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  • Criatividade e inovação
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Monteiro, Ileana Pardal; Gonçalves, Sónia P.
    A criatividade e a inovação são temas essenciais nas organizações e de maior complexidade do que pode parecer à primeira vista. Começaremos o capítulo com a discussão dos conceitos ao nível do individuo, onde é ainda possível estabelecer uma distinção suficientemente clara. Mesmo assim, ao nível individual, verifica-se que os conceitos de criatividade e de inovação são, muitas vezes, utilizados de forma indistinta, aparentemente porque os estudiosos de criatividade e os de inovação têm especializações diferentes e falham ao fazer a convergência. Aproveitaremos ainda esta secção para introduzir o conceito de mudança, pois possui uma ligação intensa com os restantes. O nível de grupo materializa a secção seguinte e sublinha que a distinção entre os dois conceitos não é mais clara do que no nível individual, sendo os termos usados com significados semelhantes ou com significados diferentes consoante as fontes citadas, que, por vezes, se contradizem. Por último, no nível organizacional, desenvolveremos um pouco mais o conceito de inovação, avançando com uma discussão sobre o que deve ser entendido por inovação organizacional (que apresentaremos como sinónimo de criatividade organizacional).
  • Criatividade e inovação empresarial nas indústrias criativas
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Nunes, Florbela; Monteiro, Ileana Pardal
    O presente artigo visa demonstrar que a relação de influência entre a atitude dos empresários face à criatividade e as práticas de inovação empresarial é mais forte no setor que envolve as indústrias criativas. Para o efeito foi inquirida uma amostra constituída por 454 empresários, em que 94 pertenciam às indústrias criativas, responsáveis por microempresas e PME portuguesas, através de um inventário de práticas empresariais inovadoras, elaborado a partir do formulário de candidatura à rede PME inovação da COTEC Portugal; e uma escala de atitudes criativas, construída a partir da teoria do investimento, de Sternberg & Lubart (1996). A análise dos resultados permitiu confirmar a proposição e apresentar o empresário inovador como um indivíduo disciplinado e orientado para a partilha com os colaboradores. Se bem que a presente investigação necessite de prova adicional, os resultados obtidos sugerem caracterizações interessantes dos empresários que optam por desenvolver a sua atividade no cluster das indústrias criativas.
  • Methods to improve creativity and innovation: the effectiveness of creative problem solving
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Monteiro, Ileana Pardal; Pellissier, René
    This chapter focuses on the development of organizational creativity, using the CPS methodology, aiming at demonstrating its effectiveness in using the individual and team divergent thinking improvement in identifying organizational problems. A study was undertaken using problem solving teams in seven companies, in which each individual was submitted to a pre-post test in attitudes towards divergent thinking and asked to express the evaluation of the method. All the information reported in the sessions was recorded. The results indicate a change in attitude favourable to divergent thinking, the provision of a professional, efficient method of organizing knowledge in such a way that can help individuals to find original solutions to problems, and an important way to lead teams to creativity and innovation, according with companies different orientations.
  • Managers' attitudes to creativity and innovation practices in the creative industries
    Publication . Sousa, Fernando; Nunes, Florbela; Monteiro, Ileana
    This article aims to demonstrate that the relationship between entrepreneurs' attitudes to creativity and business innovation practices is stronger in the case of creative industries. A sample of 454 managers of micro and medium-sized companies (94 belonging to creative industries) was surveyed using an inventory of innovative business practices and the scale of attitudes towards creativity. The results, derived from a linear regression model (two factors for the scale of attitudes - Leadership and Autonomy - and for the inventory of business practices - Performance and Strategy), confirmed the proposition by revealing the influence of the creative attitudes of managers regarding the company's innovative practices, fundamentally on Strategy, especially in the creative industries segment. The innovative manager appeared as a disciplined individual driven to collaborating with the employees. Although this research requires further evidence, the results suggest interesting characterisations of the managers who develop their activity in the cluster of creative industries.
  • A benchmarking study on organizational creativity practices in high technology industries
    Publication . Cardoso de Sousa, Fernando; Monteiro, Ileana Pardal
    The aim of this chapter is to provide a benchmarking list of initiatives that deal with the development of corporate or organizational creativity and innovation in the emerging sectors of bio-technology, nano-technologies, information and communication technologies, and eco-innovation, together with companies of other sectors, perceived as good examples of organizational innovation. Twenty two interviews were conducted with top management in these organizations. The interviews were made by telephone addressing specific strategies in three domains: creative management, creative people management, and creativity management. Results indicate that high technology organization, dependent upon financial support, do not seem to concentrate on corporate innovation, and do not have alternatives to budget reductions made in R&D, due to the present financial crisis, in order to innovate. The remaining companies provided several suggestions as to the way corporate innovation systems can be built and sustained within the framework of the future European innovation policies, devoted to workforce development, the service sector and the SMEs.