Soares, Adriana BenevidesRomera Leme, Vanessa BarbosaGomes, GilPenha, Adriana PecanhaMaia, Fatima AlmeidaLima, Claudio AlmeidaValadas, Sandra T.Almeida, Leandro S.Araujo, Alexandra M.2018-12-072018-12-072018-031809-5267http://hdl.handle.net/10400.1/11410This study analyzed students' expectations in the transition to Higher Education. Participants were 205 students of the first and second year, enrolled in public and private Higher Education institutions. Students answered an open questionnaire composed of five questions about personal expectations, interpersonal relationships, expectations about the undergraduate program and career development, the institution where they were enrolled, and a social-demographic questionnaire. Content analysis was performed to analyze data. Students described their own expectations regarding the job market, and personal and occupational benefits from studying in Higher Education. These results support previous studies that have suggested that first-year students present high expectations about higher education. We discuss the implications of the results in future researches and intervention with students, especially the ones with difficulties in academic adaptation.Este trabalho analisa expectativas acadêmicas de universitários ao ingressar no Ensino Superior. Participaram do estudo 205 estudantes do primeiro e segundo ano do Ensino Superior. Os participantes responderam a um questionário sobre expectativas pessoais, relações interpessoais, expectativas acerca do curso, carreira, instituição de ensino e um questionário de dados sociodemográficos. Os dados foram submetidos a análises qualitativas, com recurso a análise de conteúdo. Os alunos descrevem suas expectativas em direção ao mercado de trabalho e aos ganhos pessoais e profissionais resultantes do fato de cursarem o Ensino Superior. Esses resultados reiteram estudos anteriores, indicando que alunos do primeiro ano apresentam altas expectativas em relação ao Ensino Superior. Discutem-se as implicações dos resultados para novas pesquisas e intervenções com universitários, especialmente aqueles com dificuldades de adaptação acadêmica.porUniversity-StudentsAdjustmentTransitionAchievementExpectativas acadêmicas de estudantes nos primeiros anos do Ensino SuperiorAcademic expectations of students in the first years of Higher Educationjournal article