Sapientia
UAlg Scientific Repository
About Sapientia
The SAPIENTIA repository gathers an exhaustive set of Algarve University's (UAlg) teachers and researchers scientific publications with an express goal of maximising its visibility, ensure easy and universal access and amelliorate the overall public impact of the university scientific endeavors, as well as the ongoing preservation of its memory.
Recent Submissions
Turismo cultural ao nivel no destino Algarve. Caso de estudo dos percursos pedonais nos Centros Históricos das Cidades de Portimão e Loulé
Publication . Rodrigues, Ana Filipa Rocha; Rosa, Maria Manuela Pires; Rebelo, Efigénio da Luz
O conceito de Turismo Acessível evoluiu de um segmento promotor da acessibilidade segundo a abordagem do design universal, que atende às necessidades das pessoas com deficiência, a uma abordagem mais abrangente de Turismo de
qualidade. As Rotas Turísticas visam a promoção do destino e da cultura local, possibilitando formas de estimular os visitantes à obtenção de experiências culturais, e.g, a observação da arquitetura local na paisagem urbana. A atual investigação tem como tema o Turismo Cultural Acessível no destino Algarve, pretendendo analisar as rotas turísticas pedonais existentes em dois centros históricos: “Rota Turística Acessível” de Portimão e os Itinerários Pedonais “Comércio”
e “Património” de Loulé. Existe um gap na literatura sobre a satisfação dos consumidores das Rotas Culturais e a Acessibilidade percebida. O objetivo proposto neste estudo consiste em analisar a satisfação dos consumidores das referidas rotas, a partir de inquéritos realizados na Época Alta e na Época Baixa. A análise foi limitada pelos seus produtos, serviços e experiências culturais acessíveis. Através da análise estatística, Regressão Logística Binária, pretende-se verificar quais os determinantes da satisfação dos consumidores dos percursos pedonais culturais, ao nível da acessibilidade, bem como
apurar quais os atributos do Turismo Cultural Acessível de um itinerário que podem ser benéficos e complementares para o outro e vice-versa. Os resultados apresentados indicam que existem boas práticas associadas ao Turismo Cultural Acessível e ao desenvolvimento sustentável do destino Algarve, podendo a acessibilidade ser um elemento contribuidor no planeamento e gestão sustentável dos destinos turísticos.
Socio-economic implications of artificial reef deployment: a Portuguese case study.
Publication . Ramos, Jorge Humberto Palmeira; Neves, Miguel Santos
The scarcity of fish resources and human pressure over coastal zones are major problems at the present time. Artificial reefs (ARs), man-made structures placed in the sea, offer a possible way in which these problems might be mitigated. There are many studies on the benefits of ARs in terms of biological production, but as regards socio-economics a number of important gaps persist. (...)
The role of creative tourism in tackling social exclusion among older artisans: The case of Loulé Criativo
Publication . Akdemir, Hilal; Gonçalves, Maria Alexandra Patrocínio Rodrigues; José, José Manuel Sousa de São
This thesis investigates the transformative potential of creative tourism by examining its role in tackling social exclusion among older artisans and enhancing their quality of life. Structured as three interconnected papers, the research includes a systematic review of the literature, and two qualitative papers reporting an exploratory case study within the Loulé Criativo Turismo Network. The first paper presents a comprehensive map of empirical research on creative tourism, revealing lines of research, research settings and participants, theoretical approaches, research conclusions, and methodological imbalances. The second paper explores the role of creative tourism in tackling social exclusion among older artisans, emphasizing which and how the various dimensions of social exclusion are positively affected by the provision of creative tourism activities by older artisans. The third paper examines the impact of creative tourism on the quality of life of older artisans, identifying the dimensions of quality of life that are positively impacted by the participation of older artisans in the provision of creative tourism activities, as well as the mechanisms through which this impact occurs. The results of these two papers clearly point to the role of creative tourism in promoting social inclusion and quality of life for older artisans. These results have implications for tourism research, as well as to policy and professional practice. All in all, this thesis establishes a link between creative tourism, social inclusion, and quality of life, emphasizing the need for heightened awareness among researchers, tourism professionals and policymakers to harness the full potential of creative tourism in contributing to the well-being of individuals involved in or affected by creative tourism activities.
Trabalhar a Educação Inclusiva em contexto de Educação Pré-Escolar
Publication . Massano, Vera Lúcia Carriço; Borges, Maria Leonor
A Declaração dos Direitos Humanos consigna o reconhecimento do acesso à educação como um dos direito de todos os seres humanos. Este reconhecimento tem vindo a marcar as agendas internacionais em matéria de educação e as políticas educativas de cada país no sentido de garantir o cumprimento daquele direito para Todas as crianças e jovens independentemente das diferenças que os caraterizem (por exemplo, de cultura, de situação socioeconómica, de género, de religião, de deficiência). Cumprindo estas orientações as políticas educativas em Portugal nas últimas décadas têm vindo a promover a educação inclusiva e a construção de contextos educativos inclusivos, que garanta o acesso e o sucesso de Todos os estudantes. O trabalho desenvolvido pelos docentes desempenham um papel crucial na construção da educação inclusiva, como tal é importante que estes estejam familiarizados com o conceito de educação inclusiva e com a concretização de práticas inclusivas. Através deste estudo com o tema “Trabalhar a Educação Inclusiva em contexto de Educação Pré-escolar”, procurou-se identificar e compreender quais as principais dificuldades na inclusão educativa de crianças com necessidades e barreiras à aprendizagem em contexto de educação pré-escolar. Desenvolveu-se um estudo de investigação-ação, de cariz qualitativo e interpretativo, num jardim de infância do distrito de Faro, com a participação de dez crianças que apresentavam barreiras à aprendizagem e de três educadoras. Na recolha de informação o estudo recorreu à análise documental, à observação direta e participante, a entrevistas semiestruturadas, a notas de campo e a registos fotográficos. Os resultados do estudo revelam que a instituição pratica uma educação inclusiva, que as atividades são concebidas nesta perspetiva e que todas as crianças são sempre incentivas a participarem nas mesmas. A instituição tem como filosofia que a participação é sempre uma decisão da criança, como tal, esta nunca é obrigada quando manifesta, de forma assertiva, não querer participar. As dificuldades sentidas pelas educadoras na inclusão de crianças são ultrapassadas em equipa educativa , onde, analisando os casos, se identificam os obstáculos e definem estratégias que ajudem à inclusão das crianças que apresentam maiores desafios à inclusão dentro e fora da sala de atividades.
Lignin-furanic rigid foams: Enhanced methylene blue removal capacity, recyclability, and flame retardancy
Publication . Duarte, Hugo; Brás, João; Saoudi Hassani, El Mokhtar; Aliaño González, María José; Magalhães, Solange; Alves, Luís; Valente, Artur J. M.; Eivazi, Alireza; Norgren, Magnus; Romano, Anabela; Medronho, Bruno
Worldwide, populations face issues related to water and energy consumption. Water scarcity has intensified globally, particularly in arid and semiarid regions. Projections indicate that by 2030, global water demand will rise by 50%, leading to critical shortages, further intensified by the impacts of climate change. Moreover, wastewater treatment needs further development, given the presence of persistent organic pollutants, such as dyes and pharmaceuticals. In addition, the continuous increase in energy demand and rising prices directly impact households and businesses, highlighting the importance of energy savings through effective building insulation. In this regard, tannin-furanic foams are recognized as promising sustainable foams due to their fire resistance, low thermal conductivity, and high water and chemical stability. In this study, tannin and lignin rigid foams were explored not only for their traditional applications but also as versatile materials suitable for wastewater treatment. Furthermore, a systematic approach demonstrates the complete replacement of the tannin-furan foam phenol source with two lignins that mainly differ in molecular weight and pH, as well as how these parameters affect the rigid foam structure and methylene blue (MB) removal capacity. Alkali-lignin-based foams exhibited notable MB adsorption capacity (220 mg g−1), with kinetic and equilibrium data analysis suggesting a multilayer adsorption process. The prepared foams demonstrated the ability to be recycled for at least five adsorption-desorption cycles and exhibited effective flame retardant properties. When exposed to a butane flame for 5 min, the foams did not release smoke or ignite, nor did they contribute to flame propagation, with the red glow dissipating only 20 s after flame exposure.