Browsing by Author "Lavandoski, Joice"
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- Causes and effects of wine tourism development in wineries: the perspective of institutional theoryPublication . Lavandoski, Joice; Pinto, Patrícia; Silva, João; Vargas-Sanchez, AlfonsoPurpose - This study aims to propose that the institutional environment exerts pressure on the behavior of wineries toward wine tourism development (WTD) and the effect of this influence confers legitimacy to the business of wine tourism.Design/methodology/approach - Structural equation modeling through partial least squares was applied to estimate and validate a model using data from a quantitative survey in the universe of 62 wineries with a wine tourism component along the Alentejo Wine Route in Portugal. The proposed model is based on institutional theory through an inter-organizational perspective of wineries.Findings - The results show that WTD coexists with a highly institutionalized environment, exerting distinctive mechanisms of external pressure together with the search for social legitimacy through actions and practices on the part of the involved wineries. However, the relationship between legitimacy and organizational performance in wineries with wine tourism is not validated.Research limitations/implications - The specific sample of the Alentejo wine companies does not allow the results to be generalized. Future studies should replicate the proposed research model using other geographic areas.Practical implications - The results are particularly interesting for managers of wineries and should be considered in the decision-making and strategic processes regarding wine tourism.Originality/value - The use of institutional theory in the wine tourism context is novel and original. This study fills a research gap by conducting an empirical investigation of wine tourism based on institutional theory, which allows the identification of exogenous factors that can influence and impose restrictions on the organizational behavior of winery companies toward wine tourism.
- As empresas vitivinícolas e o desenvolvimento do enoturismo: o caso da região do Alentejo, PortugalPublication . Lavandoski, Joice; Vargas-Sánchez, Alfonso; Silva, João Albino; Valle, Patrícia Oom doEsta Tese aborda a questão da mudança estratégica das empresas produtoras de vinho que se tornam também empresas ligadas à atividade turística, através do desenvolvimento do enoturismo. O objetivo geral desta pesquisa é desenvolver e testar um modelo de análise que permita identificar causas e efeitos do desenvolvimento do enoturismo nas empresas produtoras de vinho. Utilizando técnicas estatísticas apoiadas na Modelação de Equações Estruturais (SEM). Este modelo aproxima duas perspectivas teóricas diferentes, porém complementares. A abordagem de Capacidades Dinâmicas conduz a um ponto de vista intraorganizacional (fatores endógenos) e a Teoria Institucional proporciona uma análise interorganizacional (fatores exógenos) do contexto institucional. A revisão bibliográfica da investigação permitiu adaptar escalas de medida validadas, sobretudo de estudos turísticos, que foram utilizadas num questionário aplicado em 40 empresas produtoras de vinho com a componente de enoturismo no Alentejo, Portugal. O modelo permitiu revelar que as capacidades dinâmicas e as pressões institucionais influenciam o desenvolvimento do enoturismo que, por sua vez, tem efeito na legitimidade social e no desempenho organizacional. A capacidade de aprender e a força normativa são as variáveis com maior poder explicativo do desenvolvimento do enoturismo e, também, tem maior incidência no desempenho das empresas analisadas. Os resultados obtidos permitem concluir que, através do desenvolvimento do enoturismo as empresas produtoras de vinho criam, ampliam e modificam os seus processos, construindo e utilizando capacidades dinâmicas, enquanto os fatores institucionais moldam o seu comportamento e conferem legitimidade social para as ações e práticas de enoturismo, além de melhorar o seu desempenho organizacional. As conclusões apuradas servem de ferramentas norteadoras para implantação, avaliação e direcionamento estratégico do enoturismo para o sector empresarial, principalmente aos gestores e diretores de empresas produtoras de vinho que tenham a componente de enoturismo no negócio ou que pretendem desenvolvê-la. O estudo também destaca o papel dos gestores e dos recursos humanos no processo de mudança organizacional, em termos estratégicos e decisórios. E fornece reflexões sobre a relação entre uma rota de vinho e as empresas, as quais tem consequências significativas no enoturismo. A criação deste modelo fornece ao sector empresarial vitivinícola uma ferramenta que lhes permite diagnosticar e/ou desenvolver o enoturismo, alterar processos e delinear estratégias de atuação no segmento do enoturismo, em conformidade com o quadro institucional envolvente e aproveitando as oportunidades de mercado.
- Motivations of tourists in wine regions: the case of La Rioja, SpainPublication . Vorobiova, Natalia; Patrícia Valle, Patrícia Oom do Valle; Pintassilgo, Pedro; Lavandoski, JoicePurpose This paper addresses the motivations of tourists who visit the region of La Rioja, Spain, which is well known for its internationally recognized, high-quality wines, yet remains understudied as a wine tourism destination. The paper aims to ascertain whether tourists are attracted to La Rioja because of its famous wines and wine-related activities or if other motivations exist. Design/methodology/approach The data were derived from 217 questionnaires regarding tourists' motivations. A tourist survey was applied in La Rioja's capital city, Logrono, and segmentation analysis was undertaken. The data were first grouped into five factors regarding motivations for one's visit. These factors were then used to create two clusters: "wine tourists" and "other tourists". Findings The results enabled us to detect different segments of tourists. The existence of two clusters suggests that tourists are motivated to visit the region for various reasons that are not necessarily wine-related. Thus, the region should be marketed to tourists beyond the theme of wine, as there is a demand for diverse experiences. Originality/value Using the push and pull theory, this study contributes to the literature on the profile of visitors to wine tourism destinations by identifying differences in terms of motivations and other personal characteristics between "wine tourists" and the "other tourists". It also adds to the few existing studies on wine tourism segmentation in Spain through its focus on La Rioja, which is one of the most famous Spanish wine tourism destinations.