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- Epigenetics of marine stickleback: gene expression across a latitudinal gradientPublication . Scheraga, Neal Andrew; Shama, Lisa; Castilho, RitaEpigenetic mechanisms underlying phenotypic plasticity can be an important factor in the survival of a fish species through a changing climate or in migrating to a new habitat. The threespine stickleback (Gasterosteus aculeatus) is found throughout the northern hemisphere and can adapt via genetic change in relatively few generations to new environments. Epigenetic mechanisms work faster than genetic change, and have the potential to be passed on to future generations, possibly leading to population-wide changes in gene expression and phenotypic variation. To study genes involved in epigenetic mechanisms in stickleback, populations were selected for sampling between Northern Germany and northern Norway. Eleven populations of stickleback were successfully sampled across this latitudinal gradient, and four evenly distributed populations were selected for gene expression analyses in this research. Collected samples were dissected for gonads and pectoral fin muscle (in addition to other organs) and brought to the Alfred Wegener Institute where RNA was extracted. After converting RNA into cDNA, a targeted qPCR approach was performed to test for expression levels of a number of epigenetic actors; DNMT1, DNMT3ab, TET1, TET3, MacroH2A, and Sirtuin2. DNMTs are involved in promoting methylation, TETs actively demethylate cytosine, and MacroH2A and Sirtuin2 are actively involved in cold acclimation. Results from the fieldwork sampling found that stickleback body size (measured as standard length) decreased as latitude increased, in opposition to Bergmann’s rule of species increasing in size toward the poles. Additionally, there was evidence for slight sexual dimorphism in which males were significantly smaller than females across all populations. Furthermore, gravid females were found to be significantly larger than non-gravid females. Results from the target gene qPCR testing found Sirtuin2 to be more expressed in female gonads of northern populations than in southern populations. This is in line with Sirtuin´s role in cold acclimation which would be more beneficial to northern than southern populations. Male gonads showed higher expression of DNMTs and TETs, possibly indicating greater plasticity of epigenetic actors capable of change. This thesis project is the first to study epigenetic differences in fish populations across a latitudinal gradient. Future research could benefit from increasing the sample size (number of individuals and populations) and/or investigating alternative organs that may also show differential gene expression of epigenetic actors. Overall, epigenetic mechanisms are likely to be differentially expressed depending on factors of organ, sex, population, and local environmental factors, all of which can potentially allow greater adaptive potential under climate change.
- A meditação como estratégia promotora da capacidade de concentração em crianças de 5 anosPublication . Oliveira, Marta Filipa Candeias de; Horta, Maria Helena Martins da Cruz; Ludovico, Olga Maria Teixeira AmaralO objetivo do nosso estudo era compreender de que forma a meditação consegue influenciar a concentração das crianças. Para tal, foram realizadas oito sessões de meditação, mediante a disponibilidade e as rotinas do grupo. As evoluções, como o aumento da concentração e a calma na realização dos trabalhos após a realização das sessões de meditação foram registadas no grupo de crianças selecionadas aquando do início deste projeto. As atividades deste relatório são de cariz qualitativo e as técnicas utilizadas para a recolha de dados foram: observação direta, notas de campo e inquérito por entrevista aos protagonistas e à educadora cooperante. As sessões foram levadas a cabo com um grupo de crianças com idades compreendidas entre os 3 e os 5 anos. É de ressalvar que apesar de todo o grupo participar ativamente nas sessões, apenas três crianças foram selecionadas para ser o público-alvo da nossa intervenção. Após colocadas em prática as sessões e analisadas as evidências, foi-nos possível concluir que a prática da meditação, além de proporcionar momentos de calma e lazer, também parece ter contribuído para o aumento da concentração por parte das crianças que participaram no estudo.
- Importância da experiência do observador na avaliação das affordances da criançaPublication . Martins, Andreia Filipa Nunes; Correia, VandaO papel influente da perceção que os adultos têm das crianças, nomeadamente, das suas possibilidades de ação ou affordances, tem sido evidenciado em literatura recente ao nível da supervisão e segurança infantil. O objetivo do presente estudo foi verificar se a experiência dos adultos em lidar com crianças estaria relacionada com uma perceção mais ajustada das suas capacidades de ação. Participaram neste estudo 14 crianças em idade pré-escolar, respetivos encarregados de educação (EE), três educadoras de infância (EI) e três auxiliares de ação educativa (AAE). A tarefa experimental consistiu em pedir a cada criança para atravessar um “rio” de uma margem à outra com recurso a “pedras” colocadas por adultos. Os pares foram agrupados em função da diversidade de níveis de experiência e familiaridade dos adultos. Ou seja, os EE realizaram a tarefa com o(a) seu(sua) educando(a) e com uma criança com características estruturais semelhantes. As EI e AAE realizaram a tarefa com uma criança de estatura “baixa”, uma “média” e uma “alta”. A atividade foi filmada para facilitar a recolha e posterior análise descritiva dos dados. Uma análise comparativa, embora sem significância estatística, entre parâmetros de desempenho na tarefa realizada entre os diferentes grupos de observadores e crianças, permitiu-nos corroborar estudos recentes. Os resultados sugeriram que os EE tendem a subestimar a alcançabilidade dos filhos, as EI e AAE subestimam mais as crianças “baixas” e que estas crianças demoram mais tempo a executar a tarefa e falham mais vezes com as AAE. Com este estudo reforçamos a necessidade de mais estudos desta natureza, mas com uma amostra superior, que verifiquem e contribuam para uma mais ajustada perceção das affordances das crianças. Entendemos a melhoria desta competência em quem lida diariamente com crianças como determinante para a seleção de ambientes e experiências promotoras do desenvolvimento e aprendizagem motora.