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- Nutritional and functional evaluation of inula crithmoides and mesembryanthemum nodiflorum grown in different salinities for human consumptionPublication . Ribeiro Lima, Alexandre; Gama, Florinda; Castañeda-Loaiza, Viana; Costa, Camila; Schueler, Lisa M.; Santos, Tamara; Salazar, Miguel; Nunes, Carla; Cruz, Rui M. S.; Varela, J.; Barreira, LuísaThe nutritional composition and productivity of halophytes is strongly related to the biotic/abiotic stress to which these extremophile salt tolerant plants are subjected during their cultivation cycle. In this study, two commercial halophyte species (Inula crithmoides and Mesembryanthemum nodiflorum) were cultivated at six levels of salinity using a soilless cultivation system. In this way, it was possible to understand the response mechanisms of these halophytes to salt stress. The relative productivity decreased from the salinities of 110 and 200 mmol L−1 upwards for I. crithmoides and M. nodiflorum, respectively. Nonetheless, the nutritional profile for human consumption remained balanced. In general, I. crithmoides vitamin (B1 and B6) contents were significantly higher than those of M. nodiflorum. For both species, β-carotene and lutein were induced by salinity, possibly as a response to oxidative stress. Phenolic compounds were more abundant in plants cultivated at lower salinities, while the antioxidant activity increased as a response to salt stress. Sensory characteristics were evaluated by a panel of culinary chefs showing a preference for plants grown at the salt concentration of 350 mmol L−1. In summary, salinity stress was effective in boosting important nutritional components in these species, and the soilless system promotes the sustainable and safe production of halophyte plants for human consumption.
- Potencialidades das ciências naturais no desenvolvimento do pensamento matemáticoPublication . Pereira, Andrea Filipa Silvestre; Guerreiro, António; Monteiro, RuteO insucesso escolar é uma problemática que tem sido debatida ao longo das últimas décadas, nomeadamente o insucesso escolar na disciplina da Matemática. O presente estudo procura refletir de que forma a interdisciplinaridade poderá contribuir para o sucesso escolar dos alunos, particularmente entre as Ciências Naturais e a Matemática. Apesar destas duas ciências pertencerem ao currículo do aluno, são encaradas como disciplinas díspares e trabalhadas de forma autónoma. A problemática patente na presente investigação pretende investigar as potencialidades das ciências naturais no desenvolvimento do pensamento matemático. Desta forma, foram concebidas duas tarefas, para o 1.º Ciclo do Ensino Básico, relacionadas com os conteúdos do sistema solar, presentes no currículo do Estudo do Meio, incorporando conceitos matemáticos para a compreensão do mesmo. Para a realização deste estudo, foi utilizada uma abordagem descritiva a partir de uma metodologia qualitativa onde serão privilegiados os processos através das ações dos discentes, avaliando a sua participação/motivação e interesse. Esta investigação foi projetada no âmbito do mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico, lecionado na Escola Superior da Educação e Comunicação da Universidade do Algarve, no decorrer do ano letivo 2019/2020. Contudo é de realçar que não foi possível concretizar o estudo devido à pandemia mundial, COVID-19, que obrigou ao encerramento das escolas e o ensino passou a ser realizado à distância, impossibilitando assim a sua concretização presencial.