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- An assessment model of the Algarve as a sustainable tourism destination: a conceptual frameworkPublication . Nobre Pereira, Luis; Muhs, Christina Susanne; Andraz, Jorge; Nunes, Rui Miguel da Cunha; Lança, Milene; Silva, joãoSustainable tourism assessment models emphasize the need for holistic, integrated evaluations of tourism destinations, particularly in mature and mass tourism areas. While best practices can be shared, each destination requires a tailored approach, considering its unique features like infrastructure and natural assets. Research shows that sustainable tourism should involve continuous evaluation rather than a one-time assessment. This article develops a model for the ongoing review of sustainable tourism in the Algarve, a famous sun, sea, and sand destination in Portugal. Using qualitative and quantitative methods, the model was designed by analyzing existing frameworks and their relevant dimensions. A questionnaire was then administered to local stakeholders to validate and refine the selected indicators, which were ultimately used to create a framework for monitoring sustainable tourism in the region.
- Seagrass biodiversity under the latest‐generation scenarios of projected climate changePublication . Gouvêa, Lidiane; Fragkopoulou, Eliza; Araújo, Miguel B.; Serrao, Ester A.; Assis, JorgeAimThe potentially cascading consequences of climate changes on redistribution of habitat-forming species, like seagrasses, remain a major research gap. Empirical demonstrations of local population changes are increasingly reported without a globally integrated predictive framework as a leading testable hypothesis. Therefore, here, we aimed to estimate changes in species richness, community composition, and areas of climatic refugia under future climate scenarios.LocationGlobal scale.Time PeriodPresent-day conditions (from 2010 to 2020) and for three Shared Socioeconomic Pathway (SSP) scenarios of future climate change (from 2090 to 2100).Major Taxa StudiesSeagrasses (plantae).MethodsWe coupled seagrass occurrences with environmental predictors (temperature, salinity, nitrate, wave energy, and ice) in stacked species distribution modelling.ResultsModels estimated a present global extent of 917,169 km2 with high species richness in Temperate Australasia, Indo-Pacific, and Temperate North Pacific. Future projections predicted widespread spatial redistribution, with Arctic expansions, losses in lower latitudes, and deeper vertical ranges, while globally maintaining the area extent occupied worldwide by seagrass species (only 5% of change). Species richness increased poleward under more drastic scenarios (SSP3-7.0 and SSP5-8.5), with losses in tropical zones (30oN to 30oS). Local climatic refugia are retained in all scenarios but decrease under higher emissions. Additionally, even where seagrass species remain, widespread community composition changes were predicted.Main ConclusionsOur findings serve as baselines to inform, anticipate, and mitigate cascading consequences of shifts in seagrass ecosystems that provide essential services for humanity.
- Promoção da consciência fonológica: desenvolvimento de uma intervenção pedagógica numa turma de 1.º ano do 1.º ciclo do ensino básicoPublication . Caldeira, Ana Rita Rodrigues; Sequeira, Teresa Cosmo Domingos MalóHá mais de trinta anos que a consciência fonológica é apontada como um preditor de sucesso na leitura e escrita. Contudo, nem todos os professores conhecem a importância desta competência. Este estudo pretende mostrar como atividades lúdicas, decorridas na sala de aula, podem desenvolver a consciência fonológica dos alunos. Recorrendo a uma investigação do tipo mista, que combina dados qualitativos e os resultados quantitativos obtidos nas fases de diagnóstico e avaliação, esta investigação teve como objetivo observar a evolução de 23 alunos do 1.º ano do 1.º ciclo do ensino básico: um grupo de 9 rapazes e 14 raparigas, com idades compreendidas entre os 6 e 7 anos. Os instrumentos de recolha de dados foram o diagnóstico e avaliação, a observação participante, as notas de campo, o registo audiovisual e fotográfico e a entrevista. Para além do diagnóstico e avaliação, que decorreram em três sessões, a intervenção pedagógica consistiu na implementação de oito sessões de consciência de palavra, consciência silábica e consciência fonémica. Os resultados confirmam o que é defendido por alguns autores, nomeadamente a facilidade em tarefas com unidades mais concretas, como a sílaba e a palavra, e uma maior dificuldade em tarefas de consciência fonémica. Foi nas tarefas de consciência de palavra que se registou maior evolução no desempenho dos alunos. No que diz respeito à consciência silábica, os resultados foram mais significativos na tarefa de contagem de sílabas de palavras com ditongo. Neste âmbito, verificou-se também progresso nos desempenhos relativos às tarefas de identificação de sílaba inicial. Nas tarefas de consciência fonémica os resultados não foram tão significativos, já que a diferença observada nos desempenhos dos alunos nas duas fases foi residual.