Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Improving the earthquake resilience of primary schools in the border regions of neighbouring countries
    Publication . Estêvão, João M. C.; Morales-Esteban, Antonio; Sá, Luis F.; Ferreira, Mónica A.; Tomás, Bruno; Esteves, Carlos; Barreto, Vítor; Carreira, Ana; Braga, Alfredo; Requena-Garcia-Cruz, Maria-Victoria; Romero-Sanchez, Emilio; de-Miguel-Rodriguez, Jaime; Segovia-Verjel, Maria-Luisa; Blanco, Beatriz Zapico; Oliveira, Carlos Sousa
    This work summarises the strategy adopted in the European research project PERSISTAH. It aims to increase the resilience of the population, focusing on the existing primary schools in the Algarve (Portugal) and Huelva (Spain) regions. Software was developed to assess the seismic safety of these schools, considering different earthquake scenarios. Seismic retrofitting measures were studied and numerically tested. Some of them were also implemented in the retrofitting activities of two case study schools (one in each country). It was found that the adopted ground motion prediction equations (GMPEs) considerably affect the results obtained with the software, especially for offshore earthquake scenarios. Furthermore, the results show that the masonry buildings would be the most damaged school typologies for all the scenarios considered. Additionally, a set of guidelines was created to support the school community and the technicians related to the construction industry. The goal of these documents is to increase the seismic resilience of the population. Different activities were carried out to train schoolteachers in seismic safety based on the guidelines produced, obtaining positive feedback from them.
  • Projetos de escolas resilientes aos sismos no território do Algarve e de Huelva (PERSISTAH)
    Publication . Estêvão, João M. C.; Amaral Ferreira, Mónica; Braga, Alfredo Manuel Gonçalves Silva; Carreira, Ana; Barreto, Vítor; Requena-Garcia-Cruz, Maria-Victoria; Segovia Verjel, María Luisa; Romero-Sánchez, Emilio; De Miguel, Jaime; Morales-Esteban, Antonio; Sá, Luis Fazendeiro; Oliveira, C. S.
    O projeto PERSISTAH propõe estudar o risco sísmico das escolas do primeiro ciclo do ensino básico localizadas nas regiões do Algarve (Portugal) e de Huelva (Espanha), dando assim cumprimento aos objetivos das Plataformas Nacionais para a Redução do Risco de Catástrofes (PNRRC) das Comissões Nacionais de Proteção Civil de Portugal e Espanha. O PERSISTAH tem como principais objetivos, melhorar o conhecimento mútuo das realidades das duas regiões, designadamente dos códigos sísmicos de cada país, e sobre as práticas construtivas regionais. Para tal foi criada uma ficha global de recolha de informação sobre as escolas do 1º ciclo (142 no Algarve e 139 em Huelva), que tendo em conta as especificidades das duas regiões. Foi desenvolvido um programa informático para a gestão da segurança sísmica das escolas, composto por três módulos: i) gestão da base de dados das escolas; ii) definição da ação sísmica a considerar; e iii) determinação do grau de dano e o School-Score de cada escola (um sistema de hierarquização do risco sísmico dos edifícios das escolas). Também foram desenvolvidos materiais pedagógicos para as crianças e professores. Os resultados obtidos com o programa informático desenvolvido mostram que os espectros de resposta estabelecidos pelos códigos sísmicos de Portugal e de Espanha são muito diferentes. Além disso, também se observaram diferenças muito significativas em função da lei de atenuação usada.