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  • Improving the earthquake resilience of primary schools in the border regions of neighbouring countries
    Publication . Estêvão, João M. C.; Morales-Esteban, Antonio; Sá, Luis F.; Ferreira, Mónica A.; Tomás, Bruno; Esteves, Carlos; Barreto, Vítor; Carreira, Ana; Braga, Alfredo; Requena-Garcia-Cruz, Maria-Victoria; Romero-Sanchez, Emilio; de-Miguel-Rodriguez, Jaime; Segovia-Verjel, Maria-Luisa; Blanco, Beatriz Zapico; Oliveira, Carlos Sousa
    This work summarises the strategy adopted in the European research project PERSISTAH. It aims to increase the resilience of the population, focusing on the existing primary schools in the Algarve (Portugal) and Huelva (Spain) regions. Software was developed to assess the seismic safety of these schools, considering different earthquake scenarios. Seismic retrofitting measures were studied and numerically tested. Some of them were also implemented in the retrofitting activities of two case study schools (one in each country). It was found that the adopted ground motion prediction equations (GMPEs) considerably affect the results obtained with the software, especially for offshore earthquake scenarios. Furthermore, the results show that the masonry buildings would be the most damaged school typologies for all the scenarios considered. Additionally, a set of guidelines was created to support the school community and the technicians related to the construction industry. The goal of these documents is to increase the seismic resilience of the population. Different activities were carried out to train schoolteachers in seismic safety based on the guidelines produced, obtaining positive feedback from them.
  • Avaliação da viabilidade da utilização de elementos de contraventamento em aço como medida de reforço sísmico de escolas existentes no Algarve
    Publication . Tomás, Bruno; Barreto, Vítor; Estêvão, João M. C.
    Neste trabalho, é apresentado um estudo de viabilidade da adição de sistemas de contraventamento em aço, como medida de reforço de edifícios de escolas existentes em betão armado no Algarve, cujas soluções têm sido utilizadas em escolas reforçadas em vários países, designadamente com alguns dos tipos de contraventamento apresentados na secção 6 do EC8-1. Foram realizadas múltiplas análises estáticas não lineares de um pórtico de uma escola executada com as práticas construtivas usuais da década de 1970, e foi verificada a segurança em relação aos estados limites DL, SD e NC estipulados no EC8-3. Os resultados mostram que é viável a utilização deste tipo de sistema de reforço sísmico.
  • Projetos de escolas resilientes aos sismos no território do Algarve e de Huelva (PERSISTAH)
    Publication . Estêvão, João M. C.; Amaral Ferreira, Mónica; Braga, Alfredo Manuel Gonçalves Silva; Carreira, Ana; Barreto, Vítor; Requena-Garcia-Cruz, Maria-Victoria; Segovia Verjel, María Luisa; Romero-Sánchez, Emilio; De Miguel, Jaime; Morales-Esteban, Antonio; Sá, Luis Fazendeiro; Oliveira, C. S.
    O projeto PERSISTAH propõe estudar o risco sísmico das escolas do primeiro ciclo do ensino básico localizadas nas regiões do Algarve (Portugal) e de Huelva (Espanha), dando assim cumprimento aos objetivos das Plataformas Nacionais para a Redução do Risco de Catástrofes (PNRRC) das Comissões Nacionais de Proteção Civil de Portugal e Espanha. O PERSISTAH tem como principais objetivos, melhorar o conhecimento mútuo das realidades das duas regiões, designadamente dos códigos sísmicos de cada país, e sobre as práticas construtivas regionais. Para tal foi criada uma ficha global de recolha de informação sobre as escolas do 1º ciclo (142 no Algarve e 139 em Huelva), que tendo em conta as especificidades das duas regiões. Foi desenvolvido um programa informático para a gestão da segurança sísmica das escolas, composto por três módulos: i) gestão da base de dados das escolas; ii) definição da ação sísmica a considerar; e iii) determinação do grau de dano e o School-Score de cada escola (um sistema de hierarquização do risco sísmico dos edifícios das escolas). Também foram desenvolvidos materiais pedagógicos para as crianças e professores. Os resultados obtidos com o programa informático desenvolvido mostram que os espectros de resposta estabelecidos pelos códigos sísmicos de Portugal e de Espanha são muito diferentes. Além disso, também se observaram diferenças muito significativas em função da lei de atenuação usada.
  • Feasibility of using steel bracings for seismic retrofitting of RC school buildings
    Publication . Barreto, Vítor; Estêvão, João M. C.
    Since 1983, schools were designed to sustain earthquakes in the region of Algarve (Portugal), according to the Portuguese national seismic code (RSAEEP), which is still mandatory. There is also the possibility of using the national annex of Eurocode 8 (EC8), which is the NP EN 1998-1:2010, to design new buildings. According to the EC8, school buildings are classified in importance class III, relating to the consequences associated with an eventual collapse, namely to a high incidence of persons. Therefore, the EC8 establish a higher return period, and consequently a more demanding seismic action for these buildings, which is not considered in the RSAEEP. This is one of the reasons why school buildings that were built in the last decades probably do not comply to the more recent EC8 seismic security levels. In this context, seismic retrofitting solutions that upgrade the seismic security level should be tested. In this work, the seismic assessment of a reinforced concrete (RC) primary school building is presented, and the effect of the addiction of steel bracings is studied (using a pushover analysis), in the context of the PERSISTAH project, which aims to assess the seismic risk of primary school buildings in Algarve (Portugal) and Huelva (Spain).