Loading...
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- O impacto económico da Universidade do Algarve na Região do AlgarvePublication . Silva, joão; Nunes, Rui; Santos, SérgioOs impactos da Universidade do Algarve ao longo dos seus 40 anos de existência têm incidido em diversas dimensões, que vão desde a criação e difusão de conhecimento, a investigação e desenvolvimento, até aos efeitos diretos e indiretos em resultado das despesas efetuadas pela Universidade e por toda a sua comunidade académica na economia da Região do Algarve.
- Estudos I - Faculdade de Economia da Universidade do AlgarvePublication . Covas, António; Cândido, Carlos; TRIGUEIROS, DUARTE; Rebelo, Efigénio; Silva, João Albino; Guerreiro, J.; Rodrigues, Paulo M. M.; Nunes, RuiPublicação da produção científica da Faculdade de Economia da Universidade do Algarve.Os artigos que constam desta edição abrangem muitos temas com actualidade nos campos científico e da política económica e empresarial.
- The moderating role of tourism intensity on residents’ intentions towards pro-tourism behavioursPublication . Lança, Milene; Silva, joão; Andraz, Jorge; Nunes, Rui; Pereira, LuisThis study analysed the complex dynamics of tourism based on perspectives and intentional behaviours of residents. The analysis focused on how residents perceive the effects of tourism, their satisfaction with it, their subjective well-being, and their inclinations towards pro-tourism behaviours. By merging social exchange theory and bottom-up spillover theory, it also investigates tourism intensity (TI) as a moderator, which has been understudied. A representative sample of 990 residents, in both high and low TI municipalities of the Algarve region, was surveyed. The model was estimated using PLS-SEM. The results revealed significant differences in residents' perceptions based on TI. Residents in high TI areas perceived stronger effects on satisfaction due to negative and positive impacts of tourism. However, TI did not affect the relationships between satisfaction with tourism, subjective well-being, and intentions for pro-tourism behaviours. The economic gains created by tourism may differ from the social and psychological factors shaping residents' well-being. These outcomes offer valuable insights for destination managers and politicians, aiding in the development of strategies to alleviate the adverse effects of tourism. Directing efforts towards improving residents' satisfaction with tourism, subjective well-being, and support for tourism can also contribute to securing long-term and sustainable benefits for host communities.
- Estudos II - Faculdade de Economia da Universidade do AlgarvePublication . Covas, António; Cândido, Carlos; TRIGUEIROS, DUARTE; Rebelo, Efigénio; Silva, João Albino; Guerreiro, J.; Rodrigues, Paulo M. M.; Nunes, RuiPublicação da produção científica da Faculdade de Economia da Universidade do Algarve.Os artigos que constam desta edição abrangem muitos temas com actualidade nos campos científico e da política económica e empresarial.
- ESTUDOS IPublication . Covas, António; Cândido, Carlos; TRIGUEIROS, DUARTE; Rebelo, Efigénio; Silva, João Albino; Guerreiro, J.; Rodrigues, Paulo M. M.; Nunes, RuiA apresentação de uma Obra nunca é tarefa fácil, particularmente quando tal apresentação se atreva a uma apreciação do conteúdo ou a orientações da leitura. No caso da Obra que temos em mãos a diversidade de temas dificulta esse tipo de apresentação, até porque escasseiam no “apresentador” as capacidades para se pronunciar sobre muitos deles. É verdade que uma das áreas de que está mais próximo (a Economia e o Desenvolvimento Regional) é até a que regista o maior número de contribuições, em secção específica e noutras; mas faria pouco sentido que a apresentação de um Livro com as características deste viesse destacar apenas alguma das suas áreas.