Repository logo
 
Publication

Low cost carriers and tourism destinations development: case study of Oporto, Portugal

dc.contributor.authorCosta, Vânia
dc.contributor.authorAlmeida, Claudia
dc.date.accessioned2019-08-01T13:25:59Z
dc.date.available2019-08-01T13:25:59Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractMobility is one of the characteristics of modern society. The world today, despite the uncertainties brought by globalization is an interconnected reality of networks, whether physical or virtual. In Europe this mobility is higher than before due to the new offer of routes and frequencies of airlines, mainly of the low cost carriers (LCC). Portugal is one of the countries that grew in terms of new routes, new destinations and above all new customers with economic impacts in the regions. Over the last decade, LCC at Oporto (OPO) airport have boosted their traffic volume by approximately 260%. The evolution of OPO airport, generated by LCC, has meant that other regional airports have followed this trend and have also experienced a positive and growing net impact on their local economy. The main issue of this study is to analyse the evolution of LCC air traffic at Francisco Sa Carneiro Airport in OPO and its economic impact on this airport's area of influence. We use a cost-benefit analysis model to determine the costs, benefits and net impact of low cost routes on the development of the local economy between 2005 and 2012. In 2005 these carriers started operating at OPO Airport.pt_PT
dc.description.abstractA mobilidade é uma das características da sociedade moderna. O mundo de hoje, apesar das incertezas trazidas pela globalização, é uma realidade interconectada de redes, sejam elas físicas ou virtuais. Na Europa, essa mobilidade é maior do que antes devido à nova oferta de rotas e frequências de companhias aéreas, principalmente das companhias de baixo custo (LCC). Portugal é um dos países que cresceu quer em termos de novas rotas, novos destinos e, sobretudo, novos clientes, gerando impactos económicos regionais. Ao longo da última década, as companhias áreas de baixo custo que operam no aeroporto do Porto (OPO) aumentaram o volume de tráfego em aproximadamente 260%. Esta evolução, gerada pelas LCC, significou que outros aeroportos regionais seguiram essa tendência e também experimentaram um impacto líquido positivo e crescente na sua economia local. Este estudo tem como principal objetivo analisar a evolução do tráfego aéreo do LCC no Aeroporto Francisco Sá Carneiro (OPO) e o seu impacto económico na área de influência. Foi utilizado um modelo de análise de custo-benefício para determinar os custos, benefícios e impacto líquido das rotas de baixo custo no desenvolvimento da economia local entre 2005 e 2012. As operadoras áreas de baixo custo começaram a operar no aeroporto OPO em 2005.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/ 10.18089/tms.2018.14201pt_PT
dc.identifier.issn2182-8466
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.1/12718
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade do Algarve, Escola Superior de Gestão, Hotelaria e Turismopt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectAirportspt_PT
dc.subjectCost-benefit analysispt_PT
dc.subjectLow cost carrierpt_PT
dc.subjectRegional developmentpt_PT
dc.subjectEconomic impactpt_PT
dc.titleLow cost carriers and tourism destinations development: case study of Oporto, Portugalpt_PT
dc.title.alternativeAs companhias aéreas de baixo custo e o desenvolvimento dos destinos turísticos: um estudo de caso do aeroporto do Porto, Portugalpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage15pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage7pt_PT
oaire.citation.titleTourism and Management Studiespt_PT
oaire.citation.volume14pt_PT
person.familyNameRibeiro de Almeida
person.givenNameClaudia
person.identifier.ciencia-id2412-F40F-7115
person.identifier.orcid0000-0002-0790-3152
person.identifier.ridE-5796-2013
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication7bf5de0f-da6a-48c9-bb43-34880847158e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery7bf5de0f-da6a-48c9-bb43-34880847158e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1005-4331-1-PB.pdf
Size:
923.68 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.46 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: