Repository logo
 
Publication

State of the art of pricing policy in air transportation: network carriers vs. low-cost airlines

dc.contributor.authorWehner, Christian
dc.contributor.authorLópez-Bonilla, Jesús Manuel
dc.contributor.authorLópez-Bonilla, Luis Miguel
dc.contributor.authorSantos, José António C.
dc.date.accessioned2019-07-31T16:18:27Z
dc.date.available2019-07-31T16:18:27Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractThe modern air transport industry is highly competitive. To survive in the market, the implementation of a successful marketing strategy is fundamental. In particular, an effective pricing policy has become crucial for airlines to remain profitable. Correspondingly, the different types of airline in the market have also established very distinct pricing policies. The present study is based on a literature review and presents the state of the art of pricing policy in air transportation. The aim is to compare and discuss the pricing strategies of network carriers and low-cost airlines. Special attention is paid to Revenue Management, which is a very important management tool used by airlines to take advantage of the differences in willingness to pay of passengers. The pricing policy, however, depends on the overall business strategy of the airline. Results show many differences, resulting from the fact that these two types of airline are characterized by very different fundamental business models and, correspondingly, also target groups. Since network carriers and also low-cost airlines have adjusted their pricing strategies lately, these recent developments will be discussed as well. This paper adds to the knowledge of this topic because it presents the most up-to-date and complete study on pricing regarding network carriers vs. low-cost airlines.pt_PT
dc.description.abstractA moderna indústria do transporte aéreo é altamente competitiva. Para sobreviver no mercado, a implementação de uma estratégia de marketing bem-sucedida é fundamental. Em particular, uma política de preços eficaz tornou-se crucial para as companhias aéreas continuarem lucrativas. Os diferentes tipos de companhias aéreas no mercado também estabeleceram políticas de preços muito distintas. O presente estudo baseia-se numa revisão da literatura e apresenta o estado da arte da política de preços no transporte aéreo. O objetivo é comparar e discutir as estratégias de preços de companhias aéreas de linha e companhias aéreas de baixo custo. Atenção especial é dada à Gestão de Receitas (Revenue Management), que é uma ferramenta de gestão usada pelas companhias aéreas para aproveitar as diferenças na disposição de pagar dos passageiros. A política de preços, no entanto, depende da estratégia geral de negócios da companhia aérea. Os resultados mostram muitas diferenças, resultantes do facto de que esses dois tipos de companhias aéreas são caracterizados por modelos de negócios fundamentais muito diferentes e, correspondentemente, também grupos-alvo. Como as operadoras de rede e também as companhias aéreas de baixo custo ajustaram as suas estratégias de preços ultimamente, esses desenvolvimentos recentes também serão discutidos. Este documento contribui para o conhecimento deste tópico, pois apresenta o estudo mais atualizado e completo sobre preços de companhias aéreas de linha versus companhias aéreas de baixo custo.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/ 10.18089/tms.2018.14303pt_PT
dc.identifier.issn2182-8458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.1/12706
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade do Algarve, Escola Superior de Gestão, Hotelaria e Turismopt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectPricing policypt_PT
dc.subjectRevenue Managementpt_PT
dc.subjectWillingness to pay, network carriers, low-cost airlines.pt_PT
dc.subjectNetwork carrierspt_PT
dc.subjectLow-cost airlinespt_PT
dc.subjectPolítica de preçospt_PT
dc.subjectRevenue Managementpt_PT
dc.subjectDisposição de pagarpt_PT
dc.subjectOperadoras de redept_PT
dc.subjectCompanhias aéreas de baixo custopt_PT
dc.titleState of the art of pricing policy in air transportation: network carriers vs. low-cost airlinespt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/5876/UID%2FSOC%2F04020%2F2013/PT
oaire.citation.endPage40pt_PT
oaire.citation.issue3pt_PT
oaire.citation.startPage32pt_PT
oaire.citation.titleTourism and Management Studiespt_PT
oaire.citation.volume14pt_PT
oaire.fundingStream5876
person.familyNameSantos
person.givenNameJosé António C.
person.identifier.ciencia-idA71F-B4FC-F35C
person.identifier.orcid0000-0002-2675-3487
person.identifier.ridU-9656-2019
person.identifier.scopus-author-id57198436773
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication73ca7176-2157-4713-9f32-325c05b29091
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery73ca7176-2157-4713-9f32-325c05b29091
relation.isProjectOfPublicationd929dde6-e7fa-4824-aba6-9f5e14a1e1be
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscoveryd929dde6-e7fa-4824-aba6-9f5e14a1e1be

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
1090-4397-1-PB.pdf
Size:
906.09 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.46 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: