Repository logo
 
Publication

Education as a tool to reduce our water footprint

datacite.subject.fosEngenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e Tecnologiaspt_PT
dc.contributor.advisorSilva, Manuela Moreira da
dc.contributor.authorVenckutė, Milda
dc.date.accessioned2017-10-06T11:30:48Z
dc.date.available2017-10-06T11:30:48Z
dc.date.issued2017-04-28
dc.date.submitted2017
dc.descriptionDissertação de mestrado, Ciclo Urbano da Água, Instituto Superior de Engenharia, Universidade do Algarve, 2017
dc.description.abstractTo sustain the global changes of the last decades, including the rapidly growing world population, water must be conserved and used efficiently, as a renewable but finite natural resource. In developed countries with high consumption patterns, it is crucial to reduce water footprint (WF) per capita. One of the key measures to achieve this goal is education, which aims to change human’s mentality and behaviour and foster the sense of responsibility for the use of water. In the present reality and in the perspective of future, it is very important to dedicate special attention to youth education. The final objective of this thesis is to contribute to reduction of young citizen’s WF by the means of educational tools: the questionnaire and the developed electronic application, adapted for a certain age group. The results of the study performed in Faro showed that the average WF of a student is 3223±830 L/day, and that the total indirect water is much higher than direct and it corresponds to 90 % of the total WF. Food accounts for the major part (84 %) of young person’s WF, and in the second place of indirect uses is clothing-related WF (6%). Among analysed food groups, meat has the largest contribution (40 %) to the total personal WF. In direct water uses, young girls consume on average 73 L/day more than young boys. For both genders, high direct water use (aprox. 264 L/day) is due in large part to long showers, revealing a need to improve the behaviour of young consumers. This work allowed to show that young people consume too much water, mainly through indirect uses, especially food and clothing. The educational quiz permitted to demonstrate students the volumes of water they actually consume in their daily routines and show that there are numerous ways to reduce personal WF. Finally, to induce young people’s interest in water management issues, an electronic application in a gamified approach about WF was created.pt_PT
dc.description.abstractNo cenário de alterações globais que temos enfrentado nas últimas décadas, incluindo o acentuado crescimento populacional, a gestão sustentável da água enquanto recurso renovável mas finito, é incontornável. Nos países desenvolvidos, caracterizados por elevados padrões de consumo, é fundamental reduzir-se a pegada hídrica (WF) per capita. Uma das principais medidas para alcançar esse objetivo é a Educação, necessária para mudar mentalidades e corrigir comportamentos humanos, promovendo o uso responsável da água. Na realidade atual e com uma perspectiva futura, é muito importante dedicar especial atenção à educação dos jovens. O objetivo final desta dissertação é contribuir para a redução da pegada hídrica dos jovens, através da utilização de ferramentas educativas, um questionário e uma aplicação eletrónica desenvolvida, ajustados à respetiva faixa etária. Os resultados deste estudo realizado em Faro durante 2016, mostraram que a WF média por aluno é de 3223 ± 830 L/dia, e que o uso indireto de água é muito maior do que o direto, correspondendo a cerca de 90% da WF. Nestes usos indiretos, a alimentação corresponde à maior parcela da WF (84%) e em segundo lugar está o vestuário (6%). Entre os grupos de alimentos analisados, a carne tem a maior contribuição, correspondendo a 40% da WF individual. Nos usos diretos da água, as raparigas consomem em média mais 73 L/dia do que os rapazes. Para ambos os sexos, o elevado consumo direto de água (aprox. 264 L/dia) é devido a duches prolongados, revelando a necessidade de se melhorar neste aspeto o comportamento dos jovens consumidores de água. Este trabalho permitiu mostrar que os jovens consomem demasiada água, principalmente através de usos indiretos, particularmente na alimentação e no vestuário. O questionário educativo desenvolvido, permitiu mostrar aos alunos a quantidade de água que eles realmente consomem na sua rotina diária e mostrar-lhes que existem inúmeras medidas que podem adoptar para reduzir a sua WF. Finalmente, para fomentar o interesse dos jovens pelas questões de gestão sustentável da água, foi criada uma aplicação electrónica, na forma de um jogo sobre a WF.pt_PT
dc.identifier.tid201713292pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.1/10082
dc.language.isoengpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectPegada hídricapt_PT
dc.subjectUsos diretos e indiretos da águapt_PT
dc.subjectEducação durante a juventudept_PT
dc.subjectAplicação eletrónicapt_PT
dc.titleEducation as a tool to reduce our water footprintpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade do Algarve, Instituto Superior de Engenharia
thesis.degree.levelMestre
thesis.degree.nameCiclo Urbano da Águapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Milda Venckute_Education as a tool to reduce our WF.pdf
Size:
3.54 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.41 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: