Repository logo

Sapientia

UAlg Scientific Repository

 

About Sapientia

SAPIENTIA brings together all scientific publications produced by teachers, researchers, and students (theses and dissertations) from the University of Algarve and cooperating entities (ULSALG-Unidade Local de Saúde do Algarve and Ciência Viva network centers in the Algarve) and aims to maximize their visibility, ensure easy access to this collection, improve the public impact of the scientific activity of the University and other entities, as well as ensure the preservation of their memories.

Notice

To search publication by UAlg's authors use 'Entities | Persons' menu, instead of 'Browse Repository | By author'.

Recent Submissions

Pensamento em Enfermagem: paradigmas, escolas de pensamento, filosofias, teorias, modelos teóricos
Publication . Matos, Filomena
O texto aborda conteúdos relativos à evolução do Pensamento crítico de Enfermagem, tendo por base algumas teóricas. Serve de apoio ao estudo da Unidade Curricular Epistemologia, História e correntes de Pensamento em Enfermagem
Apontamentos de história de enfermagem em Portugal e no mundo
Publication . Matos, Filomena
O livro aborda conteúdos relativos à História de Enfermagem em Portugal e no Mundo, resumindo brevemente várias obras importantes. Serve de apoio ao estudo dos estudantes nas Unidade Curricular Epistemologia, História e correntes de Pensamento em Enfermagem
O desenvolvimento da criança e do adolescente – considerações para o cuidar em enfermagem
Publication . Matos, Filomena
O livro aborda conteúdos atualizados relativos ao crescimento e desenvolvimento global da criança desde ao nascimento até aos 18 anos de idade, versando essencialmente o desenvolvimento saudável. Serve de apoio ao estudo dos estudantes nas Unidade Curricular Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica.
Fate of microbial contamination in a South European Coastal Lagoon (Ria Formosa) under the influence of treated effluents dispersal
Publication . Caetano, Sandra; Correia, Cátia; Torres, Ana Flor; Matos, André Filipe; Ferreira, Cristina; Cravo, Alexandra
Aim: Assessment of the fate of microbial contamination driven from treated wastewater disposal at a highly productive zone on a South European coastal lagoon (Ria Formosa). Methods and results: Microbial indicators of contamination (Total coliforms, Escherichia coli and Enterococci) were evaluated monthly during September 2018-September 2020, at three study areas (Faro, Olhão, Tavira) under different wastewater discharge flows and hydrodynamic conditions. Additional data on E. coli monitoring in bivalves, available from the national institution responsible for their surveillance was also considered. The maximum microbial contamination was found at Faro, the highest-load and less-flushed study area, contrasting the lowest contamination at Olhão, a lower-load and strongly flushed area. The wastewater impact decreased along the spatial dispersal gradients and during high water, particularly at Faro and Tavira study areas, due to a considerable dilution effect. Microbial contamination at Olhão increased during the summer while at the other study areas seasonal evidence was not clear. Data also indicate that E. coli in bivalves from BPZ next to the three study areas reflected the differentiated impact of the wastewater treatment plants effluents on the water quality of those areas. Conclusions: Effluent loads together with local hydrodynamics, water temperature, solar radiation, precipitation and land runoff as well as seabirds populations and environmentally adapted faecal or renaturelized bacterial communities, contributed to microbial contamination of the study areas.
Aprender com os conhecimentos e as experiências das crianças
Publication . Coelho, Adriana; Paretskaya, Anna; Tavares, Andreia; Monho, Andreia; Lucas, Cássia; Fernandes, Catarina; Palma, Inês; Gomes, Mafalda; Arvela, Margarida; Pereira, Margarida; Neves, Mariana; Rosário, Marta; Brito, Nadine; Rocha, Rute; Costa, Sara; Pereira, Vera; Gil, Francisco Baptista; Rocha, Rute; Fernandes, Catarina
Certa vez, perguntei a uma criança: "Qual é a forma da Terra?" Ela respondeu: "Na sala de aula, por causa da professora, digo que a Terra é redonda. Mas quando vou de viagem, o carro nunca faz uma curva para cima e para baixo!" Este aparente paradoxo foi o ponto de partida para a elaboração deste livro, intitulado «Aprender com os conhecimentos e as experiências das crianças». A resposta espontânea da criança revela uma realidade com a qual nos deparamos frequentemente: a convivência simultânea de duas conceções distintas no pensamento infantil — uma de natureza escolarizada e outra de base experiencial. A conceção escolarizada surge do que é ensinado formalmente na escola — o conhecimento “correto” do ponto de vista científico-escolar. Já a conceção experiencial está enraizada nas observações e vivências do quotidiano. Assim, uma criança pode afirmar, em contexto escolar, que a Terra é redonda, mas, fora desse ambiente, perceber o mundo como plano, com base na experiência concreta de se deslocar de carro, sem "curvas para cima ou para baixo". Esse tipo de raciocínio evidencia a importância de reconhecer, escutar e compreender o conhecimento que as crianças já possuem, antes mesmo da intervenção educativa. Como futuras professoras e educadoras, defendemos que é essencial antecipar essas ideias prévias e orientar as crianças no processo de (re)construção do conhecimento, de forma significativa e integrada com as suas experiências diárias