Browsing by Author "Eurico, Sofia"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Ensino Superior em turismo: satisfação e empregabilidadePublication . Eurico, Sofia; Silva, João Albino; Valle, Patrícia Oom do
- A satisfação dos licenciados em turismo: os novos desafios para as Instituções de Ensino Superior e para o setor do turismo.Publication . Eurico, Sofia; Pinto, Patrícia; Silva, João AlbinoO presente estudo analisa os elementos antecedentes e consequentes da satisfação do diplomado em Turismo em relação à Instituição de Ensino Superior (IES) frequentada, considerando ainda o seu conhecimento do setor do Turismo enquanto profissional desta área. Este encontro de experiências representará uma fonte de informação chave para o posicionamento e gestão estratégicos das IES com oferta formativa em Turismo, bem como para a indústria do Turismo, que reconhecerá as que correspondem de forma mais assertiva às necessidades dos atuais profissionais do Turismo. Utilizando um quadro conceptual baseado na análise da satisfação do consumidor e recorrendo à técnica Partial Least Square – Path Modelling, procurou-se analisar a relação entre as variáveis que integram o processo de formação da satisfação do consumidor considerado, e que se baseia na metodologias dos Índices Nacionais de Satisfação do Consumidor, e algumas caraterísticas da amostra. Os resultados evidenciam a variável imagem como o elemento principal no processo de formação da satisfação dos inquiridos em relação à IES frequentada e indicam ainda distinções relevantes na perceção dos inquiridos ao nível da natureza da IES, ensino universitário ou politécnico.
- Segmenting graduates consumers of higher education in tourism: An extension of the ECSI ModelPublication . Eurico, Sofia; Pinto, Patrícia; Silva, João Albino; Marques, CatarinaThis research explores the European Consumer Satisfaction Index model applied to higher education in tourism by accounting for unobserved heterogeneity. In particular, it intends to identify segments of Higher Education Institutions’ consumers based on the structural model estimates of the European Consumer Satisfaction Index, enlarged with the employability construct. A model-based segmentation approach in Partial Least Squares path modelling is used. The European Consumer Satisfaction Index was properly adjusted to the educational framework and has shown its effectiveness when assessing students’ satisfaction regarding the attended Higher Education Institution. Two distinctive, graduates’ segments were identified using a sample of 166 Higher Education Institutions’ consumers. Results confirm the assumption of heterogeneity as the relationships differ across segments and the need for Higher Education Institutions to differently target those segments in such a competitive context. These results may be used strategically by Higher Education Institutions and policy makers as segments of graduates are identified according to their perception of employability and the future influence of this on their satisfaction. Deepening the knowledge on their consumers, Higher Education Institutions will be better prepared to adjust their educational performance to graduates’ best interests and to promote their offer.
