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- The impact of green HRM on employees’ eco-friendly behavior: the mediator role of organizational identificationPublication . Ribeiro, Neuza; Gomes, Daniel Roque; Ortega, Eduardo; Gomes, Gabriela Pedro; Semedo, Ana SuzeteThis study sought to explore the impact of green human resource management on organizational identification and employees’ eco-friendly behavior, as well as the mediating role of organizational identification in the relationship between green human resource management and employees’ eco-friendly behavior. To achieve the study objectives, a cross-sectional quantitative study was developed, for which the data were obtained through a structured questionnaire containing the measures of the study variables. Data were collected from 235 employees from several Portuguese tourism organizations participating in the study. The Harman test and bootstrapping were applied previously to the assessment of the results. The mediation study’s hypothesis was evaluated using Baron and Kenny’s linear regression method, and subsequently complemented using the Sobel test. The findings showed that the implementation of green HRM practices in tourism organizations has a positive impact on employees’ eco-friendly behavior and on organizational identification, with the latter mediating the relationship between green human resource management and employees’ eco-friendly behavior. The study is breaking new ground because it incorporates the impact of green human resource management on organizational identification and employees’ eco-friendly behavior in a single research model, thus expanding knowledge on the subject, namely in the tourism sector in Portugal.
- Estudo retrospetivo sobre a relação da assertividade sexual e a coerção sexual em homens e mulheres heterossexuais e homossexuaisPublication . Palma, Ana Rita Brito da; Gomes, AlexandraA coerção sexual insere-se no domínio da violência sexual e denomina-se por qualquer tática ou estratégia com a intenção de envolver outra pessoa em comportamentos sexuais de risco. Sabe-se que a assertividade sexual poderá proteger os indivíduos deste tipo de comportamentos, contudo a relação entre estas duas variáveis carece de estudos na população homossexual. A presente investigação tem como principal objetivo verificar a associação entre a coerção sexual e a assertividade sexual em homossexuais e heterossexuais. Procurou-se ainda perceber se estas variáveis, de forma isolada, sofrem diferenças entre géneros e orientações sexuais. A amostra foi composta por 154 participantes, com idades compreendidas entre os 18 e os 66 anos, dos quais 74 identificaram-se como heterossexuais e 80 como homossexuais. Foi realizado um questionário em modalidade online composto por várias escalas destinadas a avaliar as variáveis a serem estudadas, em conjunto com um questionário sociodemográfico e um questionário da história sexual. Para a sua análise foi utilizado o software IBM SPSS Statistics. Os resultados indicam uma associação negativa entre a assertividade sexual e a coerção sexual ligeira. Na coerção sexual, verificou-se que as formas mais ligeiras prevalecem sobre as severas, observámos ainda na vitimização, num indicador mais generalizado, que as mulheres e os homossexuais são mais suscetíveis a este tipo de comportamentos, porém esta diferença entre géneros e entre orientações sexuais não foi confirmada na perpetração de comportamentos coercivos. Relativamente à assertividade sexual, não foram encontradas diferenças entre géneros e entre orientações sexuais em nenhum dos indicadores utilizados.
- Os relacionamentos com as marcas nas fases adiantadas da vidaPublication . Cavalcanti, Rafael Fontes; Guerreiro, Manuela; São José, JoséAs dinâmicas de relacionamento das marcas com os consumidores reformados (indiví-duos de 65 anos ou mais, reformados, que preservam a atividade de consumo e têm boa capacidade motora e cognitiva) têm sido pouco exploradas pela literatura do marketing. O propósito desta investigação é preencher a referida lacuna por meio da análise de quais são as características destes relacionamentos, construindo um modelo que possa defini-los, explica-los e compreender quais são suas semelhanças e diferenças com outros mo-delos de relacionamento com as marcas. Para tal foi escolhida uma abordagem indutiva, qualitativa e interpretativista, buscando compreender a questão por meio da interpretação dos próprios consumidores reformados. Após a definição do universo e da amostra, foram realizadas entrevistas com 28 consumidores reformados por meio de um guião semiestru-turado e as respostas foram posteriormente convertidas em dados por meio da técnica do Framework. Os dados permitiram a construção de uma matriz central para visualizar e analisar os resultados, buscando construir o modelo que era o objeto original de busca da investigação. Construído com base em dois pilares principais, Lealdade de Marcas e Re-levância das Marcas, o modelo em questão identificou seis perfis de relacionamento com marcas de produtos (Lealdade seletiva de facto, Lealdade seletiva por convicção, Leal-dade alargada de facto, Lealdade alargada por convicção, Deslealdade por convicção e Deslealdade de facto) e quatro para serviços (Lealdade de facto, Lealdade por convicção, Deslealdade por convicção e Desconhecimento) . Em comparação e contraste com a lite-ratura existente, foram identificadas as categorias de produtos com as quais os referidos consumidores têm maior tendência à lealdade, em quais categorias as marcas são mais relevantes para os reformados e outras conclusões referentes ao assunto em questão.
- Digital tourism: an alternative view on cultural intangible heritage and sustainability in Tavira, PortugalPublication . Gonçalves, Alexandra Rodrigues; Dorsch, Laura; Figueiredo, MauroThe digitalization of cultural routes and virtual storytelling has emerged as a way of showcasing to individuals the heritage of different cultural universes. Regarding this fractional environment, and as a by-product of the international EU funded iHERITAGE project, (B_A.2.1_0056), the goal is to create, through an innovation-driven growth process and technological transfer, brand strategies for the affirmation and better knowledge of intangible realities in the Mediterranean region. The Sicilian Tourism Department in Italy is the project’s lead beneficiary, with representative partners throughout six Mediterranean countries (Italy, Egypt, Spain, Jordan, Lebanon, Portugal). The case study in Portugal is being developed in Tavira, through the intangible cultural heritage of the Mediterranean diet. The research based on the cultural experience, the history of the landscape and the sense of identity and continuity of knowledge is reassigned into a digital platform—the creation of apps and, within this, the design of a virtual route that navigates key geographical places. These apps will later revolve around one of the cultural elements of the Mediterranean, namely, the olive oil activity, with a detailed presentation of the manufacturing process, as well as its didactic interpretation and dissemination about the protection and conservation of Mediterranean research. The methodological approach is developed through the analysis and interpretation of a detailed list of references, fieldwork in a plurality of sites, contextual inquiries and interviews. As a powerful tool for internet marketing and research, these apps will reinforce identity, hospitality and tourism enterprises connected through the virtual itinerary, allowing a closer interaction between tourists and locals, endorsing the rise of technological development, as well as to drastically reduce environmental and ecological risks.
- Ecological and syntaxonomic analysis of Pinus halepensis mill. in the Iberian Peninsula and Balearic IslandsPublication . Cano, Eusebio; Cano-Ortiz, Ana; Fuentes, José Carlos Piñar; Quinto Canas, Ricardo; Igbareyeh, Jehad; del Río, Sara; Gomes, Carlos José PintoThis work aims to review the natural communities of Pinus halepensis in Spain. The methodology consisted of subjecting 400 phytosociological relevés to georeferencing and statistical, biogeographical, and bioclimatic treatment. We analyse the communities of Pinus halepensis on the Iberian Peninsula and Balearic Islands. Five syntaxa with association rank are described in several works and included in the alliances Rhamno-Quercion and Oleo-Ceratonion. Ephedro-Pinetum halepensis was initially proposed as a community by Torres et al. and subsequently raised to the rank of association by Rivas-Martínez et al. In this work, we have separated the plant communities dominated by Pinus halepensis, which was previously included in other syntaxa, and as a result, we propose four new associations and a new alliance for the Iberian Peninsula: ass. Bupleuro rigidi-Pinetum halepensis; ass. Ephedro nebrodensis-Pinetum halepensis; ass. Rhamno angustifoliae-Pinetum halepènsis; ass. Rhamno laderoi-Pinetum halepensis; all. Rhamno lycioidis-Pinion halepensis. In view of the fact that some of the communities have been published as edaphoxerophilous and climatophilous, we suggest separating the climatophilous from the edaphoxerophilous character in the diagnosis of the communities, and have therefore recently proposed the ombroedaphoxeric index Ioex (Ioex = Pp − e/Tp × CR), which considers positive precipitation Pp, positive temperature Tp, residual evapotranspiration (e), and water retention capacity CR (0.25, 0.50, 0.75). In conclusion, we propose the associations mentioned above, which will allow the implementation of a reforestation treatment in accordance with the natural environment.