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- Unraveling the spatial imprint of hominin and carnivore accumulations in early pleistocene african sitesPublication . Merino-Pelaz, Amanda; Cobo-Sánchez, Lucía; Organista, Elia; Baquedano, Enrique; Domínguez-Rodrigo, ManuelReconstructions of palimpsest formation and dynamics in Early Pleistocene African archaeological deposits have undergone significant advances thanks to taphonomic research. However, the spatial imprint of different agents implicated in most of these accumulations still needs to be addressed. We hypothesize that different site formation dynamics may yield diverse spatial distributions of archaeological remains, reflecting the intervention of different agents (i.e., hominins, felids, hyaenids) in palimpsests. This study aims to investigate the spatial patterns of archaeological remains in a selected sample of Early Pleistocene accumulations with the goal of understanding and characterizing their spatial dynamics. Building on previous taphonomic interpretations of twelve paradigmatic archaeological deposits from Olduvai Bed I (FLK Zinj 22 A, PTK 22 A, DS 22B, FLK N 1-2 to 5, FLK NN 3, DK 1-3) and Koobi Fora (FxJj50, FxJj20 East and FxJj20 Main), we explore the spatial patterns of remains statistically and use hierarchical clustering on principal components analysis (HCPC) to group the highest-density spots at these sites based on a number of spatial variables. The results of this approach show that despite sharing a similar inhomogeneous pattern, anthropogenic sites and assemblages where carnivores played the main role display fundamentally different spatial features. Both types of spatial distributions also show statistical differences from modern hunter-gatherer campsites. Additional taphonomic particularities and differing formation processes of the analyzed accumulations also appear reflected in the classifications. This promising approach reveals crucial distinctions in spatial imprints related to site formation and agents' behavior, prompting further exploration of advanced spatial statistical techniques for characterizing archaeological intra-site patterns.
- Dual challenge inside the womb: a case report of concomitant fetal atrio-ventricular block associated with maternal anti-SSA antibodies and fetal tachyarrhythmia diagnosed as Wolff-Parkinson-White syndrome after birthPublication . Chícharo, Ana Teodósio; Rebelo, Mónica; Lopes, Ana Rita; Saavedra, Maria João; Paramés, Maria Filipa; Araújo, Ana Rita; Machado, Ana Rita Cruz; Pinto, Luísa; Capela, SusanaFetal autoimmune atrioventricular block (AVB) is a rare but potentially life-threatening condition. It results from the passage of maternal anti-SSA/Ro or Anti SSB/La auto-antibodies into the fetal circulation, leading to inflammation and fibrosis of the AV node and often to irreversible damage. Besides AVB, these antibodies can also cause cardiomyopathies, but there is no evidence linking them to tachyarrhythmias. We present the case of a patient with significant risk factors for fetal AVB: a prior history of hydrops fetalis, high anti-SSA/Ro antibody levels and hypothyroidism. In this case, the use of dexamethasone and intravenous immunoglobulin may have contributed to reversing the first-degree atrioventricular block detected at 19 weeks of gestation. Additionally, at 21 weeks, the fetus developed a tachyarrhythmia that needed treatment with flecainide. Soon after the birth, the newborn underwent ECG Holter and Wolff-Parkinson-White Syndrome (WPWS) was diagnosed. To our knowledge, the coexistence of fetal AVB and WPWS has never been described.
- Análise estratégica no marketing digital: estágio na LCPAPublication . Köble, Beatriz Ferreira; Agapito, Dora; Ramos, CéliaO presente relatório foi elaborado na sequência de um estágio curricular, com uma duração de 320 horas, na área de Marketing Digital, na empresa LCPA, uma agência de comunicação criativa, com o intuito de concluir o Mestrado em Gestão de Marketing na Universidade do Algarve. Durante o estágio foi possível aplicar a matéria lecionada no primeiro ano do ciclo de estudos em contexto prático de trabalho, consolidando assim os conhecimentos em Gestão de Marketing. Este relatório, que tem por objetivo explanar as atividades, funções e tarefas desenvolvidas no estágio, está organizado em três seções principais. A primeira seção aborda a revisão de literatura, onde são apresentadas as temáticas que orientaram o estágio e a elaboração deste relatório, tais como: a relevância do marketing nas redes sociais, os seus contributos para as empresas e a importância da análise estratégia. A segunda seção descreve a metodologia de investigação que orientou as atividades da estagiária – a Investigação-Ação. Por fim, na terceira seção, é apresentada a caracterização do estágio, incluindo uma descrição da empresa, os objetivos do estágio, assim como o desenvolvimento de um projeto específico, com a criação de uma ferramenta para facilitar a análise de métricas das redes sociais dos clientes da empresa. O relatório exemplifica a ferramenta, discutindo a utilidade e aplicabilidade da mesma. Uma reflexão crítica ao estágio é apresentada com base no enquadramento teórico do Mestrado em Gestão de Marketing.
