Loading...
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
- Solving a contextual problem with the spreadsheet as an environment for algebraic thinking developmentPublication . Nobre, Sandra; Amado, Nélia; Carreira, SusanaIn this article we report and discuss a contextual problem solving task that was proposed to a class of 8th grade (13–14-year-old) students. These students had been developing a reasonable experience in the use of the spreadsheet to model relations within contextual problems and chose to use this tool to solve the mentioned problem, engaging in the process of translating relations between variables and combining them in chained models, while working with fractions, multiples and expressions. We intend to highlight the role of the spreadsheet in students’ processes of variable identification and translation of the problem conditions, their numerical approaches to algebraic models and their experimental forms of finding solutions to equations.
- Um olhar sobre uma competição matemática na Web: os SUBsPublication . Carreira, Susana; Amado, Nélia; Ferreira, Rosa; Silva, Jaime Carvalho e; Rodriguez, Juan; Jacinto, Hélia; Amaral, Nuno; Nobre, Sandra; Martins, Isa; Reis, Sílvia; Mestre, Rita BritoProblem@Web é um projeto de investigação na área da Educação Matemática, financiado pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia, instituto público tutelado pelo Ministério da Educação e Ciência que promove e financia projetos em todos os domínios da ciência e da tecnologia. Este projeto tem como objetivo geral estudar a resolução de problemas de matemática num contexto exterior à sala de aula – as competições matemáticas baseadas na Internet, nas quais se incluem os campeonatos de matemática SUB12 e SUB14, promovidos pelo Departamento de Matemática da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade do Algarve. O SUB12 e o SUB14 são campeonatos de resolução de problemas dirigidos a todos os alunos dos 5º, 6º, 7º e 8º anos de escolaridade das regiões do Algarve e Alentejo e decorrem online, culminando com uma final presencial.
- Representation problem solving formal methods word problemPublication . Amado, Nélia; Carreira, Susana; Nobre, Sandra; Ponte, João Pedro daThe aim of this paper is to analyse different types of representations used by grade 7 and 8 students in solving a word problem. The problem was offered to finalists of a mathematics contest held outside the classroom. The analysis of the products of different students show the key role of the representations used to solve the problem and how they are critical in the development of a sustainable process for informal learning of formal methods of solving systems of linear equations.
- O projecto Problem@Web: perspectivas de investigação em resolução de problemasPublication . Carreira, Susana; Amado, Nélia; Ferreira, Rosa; Jacinto, Hélia; Nobre, Sandra; Amaral, NunoApresentam-se as principais linhas de investigação do Projeto Problem@Web cujo propósito geral é estudar a resolução de problemas matemáticos num contexto que se estende para além da sala de aula, centrado em competições matemáticas inclusivas que decorrem através da Internet. Para cada um dos três focos de investigação – Tecnologias, Afetos e Criatividade – na resolução de problemas, é apresentada uma síntese do quadro teórico adotado, designadamente os conceitos chave, fazendo-se referência a aspetos específicos do campo empírico sempre que possível. Sacrificando o detalhe das abordagens metodológicas utilizadas, são sintetizados os resultados de investigação para cada uma das três vertentes a que o projeto se dedicou.