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Dionísio Serra, Manuel António

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  • HostLab: gastronomy innovation, experiences and sustainability
    Publication . Gonçalves, Alexandra; Ramos, Celia; Martins, Ana Isabel; Serra, Manuel; Rassal, C.; Monteiro, Carlos; Martins, Paula; Quintas, Célia; Ratao, Isabel; Nunes, Patrícia; Silva, Beatriz; Viegas, Carina
    Innovating through traditional products and resources is the main aim of HoST Lab Project located at the School of Management, Hospitality and Tourism of the University of the Algarve. A new lab and new multidisciplinary way of working, that which to be a reference for research and development applied to Culinary Tourism and Eno-gastronomic experiences associated with the Mediterranean Diet (MD). A very enriching proposal was built to study the determinants of experience and the atmosphere of places, promoting sensory evaluation with tourists and stakeholders, of new products and services (based on local resources and products, such as cereals, olive trees, vines, and other foods), enhancing the qualification and diversification of the Algarve as a sustainable tourist destination. We hope that this new partnerships and stakeholders involved will help sharing this common vision, the knowledge delivered and continue promoting innovation around the Mediterranean Diet.
  • Influência da rota dos vinhos no enoturismo do Algarve
    Publication . Serra, Cristiana; Serra, Manuel; Choupinha, R.; Henriques, Cláudia Helena; Pinho, Marta
    This article aims to approach the Wine Route in Algarve, while fueling the Enotourism in the Region. In methodological therms, secondary sources were consulted, including literature considered relevant, as well the analysis of the case Tenerife, as a destination where Enotourism was successfully implemented. The primary sources used for the case study were based on an analysis of interviews to the producers associates to the Algarve Wine Route (AWR) and an interview with the head of AWR, which led to the view and vision of the leaders in the implementation of this project. In order to give greater depth to the theme addressed the issue of external promotion of wine tourism, verifying which markets to consider in attracting tourists for using such statistics and information listed on the Portuguese Tourism Website. The main results point to the need for continuity the consolidation and reinforcing the AWR, increasing the collaboration between partners and among economic actors. In the opinion of the respondents, the external markets are the major destination for both the flow of wine production, as for attracting new customers and as such should be treated as strategic markets.
  • Algarve – relação enogastronómica
    Publication . Serra, Manuel António Dionísio; Afonso, Carlos Miguel Guimarães Pinto Coelho; António, Nuno
    A atual produção de vinhos algarvios, em franca expansão e com perfis mais aproximados do gosto dos apreciadores, alavancados na já afamada gastronomia algarvia de origens mediterrânicas, carece de promoção e estudo de forma a potenciar a experiência enogastronómica e a afirmação do produto turístico complementar “gastronomia e Vinhos”. Neste sentido, pretende-se identificar iguarias regionais do Algarve e a sua maridagem com os vinhos da região, criando um modelo de maridagens que reflita a identidade enogastronómica da região algarvia. A metodologia prevê a utilização de uma revisão de literatura sobre a identidade histórica e caraterização das comidas e dos vinhos do Algarve. Prevê igualmente uma recolha de dados secundários em sites e bibliografia específica e de dados primários por meio de questionários, com utilização do método Delphi em Tempo Real, com participação e a interação de especialistas com suporte numa plataforma online. No que respeita a resultados obtidos, desenvolveu-se um portfólio de iguarias autênticas do Algarve e respetivas fichas técnicas; identificaram-se os vinhos da região comercializados no ano 2014 e respetivas fichas técnicas, apresentados pelas suas categorias, produtores aderentes à Rota dos Vinhos do Algarve e respetiva área geográfica, suas castas que evidenciam caraterísticas organoléticas que permitem caraterizar ao pormenor cada um deles. Na sequência da investigação, desenvolveu-se como resultado final um modelo de relação enogastronómica ou de maridagem, suscetível de utilização por parte dos agentes económicos, consumidor comum, enófilos, gastrónomos, investigadores na área da gastronomia e vinhos e demais interessados na temática.