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- A tourism research agenda for PortugalPublication . Silva, João Albino; Rodrigues, Paulo M. M.; Mendes, Júlio; Pereira, Luis NobreThe need to direct research towards the tourism industry is related to the increasingly competitive environment it fi nds itself in, especially in terms of services rendered, having grown more complex in the features and critique that comprise the tourist experience, and as economic and social agents become more selective regarding both demand and supply. Possessing information and the proper understanding of the real needs of information users and those responsible for public and private decision-making processes at the action and intervention levels becomes a fundamental issue for sustainable tourism growth and its statement for international competitiveness. This paper proposes a tourism research agenda for Portugal in order to guide future developments towards the industry’s needs.
- The tourist experience: Exploring the relationship between tourist satisfaction and destination loyaltyPublication . Mendes, Júlio; Pinto, Patrícia; Manuela Guerreiro, Maria; Silva, João AlbinoPrevious studies show that the quality of the tourist experience is aff ected by a large set of factors, many of which not directly related to the acquisition of specifi c products or services. Research also shows that tourist satisfaction is a determinant of destination loyalty. Th is study explores this topic by empirically analysing how the relationship between the satisfaction with the tourist experience and destination loyalty is aff ected by personal factors, such as socio-demographic characteristics and travelling motivations. Th is study is based on a small region representing an important destination in Algarve, Portugal, and uses data from a survey conducted on tourists of diff erent nationalities during peak season. We identify the reasons leading to dissatisfaction with the tourism experience and, based on structural equation modelling, ascertain the relationship between satisfaction levels with the tourism experience and tourist destination loyalty. Th en, a multiple group analysis provides a detailed overview of this relationship by establishing in which groups of tourists the relatedness between satisfaction and destination loyalty is stronger or weaker. In this sense, this study provides an important backdrop for destination managers looking to off er more eff ective and targeted marketing strategies.
- Fado houses of Lisbon: between authenticity and touristificationPublication . Henriques, Cláudia Helena; Silva, João Albino; Santos, Miriam de OliveiraA gastronomia tem vindo a ser reconhecida enquanto património intangível determinante na valorização dos destinos turísticos. Experienciada em compósito com outros patrimónios, como o Fado, nomeadamente nas Casas de Fado de Lisboa, pode contribuir para a potenciação da autenticidade da oferta turística da cidade. Assim sendo, estabelece-se uma conexão entre dois patrimónios intangíveis, um deles [Fado], classificado como Património da Humanidade pela Unesco, a qual pode ser potenciadora de um aprofundamento do conhecimento da cultura da cidade e do país. Neste contexto, o presente artigo visa averiguar, de forma exploratória, a perspetiva dos proprietários/gestores das Casas de Fado lisboetas, relativamente às características da sua oferta turístico cultural [e gastronómica], bem como os principais elementos transformadores dessa oferta ao longo do tempo. Apoia-se numa metodologia de estudo de caso, colocando em destaque uma reflexão sobre a importância dos valores identitários do Fado e da gastronomia na construção de experiências cultural-gastronómicas, para seguidamente apresentar uma análise de conteúdo das ementas oferecidas pelas casas de Fado com vista a determinar a valorização atribuída à gastronomia tradicional. Adicionalmente, apresentam-se também os resultados de um inquérito por entrevista aplicado aos proprietários/gestores de Casas de Fado, que põem em evidência elementos transformadores na oferta das Casas de Fado que apelam a novas preocupações na sua gestão, tais como a nível da defesa da qualidade do Fado, da tipicidade da gastronomia oferecida, da adequação da decoração do estabelecimento, atmosfera e memorabilia fadista bem como relação intersectorial.