Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Reia-Baptista, Vítor

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Pedagogia da comuniçao, cinema e ensino: dimensoes pedagógicas do cinema
    Publication . Reia-Baptista, Vítor
    A inclusão de estudos mediáticos nos di- ferentes níveis de ensino é uma medida ne- cessária para uma formação integral e ade- quada às características culturais do cidadão das sociedades modernas onde o fenómeno comunicativo global assume grande impor- tância social, cultural e pedagógica. Neste contexto, em que o cinema se inte- gra perfeitamente, o estudo da dimensão pe- dagógica dos fenómenos fílmicos e cinemá- ticos torna-se um acto de aquisição de conhe- cimentos e de reflexão crítica sobre uma fa- ceta preponderante da nossa história cultural recente, ou seja, destes últimos cem anos em que a humanidade tem deixado as suas mar- cas narrativas e multiculturais em imagens e sons interligados de formas várias.
  • Multidimensional and multicultural media literacy. Social challenges and communicational risks on the edge between cultural heritage and technological development
    Publication . Reia-Baptista, Vítor
    For quite some time, we have been “observing some of the new environments of media exposure”1 and we may probably say, by now, that the multidimen- sional forms of media exposure that can be experienced daily through the use of different technologies and technological devic es are not always signs of cor- responding multicultural media literacy phenomena. We also know, from earlier contexts and attempts to combine media, technology and literacy inside different cultural environments of different societies and public communication spheres, that the ‘empowerment’ effect that could be expected to arise from those expo- sure situations is not always a factor of cultural enrichment and, on the contrary, it assumes too many times the character of some alienation phenomenon or, at least, an alienator mode of media appropriation.