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- First record of the genus Periclimenaeus borradaile, 1815 (decapoda : palaemoniidae : pontoniinae) in the northeastern Atlantic, with the description of a new species, Periclimenaeus auraePublication . Dos Santos, Antonina; Calado, Ricardo; Araujo, RicardoA new species of Periclimenaeus is described from Madeira Island, in the northeastern Atlantic Ocean. It is closest to P. pearsei Holthuis, 1951 from the western Atlantic, but it can be distinguished by the shape of rostrum, the size of exopod in relation to endopod in third maxilliped, the relation between the carpus and the chela of pereiopod 1, the relative size of second pereiopod minor chel a, and the number of setae on appendix masculina. This is the first record of the genus Periclimenaeus in the eastern Atlantic.
- 1st METECH workshop – From deep-sea to coastal zones: Methods and Techniques for studying PalaeoenvironmentsPublication . Veiga-Pires, Cristina; Guillaume St-OngeReconstructing past climate and past ocean circulation demands the highest possible precision and accuracy which urges the scientific community to look at different sediment records such as the ones from coastal zones to deep-sea with a more complete set of technical and methodological tools. However, the information given by each tool varies in precision, accuracy and in significance according to their environmental settings. It is therefore essential to compare tools. With that in mind, and as part of the International year of Planet Earth, a workshop entitled `From deep-sea to coastal zones: Methods and Techniques for studying palaeoenvironments' took place in Faro (Portugal), from 25–29 February 2008.
- Acetylcholine release and choline uptake by cuttlefish (Sepia officinalis) optic lobe synaptosomesPublication . Nunes, M. Alexandra; Santos, Sofia; Cordeiro, J. Miguel; Neves, Paulo; Silva, Virgília S.; Sykes, António V.; Morgado, Fernando; Dunant, Yves; Gonçalves, Paula P.Acetylcholine (ACh), which is synthesized from choline (Ch), is believed to hold a central place in signaling mechanisms within the central nervous system (CNS) of cuttlefish (Sepia officinalis) and other coleoid cephalopods. Although the main elements required for cholinergic function have been identified in cephalopods, the transmembrane translocation events promoting the release of ACh and the uptake of Ch remain largely unsolved. The ACh release and Ch uptake were quantitatively studied through the use of in vitro chemiluminescence and isotopic methods on a subcellular fraction enriched in synaptic nerve endings (synaptosomes) isolated from cuttlefish optic lobe.
- A abordagem à escrita na educação pré-escolar: que práticas se desenvolvem?Publication . Horta, Maria HelenaEstudos desenvolvidos por diferentes especialistas revelam que a confrontação tardia da criança com a linguagem escrita (com intencionalidade educativa subjacente) é tida como a principal responsável pelo insucesso na aprendizagem e no desenvolvimento das competências linguísticas. No entanto, vários factores têm contribuído para dificultar o processo de combate a este insucesso, especialmente as questões que se prendem com a definição clara do papel do educador neste domínio, as representações dos agentes educativos envolvidos e o modo como os contextos se têm organizado. Preocupados com este processo e dada a nossa acção no campo da formação dos educadores de infância, desenvolvemos um estudo de natureza essencialmente qualitativa, que se constituiu como a nossa dissertação de mestrado, em que procurámos identificar e compreender as representações das vinte e oito educadoras de infância cooperantes da Prática Pedagógica I, do 3.º ano da Licenciatura em Educação de Infância da Escola Superior de Educação da Universidade do Algarve, no ano lectivo de 2004/2005, face à abordagem à escrita na educação pré-escolar. Foi igualmente nosso objectivo identificar algumas das actividades desenvolvidas pelas educadoras cooperantes que possam favorecer o desenvolvimento das concepções sobre a escrita em crianças em idade pré-escolar, bem como os benefícios que estas educadoras perspectivam sobre a abordagem à escrita no que às crianças deste nível etário diz respeito, e, ainda, compreender se a sua posição relativamente à importância que atribuem à apropriação da escrita pelas crianças se modificou após a publicação das Orientações Curriculares. Em síntese, o estudo, que nesta comunicação apresentaremos alguns dos aspectos mais significativos, permitiu-nos constatar que, nas práticas das educadoras, se encontra ainda muito enraizada a necessidade do desenvolvimento de “pré-requisitos” na abordagem à escrita e que as mesmas consideram o desenvolvimento deste domínio como uma competência a ser desenvolvida (essencialmente) no 1.º ciclo do Ensino Básico.
- A turbo SDMA receiver for strongly nonlinearly distorted MC-CDMA signalsPublication . Silva, Paulo; Dinis, RuiThis paper considers the use of space division multiple access (SDMA) techniques for the uplink of multi-carrier code division multiple access (MCCDMA) systems, where the transmitted signals face strong nonlinear distortion effects. The signal transmitted by each mobile terminal (MT) is submitted to a nonlinear operation consisting of a clipping device followed by a frequency-domain filtering operation, so as to reduce the envelope fluctuations and peak-to-mean envelope power ratio (PMEPR) while maintaining the spectral occupation of conventional MC-CDMA signals. At the base station, an iterative receiver employing multiple antennas jointly performs turbo multi-user detection and the estimation and cancellation of nonlinear distortion effects. Performance results show that the proposed receiver structures can achieve good performances that are very close to those obtained with linear transmitters, even for high system load and/or when a very low-PMEPR MC-CDMA transmission is intended for each MT.
- Multidimensional and multicultural media literacy. Social challenges and communicational risks on the edge between cultural heritage and technological developmentPublication . Reia-Baptista, VítorFor quite some time, we have been “observing some of the new environments of media exposure”1 and we may probably say, by now, that the multidimen- sional forms of media exposure that can be experienced daily through the use of different technologies and technological devic es are not always signs of cor- responding multicultural media literacy phenomena. We also know, from earlier contexts and attempts to combine media, technology and literacy inside different cultural environments of different societies and public communication spheres, that the ‘empowerment’ effect that could be expected to arise from those expo- sure situations is not always a factor of cultural enrichment and, on the contrary, it assumes too many times the character of some alienation phenomenon or, at least, an alienator mode of media appropriation.
- Improvements to the "sket bottle": a simple manual device for sampling small crustaceans from marine caves and other cryptic habitatsPublication . Chevaldonne, Pierre; Sket, Boris; Marschal, Christian; Lejeusne, Christophe; Calado, RicardoDark littoral submarine caves can act as enclaves of the deep aphotic zone in shallow coastal areas, and their survey has revealed the existence of a very particular fauna of specialized and poorly known organisms among which crustaceans are particularly well represented. In these particular habitats, the use of conventional sampling techniques, such as hand nets, is often not recommended since they disturb bottom sediments causing hazardous situations to scientific divers. The use of baited traps, while technically possible, is not. always practical is such remote habitats. The present work describes a simple and inexpensive manual device that can be operated by divers ill submarine caves and other cryptic habitats to recurrently catch small motile organisms such as mysid crustaceans, caridean shrimps, or even gobiid fishes. This small suction bottle derived and improved from the original "Sket bottle" design considerably reduces the risks of disturbing the cave's bottom sediment and can be easily operated using a single hand. The described sampling device can also be easily used outside caves, in a variety of particular habitats, e.g., rubble filled bottoms, branching coral reefs, cracks, and small holes on rocky surfaces, in which small motile organisms usually escape from traditional sampling gears, e.g., fishnets and traps, or simply go unnoticed by researchers during sampling.
- A importância da avaliação sensorial da qualidade do pescadoPublication . Esteves, E.; Aníbal, J.Globalmente, a pesca é uma indústria que movimenta milhares de milhões de euros por ano (as importações e exportações de produtos da pesca atingiram, em 2005, cerca 82 mil milhões de euros e 78 mil milhões de euros, respectivamente, dados da FAO – Food and Agriculture Organization das Nações Unidas).
- A bioquímica e a música… a doença e a desafinaçãoPublication . Aníbal, J.A bioquímica é a disciplina científica que condensa o conhecimento necessário à compreensão dos processos fisiológicos que constituem aquilo a que chamamos "vida". Embora seja uma disciplina difícil, cabe ao professor tentar torná-la mais acessível e aplicada. O artigo que se segue é apenas um exemplo de como isso pode ser efectuado, recorrendo a um paralelismo entre a bioquímica e a música, e entre a doença e a desafinação.
- Proposal of management framework for tourist beaches based on integrated coastal managementPublication . Saltaren, Camilo Botero; Perna, Fernando Pereira A.O estudo tem como objectivo propor uma nova e melhor estrutura de gestão das praias na América Latina de acordo com a perspectiva da Gestão Costeira Integrada (GCI). Neste sentido, foram revistos vários autores no âmbito do estudo da GCI sobre as praias como sistemas complexos. Enquanto instrumento de gestão, o foco incidiu sobre a certificação de qualidade das praias, numa análise de avaliação da sua utilidade na estrutura da GCI. Uma tripla dimensão das praias foi definida a partir de um modelo de desenvolvimento sustentável, e quatro características principais foram propostas como estrutura epistemológica deste trabalho. O modelo de certificado de qualidade balnear para a América Latina foi obtido através da revisão de oito certificados de qualidade, sugerindo o fortalecimento da utilidade deste instrumento na gestão das praias. Adicionalmente, um instrumento de gestão foi criado para classificar as praias de acordo com quatro tipos de turismo, tendo sido aplicado a cinco praias na Colômbia. A compreensão não integrada das praias foi encontrada na maioria dos autores de GCI, demonstrando que as linhas de actuação da GCI não foram consideradas na sua aplicação à escala local, fornecendo apenas uma solução parcial para a gestão das praias. Como consequência de terem vindo a usar aproximações fragmentada, foi constatada a fraqueza do suporte da gestão das praias nos actuais instrumentos de gestão. Em resultado, aponta-se na América Latina um forte potencial de melhoramento da gestão das praias, devido ao recente interesse em promover as relações entre turismo balnear, cultural e sistema político. Finalmente, é proposta uma nova estrutura de gestão das praias como suporte à melhoria dos processos de decisão na América Latina, bem como para garantir a implementação da GCI nas praias.