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Transporte de crustáceos vivos a bordo em ambiente refrigerado
Publication . Inácio, Mónica Isabel Marreiros; Castro, Margarida
Os crustáceos são um recurso muito importante no Algarve, devido ao seu elevado valor comercial. Este valor aumenta quando são comercializados vivos. Este estudo focou-se num método de transporte e acondicionamento a bordo, desde a captura à chegada ao porto, baseado na criação de um ambiente com temperatura e humidade estáveis e refrigerado com gelo, em particular na avaliação da sua eficácia para a manutenção da qualidade e sobrevivência de crustáceos comercializados vivos. Foram estudadas duas espécies, a lagosta, Palinurus elephas e o lagostim, Nephrops norvegicus, com dois sistemas de pesca, a pesca artesanal (ambas as espécies) e a pesca de arrasto de crustáceos (para o lagostim). Em ambos os casos o trabalho de campo foi feito a bordo de embarcações comerciais e ao longo de operações de pesca de rotina para as respectivas embarcações. O trabalho realizado com a frota artesanal desenvolveu-se na costa Sudoeste a partir de uma embarcação baseada em Sagres e o trabalho com o arrastão desenvolveu-se na costa Sul, a bordo de uma embarcação baseada em Portimão. No caso da pesca artesanal, os crustáceos já são normalmente desembarcados vivos e são mantidos a bordo em caixas com água bombeada da superfície, um sistema que designaremos por método tradicional. Neste caso o sistema testado neste trabalho foi comparado com o tradicional, dividindo a captura de cada lanço de pesca em dois grupos que foram comparados quando da chegada ao porto. No caso da frota de arrasto, o desembarque é feito com os crustáceos já mortos pois são conservados num porão de refrigeração mas com ambiente muito seco. Nesta embarcação a avaliação da condição e sobrevivência com o sistema proposto foi feita em intervalos de 12 horas até às 72 horas, tempo máximo em que os crustáceos são mantidos a bordo entre desembarques. A condição e a sobrevivência foram avaliadas com 3 critérios diferentes: (1) parâmetros bioquímicos, através das concentrações de glucose e lactato da hemolinfa, (2) estado de viveza, através de uma escala de condição com 3 estados relacionados com as reacções ao manuseamento e (3) estado de condição, através de uma escala também com 3 estados relacionada com os danos (perdas de apêndices e danos na carapaça) Os resultados demonstraram que a utilização do sistema proposto é vantajosa para a pesca polivalente quando a temperatura da água à superfície é mais elevada. No caso da pesca de arrasto, os resultados foram positivos até um período máximo de 24 horas, após o qual a proporção de lagostins inactivos aumenta, não sendo garantido o valor comercial elevado associado à venda em vivo.
Comparing trawl and creel fishing for Norway lobster (Nephrops norvegicus): biological and economic considerations
Publication . Leocadio, Ana Maria; Whitmarsh, David; Castro, Margarida
This study compares the fishing activity and landings of the trawl and creel fisheries for Norway lobster (Nephrops norvegicus (L.)) off the Portuguese coast, and evaluates the financial viability of two vessels typical of each fleet. Crustacean trawlers are part of an industrial fleet that, besides Nephrops, targets deep water shrimps. Creels are used by a multi-gear, multi-target artisanal fleet, fishing only in areas unavailable to trawlers and, when catching Nephrops, set specifically to target this species. Trawlers have in recent years contributed with 85% of the landings in weight, but only 74% in value (2005-2009 average). Despite smaller landings, the Nephrops creel fishery provides individuals of larger size and in better condition, thereby obtaining higher unit prices. Economic viability was also higher for the creel vessel, with trawling being only viable if major costs (such as labor and fuel) are covered by the revenue from other target species (e. g., the rose shrimp). At present, Nephrops populations on the South and SW coast are subject to intense fishing and to a recovery plan. The possibility of reallocation of some of the fishing effort directed at Nephrops from trawlers to creels is discussed in terms of the conservation of the resource and economic return.
The fishery for Norway lobster off the portuguese coast: a biological and economic assessment
Publication . Leocádio, Ana Maria Colaço; Castro, Margarida; Whitmarsh, David
Norway lobster (Nephrops norvegicus) is mainly caught off the South and Southwest coasts of Portugal, using two different types of gear, bottom trawling and creels. Trawling is the traditional fishing method, where Nephrops can be either a target species or by-catch of shrimp trawling. Creels are only used in areas unavailable to trawlers, either due to legislative restrictions on access or to unsuitable seabed. Creels have Nephrops as the only target species, but the fleet uses other gears to target other species. During the lasts decades, the modernisation of the trawling fleet with the resulting technological improvements, has lead to an increase in fishing effort. Nowadays, the two populations on the South and SW coast are considered outside biological safe limits, and a recovery plan is underway. Two typical vessels, in each fleet (trawling and creels), were selected to collect biological and economic data. Results show that the size composition of the catches is very different for the two gears used. Trawl catches are composed of small individuals usually in bad condition, while creel catches are composed of large and alive individuals (very high commercial value). It is assumed that the size composition obtained with creels results from the selectivity of the creel and the fact that these populations are exploited at much lower fishing levels. An assessment was made of the lobster fishery in order to evaluate its economic potencial. Results suggest that creels should be the only gear used, as it represents a very selective gear that could help the recovery of Nephrops stocks and allows a good economic return for the vessels involved. Thus, transference of fishing effort from trawling to creels is recommended.

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Fundação para a Ciência e a Tecnologia

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Funding Award Number

PDCT/MAR/59366/2004

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