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Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo pretende observar e analisar as relações de influência que se geram
entre as características de organização e funcionamento dos conselhos de turma e a
definição e implementação das práticas pedagógicas dos professores, a partir de um
quadro conceptual assente no modelo das organizações aprendentes e que se inscreve
numa categoria mais vasta que é a relação educativa.
Utilizando uma abordagem sistémica, procurou-se valorizar o cruzamento de
interpretações e níveis de análise diversos, de forma a construir um Modelo Explicativo
Teórico, o mais próximo possível da realidade. A validação empírica deste modelo
confirmou a existência de relações entre os conceitos, o que permitiu encará-lo como
um referencial adequado à exploração dos objectivos centrais da investigação.
Dada a natureza do objecto de estudo, optámos por um estudo multicasos, realizado
em duas escolas, com recurso a fontes múltiplas de evidência como a observação.
o questionário, a entrevista e os documentos.
Em cada uma das escolas pudémos observar que a mesma política para a organização
e funcionamento dos conselhos de turma pode ser implementada de maneira
diferente, devido à variabilidade e multiplicidade das influências das características de
organização e funcionamento dos conselhos de turma e das respostas organizacionais
específicas que lhe são dadas por cada um dos actores educativos.
Os resultados devem ser examinados mais num quadro de problematização do
que de teorização, reclamando investigação posterior, através da realização de outros
estudos em contextos similares.
The goal of this study is to observe and to analyse the relationship generated between features of the classroom teams organisation and operation. and the definition and implementation of pedagogical practices of teachers. starting from a conceptual framework based on the model of the learning organisations. in a broad category that is the educational relationship. Using a more systemic approach. the study emphasises the cross of interpretations and different leveis of analysis, in order to built a theoretical comprehensive model, as close to the reality as possible. The empirical validation of this model has confirmed the connection between the concepts, which make it a proper reference to explore the main objectives of the investigation. Since the nature of the study subject, our option was a multicase study carried out on two schools, using several sources of evidence, as the observation, the questionnaire. the interview and lhe documents. In each school, we found that lhe same policy for classroom teams organisation and operation can be implemented in different ways, due to lhe variability and multiplicity of influences of the classroom teams organisation and operation features and of lhe specific organisational solutions adopted by each educational stakeholder. The results must be assessed in a problematical framework more than in a theoretical one. claiming for further investigation through other studies in similar contexts.
The goal of this study is to observe and to analyse the relationship generated between features of the classroom teams organisation and operation. and the definition and implementation of pedagogical practices of teachers. starting from a conceptual framework based on the model of the learning organisations. in a broad category that is the educational relationship. Using a more systemic approach. the study emphasises the cross of interpretations and different leveis of analysis, in order to built a theoretical comprehensive model, as close to the reality as possible. The empirical validation of this model has confirmed the connection between the concepts, which make it a proper reference to explore the main objectives of the investigation. Since the nature of the study subject, our option was a multicase study carried out on two schools, using several sources of evidence, as the observation, the questionnaire. the interview and lhe documents. In each school, we found that lhe same policy for classroom teams organisation and operation can be implemented in different ways, due to lhe variability and multiplicity of influences of the classroom teams organisation and operation features and of lhe specific organisational solutions adopted by each educational stakeholder. The results must be assessed in a problematical framework more than in a theoretical one. claiming for further investigation through other studies in similar contexts.
Description
Dissertação de mest. em Observação e Análise da Relação Educativa, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Univ. do Algarve, 2006
Keywords
Observação e Análise Relação Educativa Política Organizacional Conselhos de Turma Práticas Pedagógicas e Organizações Aprendentes