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Knowledge management in tourism organisations: proposal for an analytical model

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Tourism is an activity-based service sector in which information and knowledge are fundamental to developing realistic strategies and business plans. This article presents a model that was developed in an investigation called “Organisational Knowledge Management in Tourism Organisations,” which was part of a doctoral degree in Sociology, Faculty of Economics, University of Algarve. This study investigated how Algarve tourist organisations manage knowledge by observing how they create, retain, share and use it. This empirical research is based on a study of three cases that used documental investigation, interviews and questionnaires and the analytic model that is introduced here. We present an analytic model that identifies the different stages of knowledge management (acquisition / knowledge creation, retention / storage, transfer / sharing and use) and the management practices that facilitate it (strategic management, organisational culture, structure and work processes, human resource policies, information systems and communications, evaluation of results and relationship with the environment outside the organisation) based on learning promotion.
O turismo é um sector de actividade baseado em serviços, no qual a informação e o conhecimento são fundamentais para definir estratégias e planos de negócio adequados à realidade. O presente artigo consubstancia-se na apresentação de um modelo de análise desenvolvido numa investigação designada “Gestão do Conhecimento Organizacional em Organizações Turísticas”, conducente à obtenção do grau de Doutor em Sociologia, na Faculdade de Economia da Universidade do Algarve. A investigação tem como objectivo analisar como organizações turísticas no Algarve gerem o seu conhecimento, ou seja, observar a forma como criam, retêm, partilham e utilizam o conhecimento. A investigação empírica a levar a cabo basear-se-á no estudo de três casos através da investigação documental, da realização de entrevistas e da implementação de questionários, tendo como pano de fundo o modelo de análise que aqui se expõe. Nesse sentido, elaborou-se um modelo de análise que identifica as diferentes fases do processo de gestão do conhecimento(aquisição/criação do conhecimento; retenção/armazenamento, transferência/partilha e utilização) e as práticas de gestão facilitadoras do mesmo (gestão estratégica, cultura organizacional; estrutura e processos de trabalho, políticas de recursos humanos, sistemas de informação e comunicação, avaliação de resultados e relação com o ambiente externo da organização) com base na promoção da aprendizagem.

Description

Keywords

Knowledge Organisational knowledge management Facilitating practices

Citation

Sequeira, B. & Marques, J.F. (2011) “Knowledge Management in Tourism Organisations: Proposal for an Analytical Model”, CIEO Discussion Papers, (pp. 7-31) disponível em http://econpapers.repec.org/paper/riscieodp/2011_5f005.htm [ISSN: 1647-3183].

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CIEO - Research Centre for Spatial and Organizational Dynamics

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