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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A presente dissertação apresenta uma análise conceptual do turismo, da oferta e procura
turística e das características do produto turístico.
Na investigação efectuada salienta-se o caso de Portugal como destino turístico, dadas as
suas condições naturais e climáticas favoráveis, bem como a hospitalidade da população, e
verifica-se, que o mercado interno tem um papel fundamental no turismo nacional.
A respectiva dissertação dedica um capítulo à análise das estatísticas do Instituto Nacional de
Estatística e da Direcção Geral do Turismo, relativa à intensidade turística nas sete regiões de
Portugal classificadas no nível II da Nomenclatura de Unidades Territoriais para Fins
Estatísticos (NUTS IT); Norte, Centro, Lisboa e Vale do Tejo, Alentejo, Algarve, Açores e
Madeira. Neste trabalho de investigação verifica-se que as regiões de maior potencial
turístico são o Algarve e Lisboa e Vale do Tejo e aprofundam-se os dados estatísticos ao
nível da NUT n Lisboa e Vale do Tejo, analisando as respectivas sub-regiões onde se destaca
claramente a Grande Lisboa como a região de maior intensidade turística.
Um dos objectivos foi proceder a uma avaliação do potencial turístico da Região Oeste,
caracterizando as componentes da oferta turística, nomeadamente, condições naturais,
culturais, de alojamento, entre outras; e identificando o perfil do turista.
Sobre as regiões consideradas como principais concorrentes, Algarve, Grande Lisboa, Lezíria
do Tejo, Médio Tejo, Península de Setúbal e Pinhal Litoral, apresenta-se uma caracterização
dos seus produtos, forças e fraquezas e procura identificar-se em que medida elas são na
realidade concorrentes da região Oeste.
Por fim, salienta a importância do planeamento do turismo, procede a uma análise das suas
forças, fraquezas, oportunidades e ameaças, caracteriza o mercado-alvo, o posicionamento e
o mix de marketing para a Região Oeste.
As conclusões apuradas levaram à apresentação de algumas estratégias e medidas de acção a
implementar para promover o desenvolvimento turístico do Oeste, na realidade o principal
objectivo desta dissertação.
The present thesis presents a conceptual analysis of tourism, of the touristic offer and demand and the characteristics ofthe tourist product. In the inquiry, the case ofPortugal is highlighted as touristic destiny considering its natural, climatic and favourable conditions and the hospitality of the population. It was verified that the internai market has a fundamental role in the national tourism. This thesis dedicates a chapter to the analysis of the statistics of the Instituto Nacional de Estatística and of the Direcção Geral do Turismo, conceming the touristic intensity in the seven regions of Portugal classified in the levei II of the Nomenclatura de Unidades Territoriais for Statistical Ends (NUTS 11): Norte, Centro, Lisboa e Vale do Tejo, Alentejo, Algarve, Açores and Madeira. This inquiry shows that the regions of highest touristic potential are the Algarve and Lisboa e Vale do Tejo and the statistical data of the NUT II Lisboa e Vale do Tejo, analyzing the respective sub-regions where the region of Grande Lisboa is clearly detached as the region ofhigher touristic intensity. One of the goals was to proceed to an evaluation of the touristic potential of the Região Oeste, characterizing the components ofthe touristic offer, namely, natural, cultural, lodging conditions, among others; and identifying the profile ofthe tourist. About the regions considered as main competitors, Algarve, Grande Lisboa, Lezíria do Tejo, Médio Tejo, Península de Setúbal and Pinhal Litoral, it presents a characterization of their products, strengths and weaknesses and we try to identify to which extend they are in fact competitors ofRegião Oeste. Finally, it highlights the importance of the planning of tourism, an analysis of its strengths, weaknesses, opportunities and threats is carried out that characterizes the target, the positioning and the marketing mix for the Região Oeste. According to the results we carne to the presentation of some strategies and measures of action, to implement and promote the touristic development of the Oeste, in fact the main goal ofthis thesis.
The present thesis presents a conceptual analysis of tourism, of the touristic offer and demand and the characteristics ofthe tourist product. In the inquiry, the case ofPortugal is highlighted as touristic destiny considering its natural, climatic and favourable conditions and the hospitality of the population. It was verified that the internai market has a fundamental role in the national tourism. This thesis dedicates a chapter to the analysis of the statistics of the Instituto Nacional de Estatística and of the Direcção Geral do Turismo, conceming the touristic intensity in the seven regions of Portugal classified in the levei II of the Nomenclatura de Unidades Territoriais for Statistical Ends (NUTS 11): Norte, Centro, Lisboa e Vale do Tejo, Alentejo, Algarve, Açores and Madeira. This inquiry shows that the regions of highest touristic potential are the Algarve and Lisboa e Vale do Tejo and the statistical data of the NUT II Lisboa e Vale do Tejo, analyzing the respective sub-regions where the region of Grande Lisboa is clearly detached as the region ofhigher touristic intensity. One of the goals was to proceed to an evaluation of the touristic potential of the Região Oeste, characterizing the components ofthe touristic offer, namely, natural, cultural, lodging conditions, among others; and identifying the profile ofthe tourist. About the regions considered as main competitors, Algarve, Grande Lisboa, Lezíria do Tejo, Médio Tejo, Península de Setúbal and Pinhal Litoral, it presents a characterization of their products, strengths and weaknesses and we try to identify to which extend they are in fact competitors ofRegião Oeste. Finally, it highlights the importance of the planning of tourism, an analysis of its strengths, weaknesses, opportunities and threats is carried out that characterizes the target, the positioning and the marketing mix for the Região Oeste. According to the results we carne to the presentation of some strategies and measures of action, to implement and promote the touristic development of the Oeste, in fact the main goal ofthis thesis.
Description
Mestrado em Ciências Económicas e Empresariais, Faculdade de Economia, Univ. do Algarve, 2004
Keywords
Turismo Oferta e Procura Turística Região Oeste Planeamento do Turismo Estratégia Promocional