Repository logo
 
Publication

Teacher motivation: bibliometric analysis of the relationship with individual and organizational variables, and work attitudes

dc.contributor.authorViseu, João
dc.contributor.authorNeves de Jesus, Saul
dc.contributor.authorQuevedo-Blasco, Raul
dc.contributor.authorRus, Claudia L.
dc.contributor.authorCanavarro, Jose M.
dc.date.accessioned2018-12-07T14:58:26Z
dc.date.available2018-12-07T14:58:26Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractTeachers' motivation is essential to the success of educational policies. When studying this concept, it is necessary to examine school and teacher characteristics. Due to the relevance of this theme, it becomes crucial to analyze the body of research conducted about it, taking into account organizational variables -as schools are organizations-but also psychological capital and work satisfaction. Therefore, a bibliometric study was conducted using Web of Science (WoS) database, having defined the search period for the years 2000-2013 and only considering works that belong to the psychology field. 33 documents in total fulfilled the inclusion criteria, where it was verified that: (a) 2012 was the year with most publications; (b) work satisfaction was the concept which was most frequently studied, along with teacher motivation; (c) the educational psychology category had the most documents; and (d) English was the dominant language in these works. The United States of America and Canada obtained the highest values in the following bibliometric indicators: number of documents (Ndoc) and number of researchers (Nres), and Israel had a higher level of productivity (Prod) than the other countries. The results and their implications are discussed. Copyright (C) 2014, Konrad Lorenz University Foundation. Published by Elsevier Espana, S.L.U. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons CC BY-NC ND Licence (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/).
dc.description.abstractA motivação dos professores é essencial para o sucesso das políticas educativas. Ao estudar-se a motivação docente é necessário examinar características da escola e do professor. Devido à importância deste tema, torna-se fulcral analisar as investigações efetuadas sobre o mesmo, levando em conta variáveis organizacionais, dado que a escola é uma organização, mas também o capital psicológico positivo e a satisfação no trabalho. Assim, recorreu-se a um estudo bibliométrico utilizando-se a base de dados Web of Science (WoS), onde se definiu o período de pesquisa para os anos 2000-2013 e se consideraram unicamente os trabalhos pertencentes à área da psicologia. No total, 33 documentos cumpriram os critérios de inclusão, verificando-se que: (a) 2012 foi o ano com mais publicações; (b) a satisfação no trabalho foi o construto mais estudado com a motivação docente; (c) a categoria psicologia educacional registou mais documentos; e (d) o inglês foi a língua dominante nestes trabalhos. Os Estados Unidos da América e o Canadá obtiveram os valores mais elevados nos indicadores bibliométricos número de documentos (Ndoc) e número de investigadores (Nres), apresentando Israel uma produtividade (Prod) superior à dos restantes países. Estes resultados são discutidos, bem como as principais implicações dos mesmos.
dc.identifier.doi10.1016/S0120-0534(15)30007-8
dc.identifier.issn0120-0534
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.1/12023
dc.language.isospa
dc.peerreviewedyes
dc.publisherFoundation Advancement Psychology
dc.subjectJournal citation reports
dc.subjectHigher-education area
dc.subjectPerformance-appraisal
dc.subjectPreservice teachers
dc.subjectJob-satisfaction
dc.subjectSchool teachers
dc.subjectPsychology
dc.subjectScience
dc.subjectJustice
dc.subjectMetaanalysis
dc.titleTeacher motivation: bibliometric analysis of the relationship with individual and organizational variables, and work attitudes
dc.title.alternativeMotivação docente: estudo bibliométrico da relação com variáveis individuais, organizacionais e atitudes laborais
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage65
oaire.citation.issue1
oaire.citation.startPage58
oaire.citation.titleRevista Latinoamericana de Psicologia
oaire.citation.volume47
person.familyNameViseu
person.familyNameNeves de Jesus
person.givenNameJoão
person.givenNameSaúl
person.identifier.ciencia-id3218-A106-0370
person.identifier.ciencia-id9A12-2DA2-4C0F
person.identifier.orcid0000-0002-9817-7300
person.identifier.orcid0000-0003-2019-1011
person.identifier.ridB-9309-2016
person.identifier.scopus-author-id57016685300
rcaap.rightsopenAccess
rcaap.typearticle
relation.isAuthorOfPublicationaac22f80-7600-4596-9b60-770238a50b9e
relation.isAuthorOfPublication440a7f91-c74d-472c-8228-0c2db46d6cbb
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryaac22f80-7600-4596-9b60-770238a50b9e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
12023.pdf
Size:
189.51 KB
Format:
Adobe Portable Document Format