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Sapientia

UAlg Scientific Repository

 

About Sapientia

The SAPIENTIA repository gathers an exhaustive set of Algarve University's (UAlg) teachers and researchers scientific publications with an express goal of maximising its visibility, ensure easy and universal access and amelliorate the overall public impact of the university scientific endeavors, as well as the ongoing preservation of its memory.

Recent Submissions

Global assessment of coastal storm hazards on Barrier islands
Publication . Fanti, Valeria; Ferreira, Óscar; Loureiro, Carlos
The vulnerability of barrier islands to coastal storm hazards is a growing challenge, exacerbated by climate change. Local high-resolution information on storm forcing and geomorphology has allowed the development of early warning systems to predict hazards and implement preparedness strategies. However, collecting high-resolution pre- and post-storm data can be costly, challenging and unfeasible at many coastal locations. The use of global low-resolution topo-bathymetry and wave reanalysis datasets presents an unprecedented opportunity to expand coastal hazard assessments, even if at the cost of introducing errors and uncertainties. Aiming to evaluate the response of wave-dominated barrier islands to extreme storms at a global scale, this study validated the latest global wave reanalyses and digital elevation models against high resolution data. The validation confirmed biases associated with the resolution of global datasets and their inability to resolve complex features of wave propagation and morphology at local scales. Underestimation of extreme wave conditions in coastal areas was observed, and calibration equations were developed to reduce this negative bias. For the topo-bathymetry of barrier islands, an underestimation of the dune crest was identified, and gaps at the land-ocean interface were filled by merging the topo-bathymetry datasets using an equilibrium profile. The best performing global datasets were selected for the first global assessment of erosion and flooding hazards of natural barrier islands. This was achieved simulating the impact of a coastal storm with 50-year return period wave heights using the XBeach process-based model. Based on the implementation of process-based indicators, the strong control that storm hydrodynamics exert on the erosional response was highlighted, allowing the identification of erosion and flooding hotspots that coincided with areas of extra-tropical and tropical cyclone impact. These findings highlight the global patterns of barrier island vulnerability and provide a framework for prioritizing risk mitigation efforts in the face of intensifying coastal hazards.
Desenvolvimento do Roteiro Turístico Origens
Publication . Soares, Rodrigo José Nascimento; Guerreiro, Manuela; Agapito, Dora
Este trabalho de projeto reflete o impacto da Gestão de Marketing associada ao turismo enquanto motor de criação e design de produtos e destinos turísticos. Assim, com base na criação do Roteiro Origens do Projeto “100 Memórias e Estórias”, pretende-se neste trabalho final de Mestrado apresentar as fases do Roteiro desenvolvido junto de um território de baixa densidade populacional. Para tal, recorreu-se à abordagem de investigação-ação. Esta iniciativa de inovação e empreendedorismo social permite compreender o potencial do marketing no desenvolvimento de produtos e experiências associadas ao turismo, aliados a uma visão global de valorização do território e das suas gentes. Com este processo, foi possível a apresentação do Roteiro Origens, resultando num envolvimento forte da comunidade e uma valorização das aldeias abrangidas pelo Roteiro.
Impacto da formação em segurança e dos fatores psicossociais na tomada de decisão e comportamentos seguros na assistência a aeronaves
Publication . Isidro, Rafael Rodrigues dos Santos; Sousa, Cátia
A segurança operacional em contexto aeroportuário depende da atuação eficaz dos profissionais que executam tarefas críticas sob pressão, como abastecimento, manuseamento de bagagens e assistência em escala. Esta investigação analisou de que modo a formação em segurança e os fatores psicossociais – nomeadamente o stresse percebido e a fadiga – influenciam os estilos de tomada de decisão e os comportamentos seguros dos trabalhadores de assistência a aeronaves. Participaram no estudo 152 profissionais do Aeroporto Internacional de Faro, maioritariamente do género masculino (82,9%), com funções operacionais diversas e significativa experiência no setor. Através de um questionário estruturado e análise quantitativa, os resultados revelaram que a formação em segurança se associa positivamente aos comportamentos seguros - sobretudo de natureza psicossocial - e à redução de estilos disfuncionais de decisão. No entanto, não promoveu de forma significativa o estilo de decisão mais funcional (vigilância) e não moderou os efeitos negativos do stresse e da fadiga sobre os comportamentos seguros. O stresse revelou-se um preditor negativo dos comportamentos seguros e esteve associado a decisões menos adaptativas, enquanto a fadiga influenciou negativamente os estilos de decisão, mas não afetou diretamente os comportamentos seguros. Estes resultados sublinham a importância de intervenções integradas, que combinem formação contínua com estratégias de gestão do stresse e da fadiga, promovendo não só a segurança operacional, como também o bem-estar dos trabalhadores. O estudo apresenta limitações, como o desenho transversal e a natureza auto-reportada dos dados. Futuras investigações deverão recorrer a métodos longitudinais e avaliar o impacto de intervenções organizacionais sobre a segurança e os fatores psicossociais em contexto aeroportuário.
Desenvolvimento e otimização de bombons de alfarroba
Publication . Oliveira, Ana Carolina Jesus; Cruz, Rui Mariano da Sousa
A indústria alimentar é um setor de extrema importância por todo o mundo, pelo que se destaca a necessidade de inovação com novos produtos e reinvenção dos já existentes. A alfarroba, fruto colhido da espécie Ceratonia siliqua L., tem vindo a destacar-se em várias indústrias, incluindo a alimentar, como potencial substituto ao cacau. A presente dissertação, foi desenvolvida no âmbito de um estágio e teve como objetivo desenvolver e caracterizar bombons de alfarroba com recheio semilíquido. Os bombons foram desenvolvidos com a mesma formulação de cobertura e recheio, variando as condições de produção. Os bombons foram avaliados em termos de dimensões, cor, textura, atividade da água, presença de fat bloom e características sensoriais. Com base nos resultados obtidos, verificou-se que os bombons desenvolvidos apresentaram um diâmetro de cerca de 31 mm e uma altura entre 11 e 12 mm. Em relação à cor, os bombons apresentaram valores de luminosidade (L*) inferiores a 50, com os parâmetros a* e b* a variarem entre 1,5 e 3. Quanto à textura todos os bombons demonstraram uma dureza entre 1400 e 1500 g.f. A atividade da água do recheio e da cobertura foi bastante baixa com valores de 0,300 e 0,360, respetivamente. Verificou-se o aparecimento de fat bloom em algumas amostras, nomeadamente na amostra T2. Relativamente à análise sensorial, o painel de provadores demonstrou uma ligeira preferência pelo bombom com recheio (amostra 2), particularmente no sabor, no sabor a amêndoa e na apreciação global. Em síntese, foram recolhidos todos os dados necessários para, doravante, otimizar o protocolo e adaptar a produção à escala industrial.
Navigating sustainability in the blue economy: innovations, challenges, and opportunities
Publication . Elston, Jennifer Nicole; Pinto, Hugo Emanuel dos Reis Sales da Cruz; Nogueira, Carla Filipa Sequeira Valente
How can the Blue Economy evolve to be both innovative and truly sustainable? What challenges and opportunities do firms face as they integrate environmental, social, and governance principles into ocean-based industries? And how can theory and practice come together to foster responsible growth in this vital sector? This thesis addresses these questions through a three-pronged investigation into the intersections of sustainability and innovation within the Blue Economy. The first study presents a systematic literature review, identifying key trends, gaps, and opportunities in the fields of sustainability-oriented innovation and ocean-based economic activity. It highlights the need for clearer conceptual frameworks and stronger alignment between environmental imperatives and innovation drivers. Building upon these findings, the second study draws on survey data collected from Portuguese Blue Economy firms and employs Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS SEM) to explore how sustainability initiatives influence innovation, and how these innovations mediate economic, environmental, and social impacts. The results demonstrate that sustainability is not merely an obligation but a catalyst for innovation that enhances multidimensional performance. The final study builds on these perceptions through real-world case studies, exploring how innovative Blue Economy firms apply sustainability principles in practice. It validates best practices, identifies common barriers to implementation, and examines how these organizations reflect on and assess the impact of their sustainability and innovation efforts. These findings provide valuable guidance for companies striving to enhance their practices, and for policymakers aiming to foster a supportive environment for sustainable and innovative growth in the sector. Collectively, these studies advance the theoretical understanding of sustainability-driven innovation within the Blue Economy, contributing to institutional theory and the triple bottom line framework, while offering evidence-based direction for policy and strategy development. This thesis bridges academic knowledge and practical application, underscoring the role of innovation as both an outcome and a driver for sustainable transformation. Ultimately, it charts a path toward a more resilient and inclusive Blue Economy, one that balances economic opportunity with environmental stewardship and social responsibility.