Browsing by Issue Date, starting with "2024-07-05"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Problemas e desafios na testagem do covid-19 na ARS AlgarvePublication . Saias, Marta Sofia Correia Dourado; Castela, José Mirador de Andrade; Silva, Nelson Tavares daA Pandemia Covid-19 é a maior emergência de saúde da história recente, trazendo grandes implicações no setor da saúde e grande impacto humanitário, social e económico. A capacidade de controlar a epidemia através de um efetivo rastreio de contactos, da aplicação de testes de diagnóstico laboratorial para SARS-CoV-2 em larga escala, da deteção ativa e precoce de casos, e do isolamento rigoroso dos casos e seus contactos, são elementos-chave para limitar a propagação da COVID-19. Com o crescente número de casos constatado em determinados períodos, surgiram dificuldades em seguir os contágios e travar as cadeias de transmissão, assim como em dar resposta a todos os desafios e problemas que surgiram ao longo da pandemia, relacionados com a testagem SARS-CoV-2. O principal objetivo deste trabalho foi identificar os problemas e desafios encontrados no planeamento da testagem SARS-CoV-2, na ARS Algarve, que poderão ser utilizados para melhoria do planeamento e da resposta em futuras ocorrências similares, recorrendo a uma análise qualitativa de dados recolhidos através da realização de dezanove (19) entrevistas semiestruturadas, a um painel de peritos/especialistas, com responsabilidades diversas na Administração Regional de Saúde (ARS) do Algarve, IP, desde a autoridade de saúde regional, às autoridades de saúde locais e, a outros peritos ligados à testagem SARS-CoV-2. Com a aplicação da Análise Parcial Triádica aos dados recolhidos de março de 2020 a abril de 2022 e, às informações recolhidas junto dos descritores, foi possível a definição de ações de melhoria na gestão de problemas futuros similares e, apurar alguns problemas e desafios na testagem SARS-CoV-2, sobretudo na falta de recursos humanos, onde o elevado volume de trabalho e a ausência de descanso se fez sentir intensamente.
- Avaliação do projeto saúde oral crianças e jovens no município de albufeira: uma contribuição para a gestão dos cheques-dentistaPublication . Rodrigues, Vânia Nobre; Castela, José Fresca Mirador de Andrade; Silva, Nelson Tavares daEste estudo incide sobre o projeto Saúde Oral Crianças e Jovens dos 7, 10 e 13 anos no município de Albufeira, em três anos letivos – 2016-2017, 2017-2018 e 2018-2019. Este projeto integra o Programa Nacional de Promoção da Saúde Oral da Direção-Geral da Saúde. A investigação pretende contribuir para a área da gestão dos cheques-dentista através de um contributo para o processo de tomada de decisão. O problema de investigação que desencadeou o estudo foi a existência de um número significativo de cheques-dentista que não são utilizados anualmente. O método de investigação utilizado foi um método de três-vias, mais especificamente a Análise Triádica Parcial (PTA) que permitiu analisar as seguintes variáveis: número de crianças abrangidas, número de cheques-dentista emitidos, número de cheques-dentista emitidos utilizados e não utilizados, formação académica do pai e da mãe, por faixa etária, nos três anos letivos. Da análise verificaram-se três padrões comportamentais e as variáveis que tiveram maior e menor influência na utilização e não utilização dos cheques-dentista. Concluiu-se que, a não utilização dos cheques-dentista refletem um padrão comportamental comum, o número de alunos abrangidos bem como o número de cheques-dentista emitidos têm influência na utilização dos cheques-dentista aos 7 e 13 anos, a utilização dos cheques-dentista pela faixa etária de 10 anos é um padrão comportamental distinto dos outros, a influência da formação académica dos pais na utilização dos cheques-dentista não foi semelhante nos períodos do estudo e não se verificou em nenhum dos anos letivos maior influência da formação académica dos pais nos cheques-dentista não utilizados. Foram igualmente identificadas situações com potencial de melhoria e apresentadas as limitações da investigação, sugestões para próximos estudos e um conjunto de orientações para a área da gestão do programa.
- The adaptive role of bark in the diet of budongo chimpanzees (Pan troglodytes schweinfurthii)Publication . Freymann, E.; Badihi, G.; Hobaiter, C.; Huffman, M. A.; Muhumuza, G.; Orbell, S.; Sempebwa, D.; Robert Yikii, E.; Zuberbühler, K.; Carvalho, SusanaThe ingestion of bark has been observed across the animal kingdom and is well documented in free-ranging chimpanzees. Thus far, the best-supported hypothesis for the adaptive function of this behavior is the fallback food hypothesis, which asserts that chimpanzees consume bark and cambium when preferred foods are scarce. However, alternative explanations exist, including the essential nutrient and mineral hypothesis, the self-medication hypothesis, and the stressed-tree hypothesis. We tested whether the fallback food hypothesis can explain bark-feeding across two communities of Eastern chimpanzees (Pan troglodytes schweinfurthii) in the Budongo Forest, Uganda. We used 13 years of the site's long-term behavioral data, 5 years of food availability data, and 8 months of direct and indirect observations. We also conducted eight 400-m line transects to collect data on the distribution of tree species across community home ranges. We employed several analyses, including Pearson correlation tests, qualitative comparisons of descriptive data and heat maps, and interpretation of behavioral anecdotes. We found varying patterns of bark-feeding seasonality across tree species, with bark-feeding on several species showing no correlation with food scarcity. We also identified differences in the amounts of bark targeted between tree species and report anecdotal evidence of chimpanzees prioritizing bark over high-value foods. Lastly, we found that bark-feeding on certain species disproportionally occurs far from community core areas, despite relative abundance of these species within the home range. As a result, we argue that the fallback food hypothesis cannot explain bark-feeding across all tree species. Instead, we present supporting evidence for several alternative hypotheses, including self-medication, thereby challenging the widely accepted function of this behavior.
- Cognitive, affective and behavioural repercussions of perceived quality in tourism vocational education: insights from self-determination theoryPublication . Silva, Rejane Santana da; Souki, Gustavo; Oliveira, Alessandro Silva de; Vieira, Luís Sérgio; Dionísio Serra, Manuel AntónioPurpose This study aimed to investigate the influence of the perceived quality by students regarding their experiences in vocational schools in tourism, hospitality and food service on cognitive and affective responses (satisfaction, self-efficacy expectations and self-regulation strategies of motivation for learning - SRSML) and commitment (behavioural response). Design/methodology/approach A cross-sectional survey was conducted with 454 students from twelve Turismo de Portugal IP-affiliated schools. The theoretical framework was rooted in Self-Determination Theory (SDT) and PLS-SEM, using ADANCO 2.3 software to test the proposed model. Findings Perceived quality by students concerning their school experiences are socio-contextual factors that directly influence their satisfaction and self-efficacy expectations (cognitive and affective responses). Satisfaction and self-efficacy expectations positively affected SRSML. Finally, satisfaction and the SRSML positively impacted the students` commitment to schools (behavioural response). Originality/value This study contributes to academia by comprehensively addressing 16 perceived quality dimensions within vocational education. It aligns with SDT, revealing that socio-contextual factors affect students’ cognitive, affective, and behavioural responses. Additionally, it demonstrates positive relationships between student satisfaction, self-efficacy expectations, SRSML, and students’ commitment to vocational education institutions. This study emphasises the multidimensional nature of perceived quality, urging educational institutions to address tangible and intangible dimensions to develop strategies to provide high-quality experiences, increasing students` satisfaction, self-efficacy expectations, motivation, and commitment.
- Mediating power of career adaptability between decent work and quality of life: study with tourism independent workersPublication . Faria, Liliana; Gouveia, Claudia Sofia; Florêncio, LuísThe promotion of decent work plays a central role in the transformation of tourism into a sustainable activity. The literature on this topic has multiplied, but it is imperative to pay more attention to workers in the potentially most vulnerable sectors, such as those without employment contracts and without formal higher education. The aim of this study on independent workers in tourism is to investigate how they perceive their work as decent and to analyze their quality of life. In addition, the study aims to analyze the mediating effect of career adaptability on the relationship between decent work and quality of life. The sample consists of 228 tourism workers in Portugal, mainly women, aged between 19 and 71 years. The results support the hypothesis that decent work can improve the quality of life of workers in the tourism industry. They also show that decent work is associated with a greater likelihood that workers are able and feel confident to adapt to changing tasks, to engage in continuous training and to manage their careers, which has a positive impact on their quality of life. The importance of prioritizing decent work and psychosocial resources to cope with the changing working and working conditions of the independent workers in the tourism sector in Portugal is discussed.