Browsing by Issue Date, starting with "2024-11-20"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Learning English as a second language with artificial intelligence for prospective teachers: a systematic reviewPublication . Beatriz Peña-Acuña; Corga Fernandes Durão, RosanaIntroduction Artificial intelligence is revolutionizing English language teaching with personalized assessments and advanced tools, though more studies are needed on its effectiveness and equitable accessibility. Method A systematic literature review (SLR) was conducted using articles from Web of Science, Scopus, and ERIC to establish theoretical foundations. Results AI in learning English as a second language offers personalized tools such as chatbots, pronunciation improvement apps, and platforms that adapt content according to student progress. Discussion The study highlights how AI is revolutionizing English learning by personalizing lessons, improving pronunciation, and promoting cultural understanding.
- Use of isotopic and elemental fingerprints for seahorse species discrimination and traceability of geographic originPublication . Cabral, Ana Elisa; Calado, Ricardo; Palma, Jorge; Ricardo, Fernando; Silva, Eduardo Ferreira da; Patinha, Carla; Planas, MiquelSeahorses (Hippocampus spp.; Family Syngnathidae) are mainly targeted by Traditional Chinese Medicine, curio and ornamental trade, as dried or live specimens. Traceability tools may help fill the gaps on supply chains, securing information on geographic origin and identification of traded specimens. Fin-clipping, a non-lethal and well-established method in seahorse research, offers a potential approach to trace the geographic origin and certify the aquaculture of these flagship species. As such, this study aimed to investigate the existence of differences in isotopic profiles of four seahorse species cultured at research centers located in southern Portugal and northern Spain, as well as between cultured Hippocampus guttulatus sourced from two research centers, and between wild and cultured specimens of this species. This research also evaluated the potential of combining isotopic and elemental fingerprints for seahorse species discrimination, through inductively continuous-flow isotope ratio mass spectrometry (IR-MS) and plasma mass spectrometry (ICP-MS). Species cultured at the same research centers exhibited similar stable isotope composition (delta 13C and delta 15N), except in the case of temperate H. guttulatus from northern Spain, which differed significantly from tropical species H. kuda and H. reidi. These differences could be due to phylogenetic dissimilarities and differences in seawater temperature. The delta 15N composition allowed to discriminate between cultured H. guttulatus from the two research centers and between cultured and wild specimens. While dorsal fin isotopes alone did not prove to be a reliable tool for the discrimination of different cultured species, combining them with elemental profiles from seahorses' whole-body allowed to successfully discriminate between H. kuda and H. reidi. This preliminary research demonstrates the potential of stable isotope and elemental analyses for tracing seahorses' geographic origin and species identification. However, further research should be performed to validate these findings for wild specimens, particularly those from illegal, unreported and unregulated (IUU) fisheries and trade.
- Representações sociais no campo educativo na Guiné-Bissau: estudo de caso no liceu regional Hô Chi Minh/CanchungoPublication . Gomes, Jidor António; Guerreiro, António Manuel da Conceição; Terremoto, Maria Leonor Alexandre Borges dos SantosO presente estudo tem por enquadramento as representações sociais no campo educativo, especificamente sobre as escolas na Guiné-Bissau, com um estudo de caso no Liceu Regional Hô Chi Minh/Canchungo, realizado no âmbito de mestrado em Gestão e Administração Escolar da Escola Superior de Educação e Comunicação da Universidade do Algarve. O quadro teórico do estudo realça os conceitos de representação social com incidência no contexto educativo, na comunidade educativa, particularmente nos professores, estudantes, funcionários não docentes e pais ou encarregados de educação. Salienta-se também a particularidade da nomeação política ou partidária do diretor e restante equipa dirigente de cada liceu, em consequência dos resultados eleitorais para o país. A investigação tem como objetivos específicos conhecer as representações de professores e estudantes do liceu em estudo, assumindo quatro dimensões: escola como espaço físico, como gestão escolar, como processo educativo e como mobilidade social. Procurou-se, por meio de entrevistas a professores e a estudantes, indagar sobre as suas representações sociais no contexto da realidade guineense e do liceu, através uma metodologia qualitativa no paradigma interpretativo. Para inquirição dos respondentes recorreu-se a uma entrevista estruturada com questões abertas, respondida por escrito e oralmente com registo telefónico. Após a análise dos dados conclui-se que o Liceu Regional Hô Chi Minh/Canchungo apresenta diversas fragilidades no que concerne aos edifícios, à gestão e ao processo educativo. Contudo, a imagem global dos participantes no estudo é positiva e os professores e os estudantes reconhecem algumas medidas que poderiam fomentar uma renovação do processo de ensino e de aprendizagem.
- Competências digitais e sua relação com o desempenho académicoPublication . Surducan, Emanuel-Madalin; Valadas, Sandra Cristina Andrade Teodósio dos SantosO presente estudo tem como finalidade medir o nível de competências digitais dos estudantes universitários, analisando a sua relação com o desempenho académico. Foram definidos dois objetivos gerais: 1) Avaliar o nível de literacia digital dos estudantes do Ensino Superior; 2) Analisar a relação entre literacia digital e sucesso académico de estudantes do Ensino Superior. O trabalho fundamentou-se numa abordagem quantitativa, não experimental e correlacional, de natureza descritiva. Os resultados indicam que a maioria dos estudantes apresenta um nível intermédio de proficiência digital. Foram também considerados diversos fatores (pessoais e contextuais) que podem influenciar o nível de proficiência digital, tais como: habilitações literárias, género, contexto socioeconómico, zona de residência e frequência de utilização das Tecnologias Digitais (TD). Os resultados evidenciaram uma relação significativa apenas entre a frequência de utilização das TD e a proficiência digital. O grau de sucesso académico foi medido com base em indicadores quantitativos. A maioria dos estudantes se encontra no nível baixo, moderado e alto de sucesso académico. Entre os potenciais fatores explicativos de sucesso académico considerados, o contexto socioeconómico, a nota de candidatura e a opção do curso foram os mais relevantes do ponto de vista estatístico. Observou-se também que, à medida que a frequência de utilização das TD aumenta, o sucesso académico também aumenta. Quanto a perspetivas futuras, os resultados apontam para uma metodologia diferente, que inclua uma abordagem qualitativa ou mista. Seria importante envolver uma população mais diversificada, abrangendo estudantes de diferentes áreas científicas.