Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Horizontes da Avaliação em Tecnologias da Saúde
    Publication . da Silva, Carlos; Almeida, Rui; Abrantes, António; Miranda, Dulce; Silva, Tânia; Ribeiro, Luís; Azevedo, Kevin
    Tomando como pano de fundo as recomendações da International Network of Agencies for Health Technology Assessment (INAHTA) e as propostas de trabalho do Danish Centre of Health Technology Assessment - National Board of Health, os autores colocam em ênfase que a avaliação em tecnologias da saúde (ATS) é um campo de estudos multidisciplinares, cujos resultados comportam diversas implicações clínicas, sociais, culturais, políticas, éticas e económicas no domínio do desenvolvimento, difusão e utilização das tecnologias na prestação dos cuidados de saúde. Refutando a mera ideia de que a ATS seja um veículo instrumentalizado para fornecer aos decisores políticos informações sobre os possíveis impactos e as consequências de uma nova tecnologia nos cuidados de saúde, os autores argumentam que é necessário refletir e debater sobre os critérios de ATS, sugerindo para o efeito a adoção dum modelo plural e multidisciplinar do tipo do modelo dinamarquês, tendo o cidadãoutente no centro do sistema de avaliação em tecnologias da saúde.
  • Quality in computorized tomography: from image acquisition to dose, concepts, myths and definitions
    Publication . Abrantes, António; Ribeiro, Luís; Almeida, Rui; Pinheiro, João; Azevedo, Kevin; da Silva, Carlos
    With this review article, we intend to demonstrate the importance of Computerized Tomography (CT) in healthcare quality and safety. The concept of safety in CT is wider than for general healthcare. Safe healthcare provided using CT must include diagnostic image quality and reliability, as this is the only way to ensure diagnostic accuracy. The images must be acquired with the most adequate protocols available and with the lowest achievable radiation dose. In this article we will focus primarily on the concepts of dose, since this variable strongly affects the image quality and the consequent diagnostic accuracy. In methodological terms, 73 papers and 6 catalogues issued by the manufacturers of CT equipment, that included the keywords low dose, ultra-low dose and dose reduction were analysed. After review of these articles we found that about 82% are chest exams, namely the lungs. The remaining were subdivided mainly by studies of the sinuses, heart and bone segments. After this review we selected the only 10 articles that present the keywords and simultaneously quantify the dose reduction. Given the lack of precision associated with these terms, introduced mainly by commercial catalogues of different equipment brands, we intend to demonstrate that the concepts low dose and ultra-low dose are wrapped in unclear marketing strategies, without a strict and unambiguous definition of what is the effective dose. We propose that these concepts should be clearly defined and a precise indication of the effective dose reduction value should be compared to the default value (standard diagnostic dose) by exam region. Therefore, it is demonstrated that there is no concrete definition of what low dose or ultra-low dose are. These slogans cannot be used until they are not holistically defined, as well as the correspondent dose reduction value.
  • Influência das redes sociais na formação escolar
    Publication . Abrantes, António; Ribeiro, Luís; Silva, Carlos; Rodrigues, Sónia; Almeida, Rui; Azevedo, Kevin; Reis, Mónica; Madeira, Mélanie
    A formação académica, enquanto processo histórico e social de formação humana, permite a aquisição dos conhecimentos essenciais para o desempenho profissional, assim como as ferramentas que permitem a construção da identidade profissional dos indivíduos. No meio escolar a formação centra-se em referências teóricas/abstratas, pelo que o ingresso no meio laboral obriga muitas vezes a uma redefinição dos valores dos estudantes de modo a poder responder à necessidade de ações e práticas concretas. De acordo com Bourdieu, as instituições na sua tarefa de formar os sujeitos sociais, não é neutra, mas exerce um papel político nesta formação, no sentido de seu comprometimento – do ponto de vista da reprodução ideológica – na formação dos sujeitos.
  • The influence of school education on the professional identity of healthcare professionals: the formalization of knowledge transfer in schools and clinical environments
    Publication . Abrantes, António; Azevedo, Kevin; da Silva, Carlos; Ribeiro, Luís; Almeida, Rui
    The purpose of this chapter is to discuss the influence of school education on the formation of professional identity of radiology professionals.