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- Benthic food webs support the production of sympatric flatfish larvae in estuarine nursery habitatPublication . Dias, Ester; Morais, Pedro; Faria, Ana M.; Antunes, C.; Hoffman, Joel C.Identifying nursery habitats is of paramount importance to define proper management and conservation strategies for flatfish species. Flatfish nursery studies usually report upon habitat occupation, but few attempted to quantify the importance of those habitats to larvae development. The reliance of two sympatric flatfish species larvae, the European flounder Platichthys flesus and the common sole Solea solea, on the estuarine food web (benthic versus pelagic), was determined through carbon and nitrogen stable isotope analysis. The organic matter sources supporting the production of P.flesus and S.solea larvae biomass originates chiefly in the benthic food web. However, these species have significantly different C-13 and N-15 values which suggest that they prey on organisms that use a different mixture of sources or assimilate different components from similar OM pools (or both).
- Estuarine consumers utilize marine, estuarine and terrestrial organic matter and provide connectivity among these food websPublication . Dias, Ester; Morais, Pedro; Cotter, Anne M.; Antunes, C.; Hoffman, Joel C.The flux of organic matter (OM) across ecosystem boundaries can influence estuarine food web dynamics and productivity. However, this process is seldom investigated taking into account all the adjacent ecosystems (e.g. ocean, river, land) and different hydrological settings (i.e. river discharge). Therefore, we aimed to quantify the contribution of autochthonous and allochthonous OM to the lower food web along the estuarine salinity gradient, under different river discharge conditions. The carbon (C) and nitrogen (N) stable isotope ratios of pelagic (zooplankton) and benthic (Corbicula fluminea) primary consumers indicated that they rely on a mixture of autochthonous and allochthonous OM, including terrestrial-derived OM. Unexpectedly, the highest contribution of terrestrial-derived OM to the estuarine food web was observed during a low river discharge period (up to 70%), that succeeded a large winter flood, showing that extreme weather events may produce prolonged effects on estuarine food webs. The contribution of marine-derived OM was higher during low river discharge periods (up to 88%) and was restricted to the seaward end of the estuary. Concomitantly, the contribution of phytoplankton to primary consumers was the highest observed (up to 91%). Further, both pelagic and benthic consumers also relied on benthic C (i.e. sediment OM and microphytobenthos). This study demonstrates that primary consumers enhance connectivity between estuarine ecosystems by utilizing subsidies of terrestrial and marine origin, and also between estuarine habitats through reliance on pelagic and benthic OM.
- Monitorização de frotas urbanas com GPSPublication . Prates, Gonçalo Nuno Delgado; Antunes, C.; Santos, L.; Sousa, PauloCom o objectivo de desenvolver um sistema de monitorização de frotas de transportes públicos urbanos, cujo posicionamento de veículos seja feito com precisão superior a 10 m, a Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa juntamente com o Instituto das Ciências da Terra e do Espaço iniciaram o desenvolvimento de um protótipo, denominado SIMOV (Sistema de Monitorização de Veículos), com base na frota da CARRIS de Lisboa, usando o GPS (Global Positioning System) como único sistema de posicionamento. O sistema em desenvolvimento é composto por três módulos: posicionamento, comunicação e monitorização. Deste estudo apenas serão apresentadas as soluções para o posicionamento e para a monitorização. Relativamente ao posicionamento a apresentação centrar-se-á no estudo desenvolvido com vista ao uso de apenas dois satélites da constelação GPS em curtos períodos de tempo, frequente em circuitos urbanos, já que o posicionamento com três ou mais satélites é um dado adquirido, resultando fiável em termos da precisão pretendida. Para a monitorização (visualização do posicionamento) serão projectadas duas soluções, usando dados GPS recolhidos na execução do percurso habitual da carreira 38 da CARRIS, a primeira sobre uma base de dados cartográfica de eixos de via da cidade com precisão aproximada do metro e a segunda sobre a representação do trajecto como uma linha recta.