Loading...
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
- Who are they? Making non-traditional students visiblePublication . Gonçalves, Teresa; Almeida, António Fragoso de; Ribeiro, Carlos Miguel; Monteiro, Rute; Quintas, Helena; Bago, Joana; Fonseca, Henrique; Santos, LuciliaThe implementation of the Bologna processes in Portugal allowed a national Law to be changed so that the access to Higher Education was made easier for mature students older than 23, who have some sort of professional experience. In this paper we’ll report the first (still superficial) results of a research project which, involving the universities of Aveiro and Algarve5, aims to study deeply non-traditional student’s situation in order to create conditions for improving their academic success and reduce dropout.
- Estudantes adultos no ensino superior: o que os motiva e o que os desafia no regresso à vida académicaPublication . Monteiro, Rute; Quintas, Helena; Gonçalves, Teresa; Ribeiro, Carlos Miguel; Almeida, António Fragoso de; Bago, Joana; Santos, Lucilia; Fonseca, HenriqueO presente artigo reporta-se a um estudo acerca de estudantes adultos que, por via do processo de ingresso dos "Maiores de 23", acederam às universidades portuguesas. Pretende analisar os principais problemas com que estas pessoas se debatem, sobretudo as que já têm uma idade mais avançada e que, na literatura da especialidade, são designados de mature students). Ponderadas razões pessoais e profissionais, estes estudantes tomaram a decisão de alcançar um grau académico, mas não estão em igualdade de circunstâncias com os colegas que ingressam no Ensino Superior pela via tradicional, com quem não partilham as mesmas motivações e interesses. Algumas limitações que a idade coloca exigem um ajustamento constante entre a efetiva capacidade de realização e as exigências do mundo universitário, experimentando uma pressão para o sucesso que a vida pessoal e, muitas vezes, profissional impõem. Foram realizadas entrevistas biográficas a 5 sujeitos com idades mais avançadas (entre 45 e 60 anos), com o objetivo de compreender os desafios e as limitações com que se debatem, particularmente os adultos com mais idade, mas também conhecer as estratégias que utilizam para "sobreviver" e para alcançar o "sucesso" no meio universitário.
- Estudantes não-tradicionais no ensino superior: procurar soluções para melhorar o sucesso académicoPublication . Almeida, António Fragoso de; Quintas, Helena; Monteiro, Rute; Ribeiro, Miguel; Gonçalves, Teresa; Fonseca, Henrique; Santos, Lucilia; Bago, JoanaA avaliação de capacidade para frequência do Ensino Superior dos maiores de 23 anos veio trazer para as universidades portuguesas um grande número de estudantes não-tradicionais. Conhecer a sua realidade social, económica e cultural, as suas maiores dificuldades e obstáculos que enfrentam na estrutura universitária, é condição necessária.
- Non-traditional students at the university: the M23 case in two HEI in PortugalPublication . Bago, Joana; Santos, Lucilia; Fonseca, Henrique; Almeida, António Fragoso de; Monteiro, Rute; Ribeiro, Carlos Miguel; Quintas, Helena; Gonçalves, TeresaThe law-decree 64/2006 allows mature students older than 23 years (M23) to apply to Higher Education Institutions (HEI), widening the participation of adult population in Portugal. In the University of Aveiro (UA), a student enrolled through this specific regime has had to pass a three steps evaluation process, with the following weights in the final mark: (A) the analysis of the candidate curriculum vitae (20%); (B) a set of thematic exams with the purpose of evaluation of their academic skills (60%); (C) finally, an individual interview where an appointed jury questions the applicant about his or her motivations and life history (20%). After successfully passing this process, the candidates can apply for a course at the UA. Also an innovative “one-stop shop” was created in the Lifelong Unit of the UA (Uinfoc), where the M23 candidates deal with all the related administrative procedures.