Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Interactive design and gamification of eBooks for mobile and contextual learning
    Publication . Figueiredo, Mauro; Bidarra, José; Natálio, Carlos
    Given the global spread of mobile platforms like iOS and Android, it is relevant to consider the potential of these devices to teach and learn. Our exploratory research was designed to evaluate the possibility of using common eBook formats to create gamebooks (gamified books) that are effective in teaching and learning. After analyzing the features available in many free or open tools, we decided to use iBooks Author to build a model of a dynamic book that may function as an educational game for "Environmental Studies", aimed at children in the 4th grade, mostly 9 to 10- year olds enrolled in Portuguese schools. This paper pre- sents the design and features of this interactive book titled "Adventures in the Guadiana River", developed using the Apple iBook format, and especially set for the iPad retina. Because this is a proprietary format, we also built a proto- type following the EPUB3 standard and developed new ways to interact with content within this universal format. Preliminary tests with our prototypes revealed very good usability and a promising pedagogical potential for the proposed models.
  • Ler+saber+desenvolvimento de uma aplicação para o 2º Ciclo do ensino básico
    Publication . Gomes, José; Figueiredo, Mauro; Amante, Lúcia; Gomes, Cristina
    Na atual sociedade da informação, a capacidade de navegar por complexas paisagens digitais é uma competência com repercussões globais na educação, no trabalho e no acesso à cultura. Em contextos de ensino-aprendizagem, as competências leitoras são um elemento-chave para a aquisição, compreensão e aplicação de conhecimento e envolvem a leitura extensa de textos, sejam de natureza literária, de ficção ou manuais escolares. Os jogos são uma parte integral da aprendizagem humana e os alunos mais jovens exploram os jogos e atividades lúdicas como parte integrante das suas vidas, pelo que, caraterísticas dos jogos têm sido implementadas com sucesso como um processo para cativar e motivar os alunos para os processos de ensino-aprendizagem em vários níveis de educação.Neste contexto, esta comunicação, apresenta o protótipo de uma aplicação (app) que se enquadra na categoria quizz-game/educação, denominado Ler+Saber+, cujo objetivo é promover a motivação para a leitura entre alunos do 2.º Ciclo do ensino básico. O artigo introduz a literacia da leitura, os conceitos de serious gamese de mobile learning. Descreve-se ainda, de um modo sucinto, a metodologia de desenvolvimento utilizada, o programa de criação de conteúdos e o storyboard. No final aborda-se a metodologia de investigação a privilegiar e as possibilidades de trabalho futuro.
  • Designing eBook interaction for mobile and contextual learning
    Publication . Figueiredo, Mauro; Bidarra, José; Natálio, Carlos
    Given the global spread of mobile platforms, such as iOS and Android, it is relevant to consider the potential of these devices in teaching and learning. Our exploratory research was designed to evaluate the possibility of using common ebook formats to create gamebooks (gamified books) that are effective in teaching and learning. After analyzing the features available in many free or open tools, we decided to use iBooks Author to built a first model of a dynamic book that may function as an educational game for "Environmental Studies", aimed at children in the 4th grade, mostly 9-10 years old, in Portuguese schools. This paper presents the design and features of this interactive book titled "Adventures in the Guadiana River", developed using the Apple iBook format, and especially set for the iPad retina. Because this is a proprietary format we also built a prototype following the EPUB3 standard and developed new ways to interact with content within this universal format. Preliminary tests with our prototypes revealed very good usability and promising pedagogical potential in the proposed models.