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- Approaches to study in higher education portuguese students: a portuguese version of the Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST)Publication . Valadas, Sandra T.; Ribeiro Gonçalves, Fernando; Faísca, LuísThis paper examines the validity of the Approaches and Study Skills Inventory for Students—short version (ASSIST; Tait et al. in Improving student learning: Improving students as learners, 1998), to be used with Portuguese undergraduate students. The ASSIST was administrated to 566 students, in order to analyse a Portuguese version of this inventory. Exploratory factor analysis (principal axis factor analysis followed by direct oblimin rotation) reproduced the three main factors that correspond to the original dimensions of the inventory (deep, surface apathetic and strategic approaches to learning). The results are consistent with the background theory on approaches to learning. Additionally, the reliability analysis revealed acceptable internal consistency indexes for the main scales and subscales. This inventory might represent a valuable research tool for the assessment of approaches to learning among Portuguese higher education students.
- Assessment of psychopathological problems in school context: the psychometric properties of a portuguese version of the adolescent psychopathology scale – short formPublication . Lemos, Ida; Faísca, Luís; Valadas, Sandra T.The psychometric properties of a Portuguese version of the Adolescent Psychopathology Scale–Short Form (APS-SF) were studied in a sample of 656 Portuguese adolescents, aged 12 to 19 years, assessed in school context. Also, the aim of the study was to gather data concerning age-and gender-related differences in the expression of psychopathological problems assessed by the APS-SF. Results of the reliability of APS-SF scales are compared with those obtained by Reynolds in the validation studies with the American sample. Factor analysis reproduced the bidimensionality of the original validation studies of the scale. These findings seem to support the use of the APS-SF as a valuable tool for early identification of psychosocial problems in the school context in Portuguese adolescents. Results concerning age-and gender-related differences in the expression of psychopathological problems in the adolescents are discussed.
- Estudo de tradução, adaptação e validação do ASSIST numa amostra de estudantes universitários portuguesesPublication . Valadas, Sandra T.; Ribeiro Gonçalves, Fernando; Faísca, LuísNeste estudo são analisadas as abordagens ao estudo, concepções de aprendizagem e preferências por diferentes estilos de ensino características de estudantes universitários. Foi nossa intenção construir uma versão portuguesa do Approaches and Study Skills Inventory for Students — short version (Tait, Entwistle & McCune, 1998), aferindo a sua validade e fidelidade numa amostra de estudantes universitários portugueses. Os resultados na validade de constructo e os indicadores de fidelidade do instrumento parecem demonstrar que, no global, o ASSIST avalia os constructos teóricos subjacentes e os estudantes que integraram este estudo parecem, de facto, revelar determinadas formas de abordar as tarefas de estudo e de aprendizagem. São, contudo, de destacar algumas limitações, não só características de instrumentos desta natureza, mas também resultantes dos próprios procedimentos e de alguns resultados menos satisfatórios em algumas das subescalas do inventário.
- Perfis de aprendizagem de estudantes do Ensino SuperiorPublication . Valadas, Sandra T.; Faísca, LuísTendo por base o trabalho de Entwistle e colaboradores sobre a forma como os estudantes do ensino superior percecionam e vivenciam as experiências de aprendizagem, foram objetivos centrais do presente trabalho avaliar os significados atribuídos à aprendizagem, ao estudo e às preferências por tipos de ensino e compreender se serão divergentes as abordagens ao estudo e as conceções de aprendizagem de estudantes de diferentes áreas científicas e anos. Quisemos ainda perceber qual o significado das diferenças, bem como o que parece ser mais relevante em termos de tarefas académicas para os intervenientes. Neste sentido, foram consideradas as perceções dos estudantes em relação ao ambiente de ensino-aprendizagem, percebidas como indicadores que influenciam o que os estudantes pensam sobre o ensino, o estudo e a aprendizagem (preferências por tipos de aulas e de ensino). O estudo realizado assume uma natureza descritiva,correlacional e não experimental, tendo sido desenvolvido com 568 estudantes de uma instituição universitária do sul do país. Os resultados obtidos permitem-nos afirmar a existência de algumas diferenças significativas em função do ano e do domínio científico, bem como identificar perfis dissonantes em termos das formas como os estudantes abordam o estudo e a aprendizagem.
- Students’ voices at a Portuguese University: academic motivation and its relationship with academic successPublication . Valadas, Sandra T.; Ribeiro Gonçalves, Fernando; Faísca, Luís; Vilhena, CarlaIn this paper the authors will try to point out some evidences that emerged from the data collected in the year of 2000 by the Permanent Observatory for Teaching and Learning Quality of the University of Algarve. Data presented here will report exclusively to students’ representations concerning the institution, themselves, their teachers and the curriculum, since we consider that students are the privileged informants about their own academic experience. The main topic explored refers to students’ evaluation of the influence of academic motivation on the abandonment of studies in higher education. Theoretical framework will also be presented. We will present some behavioral symptoms that students evaluated as relevant indicators of lack of academic motivation. Also, the analysis will concern the meanings students attribute to academic failure as well as students’ points of view about their own failure, according to their academic experience.
- Assessment of psychopathological problems in school context: the psychometric properties of a portuguese version of the adolescent psychopathology scale – short formPublication . Lemos, Ida; Faísca, Luís; Valadas, Sandra T.The psychometric properties of a Portuguese version of the Adolescent Psychopathology Scale-Short Form (APS-SF) were studied in a sample of 656 Portuguese adolescents, aged 12 to 19 years, assessed in school context. Also, the aim of the study was to gather data concerning age- and gender-related differences in the expression of psychopathological problems assessed by the APS-SF. Results of the reliability of APS-SF scales are compared with those obtained by Reynolds in the validation studies with the American sample. Factor analysis reproduced the bidimensionality of the original validation studies of the scale. These findings seem to support the use of the APS-SF as a valuable tool for early identification of psychosocial problems in the school context in Portuguese adolescents. Results concerning age- and gender-related differences in the expression of psychopathological problems in the adolescents are discussed.
- Perfis de aprendizagem de Estudantes do Ensino Superior: abordagens ao estudo, conceções de aprendizagem e preferências por diferentes tipos de ensinoPublication . Valadas, Sandra T.; Ribeiro Gonçalves, Fernando; Faísca, LuísTendo por base o trabalho de Entwistle e colaboradores sobre a forma como os estudantes do ensino superior percepcionam e vivem as experiências de aprendizagem, foram objectivos centrais do presente trabalho, por um lado, conhecer e analisar os significados atribuídos por estudantes à aprendizagem, ao estudo e às preferências por tipos de ensino e, neste sentido, perceber de que forma os estudantes conceptualizam o que lhes é exigido em termos de aprendizagem na universidade; e por outro, compreender se serão divergentes as abordagens ao estudo e as concepções de aprendizagem de estudantes de diferentes áreas científicas e anos. Foram consideradas as percepções dos estudantes em relação ao ambiente de ensino-aprendizagem, entendidas como indicadores que influenciam o que os estudantes pensam sobre o ensino, o estudo e a aprendizagem (preferências por tipos de aulas e de ensino). Considerando a proximidade dos constructos, quisemos ainda relacionar as abordagens à aprendizagem com as concepções de aprendizagem (reprodutivas e significativas) e com a preferência por formas de ensino e de instrução diversificadas. Foi também nossa intenção definir perfis em função das formas como os estudantes abordam o estudo e a aprendizagem. O estudo realizado assume uma natureza descritiva, correlacional e não experimental, tendo sido desenvolvido com 568 estudantes de uma instituição universitária do sul do país. Os resultados obtidos permitem-nos afirmar a existência de algumas diferenças significativas em função do ano e do domínio científico, bem como identificar perfis dissonantes em termos das formas como os estudantes abordam o estudo e a aprendizagem.