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- Reclaiming the community potential to improve the lives of older citizensPublication . Paulos, Liliana; Almeida, António Fragoso deThis article reports the results of a case study in southern Portugal, in a community where ageing related processes seem to be speeding in the last decades. In this case study we used non-structured interviews to an extensive set of social actors, but also biographical interviews. Our main aim was to understand the contradictions and challenges posed by the ageing processes, and the way those processes affect the daily lives of people of the community, looking closely to the older adults' situation. In Portugal, the mainstream social policy is creating the conditions for an increasing institutionalisation of older citizens. Not denying the fact that in later life such social support is fundamental, we point out the disadvantages that such institutionalisation brings to older adults. We also try show the importance of community, especially for the elderly. We argue that today it is crucial to regain the community potential to improve the quality of life of older adults.
- The search for security in precarious times: non-traditional graduates perspectives on higher education and employmentPublication . Finnegan, Fergal; Valadas, Sandra T.; O Neill, Jerry; Almeida, António Fragoso de; Paulos, LilianaThis article explores non-traditional student and graduate views of the university in Ireland and Portugal as it relates to their expectations of, and experiences in, the labour market. The research is based on in-depth biographical interviews with 61 non-traditional students and graduates conducted longitudinally (85 interviews in total). The article contextualises the research in relation to the expansion of higher education internationally as well as national and EU policies aimed at supporting a ‘knowledge-based economy’. It offers an overview of the meaning of precarity. It then outlines key empirical findings from the research related to student expectations of their degree and their postgraduation experience in the labour market. In particular, it explores the phenomenon of precarity amongst graduates how this is experienced and handled in various ways. Using a critical and egalitarian lens the overall aim of the research is to widen the focus of widening participation debates and explore how educational and institutional initiatives impact, or not, on wider social and employment inequalities.
- Avaliação da implementação da educação sexual em contexto escolar, na região do Algarve a perspetiva de atores educativos responsáveis pela Educação para a Saúde/Educação Sexual.Publication . Paulos, Liliana; Valadas, Sandra T.O presente estudo assume-se como um estudo de caso, insere-se no paradigma interpretativo/qualitativo e pretendeu avaliar a implementação da Educação Sexual (ES) no Algarve. Realizaram-se entrevistas semidiretivas a oito coordenadores da Educação para a Saúde (EpS)/ES e a um diretor de agrupamento de escolas (AE). Os resultados indicaram que a ES foi integrada nos projetos educativos de todos os AE, sendo que os AE situados em concelhos com menos residentes apresentaram um percurso mais próximo das recomendações da lei. Foram nomeados professores-coordenadores para a EpS/ES e apenas um AE não tem o gabinete de apoio a funcionar. A disciplina de Ciências Naturais foi identificada como sendo a mais interveniente na ES. O aumento e a consolidação dos conhecimentos foram objetivos privilegiados numa vertente de prevenção. O pouco apoio do Ministério da Educação e Ciência e a falta de formação, de experiência e de à-vontade dos docentes nesta área foram apontados como limitações no processo de implementação da ES.
- Ensino superior e empregabilidade: percepções de estudantes e graduados, empregadores e acadêmicosPublication . Almeida, António Fragoso de; Valadas, Sandra T.; Paulos, LilianaNeste artigo pretendemos refletir criticamente sobre os significados da empregabilidade e o papel que o ensino superior (ES) poderá ter na sua promoção. Analisamos dados de um projeto europeu considerando as perceções de estudantes e graduados, empregadores e acadêmicos. Os resultados mostram que estudantes, graduados e empregadores internalizaram uma visão dominante de empregabilidade (contrariamente aos acadêmicos) que implica considerar o ES como responsável pela empregabilidade. Indicam, também, que para os acadêmicos é crucial a ideia de que as instituições de ES não devem estar ao serviço do mercado de trabalho, mas sim das sociedades. Os grupos inquiridos estão de acordo em que apoiar os estudantes na transição para o emprego é um objetivo instrumental importante