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  • Gestão do conhecimento em organizações turísticas
    Publication . Sequeira, Bernardete; Serrano, António; Marques, João Filipe
    O debate sobre a Gestão do Conhecimento tem mobilizado uma variedade de áreas que procuram descortinar a complexidade do processo, bem como os contextos de aplicação do conceito. Na era da globalização em que vivemos, os principais fatores que diferenciam as sociedades e as organizações dependem, cada vez mais, da qualidade da gestão do capital humano e da qualidade da gestão do conhecimento. Um dos principais problemas com que se confrontam as organizações contemporâneas está na promoção de contextos e na produção de instrumentos organizacionais que facilitem a inovação e a criação de novo conhecimento. A presente comunicação, consubstancia-se na apresentação de alguns aspetos e de alguns resultados preliminares de uma investigação, designada por “Gestão do Conhecimento Organizacional em Organizações Turísticas”. A qual, tem como objetivo analisar a forma como organizações hoteleiras no Algarve gerem o seu conhecimento. A metodologia utilizada na referida investigação consistiu-se na análise de três casos de três grupos hoteleiros, nos hotéis que operam no Algarve, com recurso a um inquérito por questionário administrado a uma amostra estratificada dos colaboradores dos grupos hoteleiros, a entrevistas semi-estruturadas aos Diretores de hotéis e outras chefias e à análise documental. O modelo construído para esta investigação estrutura-se em torno de dois eixos que identificam as etapas do processo de Gestão do Conhecimento e as práticas facilitadoras do mesmo, permitindo uma visão integrada de dinâmica da gestão do conhecimento.
  • Organisational knowledge management: three case studies in the hospitality industry
    Publication . Sequeira, Bernardete; Serrano, António; Marques, João Filipe
    Under organisational theories, knowledge management is the organisational capacity to develop, innovate and enhance competitiveness. From this perspective, knowledge management is a management context in which knowledge is used. The main issue is the creation of an environment in which the development, acquisition and dissemination of new knowledge can be fostered and nurtured using organisational tools explicitly designed for that purpose. From the perspective of organisations, knowledge resides in documents, routines, procedures, practices and norms. However, above all, knowledge is reflected in the organisational development of new products and services, in taking decisions regarding customers and in the formulation of strategies. Such knowledge is the result of the dissemination of knowledge by individual organisational structures. Hospitality is an activity-based service sector in which information and knowledge are fundamental in order to develop realistic strategies and business plans. This paper thus presents an analytical model and several preliminary results of an investigation called "Organisational Knowledge Management in Tourism Organisations". This study investigates how tourism organisations in the Algarve region of Portugal manage knowledge by observing how they create, retain, share and use it. This empirical research is based on three case studies of hotels that use documental research, interviews and questionnaires as well as the analytic model introduced herein. The latter identifies the different stages of knowledge management (acquisition / knowledge creation and retention / storage and transfer / sharing and use) and the management practices that facilitate it (strategic management, organisational culture, structure and work processes, human resources policies, information systems and communication, measuring results and relationships with the environment outside the organisation). As far as is possible, we have taken into account the multifaceted characteristics of knowledge management and its practical significance. The two major axes of the model do not exist in isolation. Rather, they complement each other and are essential for a comprehensive approach to knowledge management.
  • Knowledge management in tourism organisations: proposal for an analytical model
    Publication . Sequeira, Bernardete; Marques, João Filipe
    Tourism is an activity-based service sector in which information and knowledge are fundamental to developing realistic strategies and business plans. This article presents a model that was developed in an investigation called “Organisational Knowledge Management in Tourism Organisations,” which was part of a doctoral degree in Sociology, Faculty of Economics, University of Algarve. This study investigated how Algarve tourist organisations manage knowledge by observing how they create, retain, share and use it. This empirical research is based on a study of three cases that used documental investigation, interviews and questionnaires and the analytic model that is introduced here. We present an analytic model that identifies the different stages of knowledge management (acquisition / knowledge creation, retention / storage, transfer / sharing and use) and the management practices that facilitate it (strategic management, organisational culture, structure and work processes, human resource policies, information systems and communications, evaluation of results and relationship with the environment outside the organisation) based on learning promotion.
  • Innovation for resilience
    Publication . Nunes, Adélia N.; Serrano, António; Sequeira, Bernardete; Marques, João Filipe; Jesus, Bruno; Alves, Carolina; Ferreira, Célia Marisa Fonseca; Pinto, Hugo; Silva, Joana; Teixeira, José Afonso; Barata, José Monteiro; Grave, Luís S.; Pereira, Margarida; Cesário, Marisa; Guerra, Paula; Tomé, Ricardo; Fernandes, Sílvia; Marques, Teresa Sá; Noronha, Teresa de; Álvarez, Victória del Pino; Noronha, Teresa de; Pinto, Hugo
    Last decade is characterized by different types of crises and shocs in the socioeconomic systems, creating a turbulent context and calling for a better understanding of what the dynamic perspective of change is. For countries, regions and cities a better understanding of governance urges and calls for action.
  • Gestão do conhecimento em organizações hoteleiras; um olhar da sociologia
    Publication . Sequeira, Bernardete; Serrano, António; Marques, João Filipe
    A importância do conhecimento acerca do funcionamento das organizações para a compreensão das dinâmicas de mudança institucional na sociedade moderna tem sido claramente reconhecida pelos sociólogos. Quer oriundos da Sociologia quer de outras áreas disciplinares, os estudos sobre as organizações têm procurado compreender não só a sua complexidade como o papel que estas desempenham na sociedade. Desde há muito que se admite a importância do conhecimento e do talento humano como diferenciais competitivos entre as organizações e entre os países. Contudo, atendendo à importância crescente do conhecimento nos processos de inovação e de desenvolvimento, na era da globalização, a capacidade de diferenciação das sociedades e das organizações depende cada vez mais da qualidade do seu capital humano e do conhecimento acumulado. É precisamente na sequência desta contestação que se insere a presente comunicação, a qual assenta empiricamente na apresentação de alguns dados preliminares resultantes de uma investigação intitulada “Gestão do Conhecimento em Organizações Hoteleiras: uma Abordagem da Sociologia”. O modelo concebido para esta investigação organiza-se em torno de dois eixos analíticos que identificam as etapas do processo de Gestão do Conhecimento e as práticas facilitadoras do mesmo, possibilitando uma visão integrada da gestão do conhecimento. Os resultados empíricos apresentados, baseiam-se num estudo de caso num grupo hoteleiro que opera no Algarve.