Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Managers' attitudes to creativity and innovation practices in the creative industries

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
1062-4577-1-PB.pdf1.04 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

This article aims to demonstrate that the relationship between entrepreneurs' attitudes to creativity and business innovation practices is stronger in the case of creative industries. A sample of 454 managers of micro and medium-sized companies (94 belonging to creative industries) was surveyed using an inventory of innovative business practices and the scale of attitudes towards creativity. The results, derived from a linear regression model (two factors for the scale of attitudes - Leadership and Autonomy - and for the inventory of business practices - Performance and Strategy), confirmed the proposition by revealing the influence of the creative attitudes of managers regarding the company's innovative practices, fundamentally on Strategy, especially in the creative industries segment. The innovative manager appeared as a disciplined individual driven to collaborating with the employees. Although this research requires further evidence, the results suggest interesting characterisations of the managers who develop their activity in the cluster of creative industries.
Este artigo tem como objetivo demonstrar que a relação entre as atitudes do empresário face à criatividade e as práticas de inovação é mais forte no caso das indústrias criativas. Foram inquiridos 454 gestores de micro, pequenas e médias empresas (94 pertencentes às indústrias criativas), utilizando um inventário de práticas empresariais e uma escala de atitudes face à criatividade. Os resultados, obtidos utilizando um modelo de regressão linear (dois fatores para a escala de atitudes –Liderança e Autonomia - e dois para o inventário de práticas empresariais – Desempenho e Estratégia) confirmaram a hipótese, ao revelar a influência das atitudes do empresário face à criatividade sobre as práticas inovadoras da empresa, nomeadamente na Estratégia e no segmento das indústrias criativas. O gestor inovador surge como um indivíduo disciplinado, orientado para colaborar com os empregados. Apesar desta investigação necessitar de maior aprofundamento, os resultados sugerem uma caracterização interessante dos gestores que desenvolvem a sua atividade no cluster das indústrias criativas

Description

Keywords

Creativity Innovation Creative management Creative Industries Criatividade Inovação Gestão criativa Industrias criativas

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade do Algarve, Escola Superior de Gestão, Hotelaria e Turismo

CC License

Altmetrics