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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A escolha deste projeto surgiu do interesse pelo tema “transferência tecnológica” abordado
em algumas disciplinas do mestrado, aliado ao interesse prévio do autor pelo tema
empreendedorismo.
Após escolha do tema a ser estudado, pesquisou-se uma tecnologia que pudesse trazer
inovação a um processo/produto. Entre várias opções estudadas, optou-se pela tecnologia de
código QR.
O QR code, ou código QR, é a sigla de “Quick Response” que significa resposta rápida.
Este código de barras bidimensional criado no Japão, possui esse nome porque tem a
capacidade de ser interpretado rapidamente. Através da câmara fotográfica de qualquer
aparelho móvel com aplicações específicas para a leitura desse código (alguns modelos de
smartphones já possuem essa função na própria câmara), o utilizador será direcionado para o
site que a empresa quer.
Neste trabalho pretende-se estudar a viabilidade de criação de uma plataforma de envio de
mensagens em vídeos por um Código QR, denominada “Send and Surprise”. Para tal,
realizou-se uma revisão da literatura, na qual foram abordados os conceitos teóricos
relacionados com a criação e desenvolvimento da plataforma, tais como empreendedorismo,
inovação, transferência tecnológica, marketing interativo e sensorial, tecnologia de código
QR entre outros.
De seguida, definiu-se a abordagem de desenvolvimento do projeto e identificou-se as
principais funcionalidades e características do produto/serviço a desenvolver. Previamente,
foi apresentado um plano estratégico; análise de mercado, familiaridade com o Código QR,
interesse e aceitação desta tecnologia em Portugal, entre outros, para explicar as principais
etapas que antecedem o lançamento de um produto/serviço e comprovar se há ou não uma
procura de mercado.
Para avaliar a aceitação da ideia e obter sugestões para desenvolvimento do protótipo,
realizou-se um inquérito online, o qual obteve um total de 56 respostas, tratando-se de uma
amostra de conveniência não representativa da população.
Para concluir, uma entrevista final permitiu validar, com os utilizadores, o protótipo do
produto/serviço proposto.
The choice of this project arose from the interest in the “technology transfer” theme addressed in some subjects of the master's degree, together with the author's previous interest in the subject entrepreneurship. After choosing the topic to be studied, the author researched a technology that could bring innovation to a process/product. Among some options studied, we chose the QR code technology. The QR code is the acronym for "Quick Response". It is a bi-dimensional bar code created in Japan, and it has this name because it gives the ability to be interpreted quickly. Through the camera of any mobile device with specific applications to read this code (some models of smartphones already have this function in their camera), and take the user to the website that the company wants. This work aimed to study the feasibility of creating a platform to send messages in videos through a QR Code, called “Send and Surprise”. In this sense, a literature review was carried out, in which theoretical concepts related to creation and development of platforms were addressed, such as entrepreneurship, innovation, technology transfer, interactive and sensory marketing, QR Code technology, among others. To assess the acceptance of the idea and obtain suggestions for the development of the prototype, an online survey was carried out, which obtained 56 responses, being a convenience sample not representative of the population. To conclude, a final interview allowed us to validate, with the users, the proposed product/service prototype.
The choice of this project arose from the interest in the “technology transfer” theme addressed in some subjects of the master's degree, together with the author's previous interest in the subject entrepreneurship. After choosing the topic to be studied, the author researched a technology that could bring innovation to a process/product. Among some options studied, we chose the QR code technology. The QR code is the acronym for "Quick Response". It is a bi-dimensional bar code created in Japan, and it has this name because it gives the ability to be interpreted quickly. Through the camera of any mobile device with specific applications to read this code (some models of smartphones already have this function in their camera), and take the user to the website that the company wants. This work aimed to study the feasibility of creating a platform to send messages in videos through a QR Code, called “Send and Surprise”. In this sense, a literature review was carried out, in which theoretical concepts related to creation and development of platforms were addressed, such as entrepreneurship, innovation, technology transfer, interactive and sensory marketing, QR Code technology, among others. To assess the acceptance of the idea and obtain suggestions for the development of the prototype, an online survey was carried out, which obtained 56 responses, being a convenience sample not representative of the population. To conclude, a final interview allowed us to validate, with the users, the proposed product/service prototype.
Description
Keywords
Empreendedorismo Inovação Transferência de tecnologia Código QR Marketing interativo