Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
798.77 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A depressão é uma das patologias mais prevalentes entre os estudantes universitários, impactando negativamente o seu desempenho académico e qualidade de vida. A Psicologia Positiva, ao explorar virtudes como a gratidão e o otimismo, apresenta-se como uma abordagem eficaz na promoção da saúde mental.
Este estudo teve como objetivo investigar o papel protetor da gratidão e do otimismo na sintomatologia depressiva dos jovens universitários.
O estudo exploratório envolveu uma amostra de 341 estudantes universitários, com idades compreendidas entre os 18 e 35 anos. Todos os participantes responderam a um protocolo de avaliação online, composto por um questionário de avaliação sociodemográfica e os instrumentos Inventário de Depressão de Beck (BDI-II), o Teste de orientação para a vida revisto (LOT-R) e o Questionário da Gratidão (GQ-6).
Os resultados indicaram que tanto a gratidão como o otimismo atuam como preditores importantes da depressão, ou seja, maiores índices de gratidão e de otimismo estão associados a menores índices de sintomatologia depressiva. Além disso, cada um deles exerce uma influência mediadora sobre o outro na relação com a depressão. O otimismo, especificamente, é um mediador forte na relação entre a gratidão e a depressão, enquanto a gratidão também desempenha um papel mediador na relação entre otimismo e depressão. Adicionalmente, verificou-se que o mecanismo do efeito combinado da gratidão x otimismo sugere evidências empíricas de como os dois construtos, de forma independente e interativa atuam na redução da depressão, sugerindo que intervenções focadas no fortalecimento que combinem essas virtudes podem auxiliar na prevenção da depressão.
Conclui-se que quer a gratidão, quer o otimismo, de forma independente, mas sobretudo quando combinadas poderão constituir fatores protetores da sintomatologia depressiva. Evidencia-se a relevância da implementação de programas preventivos no contexto universitário que visem o desenvolvimento dessas características positivas.
Depression is one of the most prevalent disorders among university students, negatively impacting their academic performance and quality of life. Positive Psychology, by exploring virtues such as gratitude and optimism, presents itself as an effective approach to promoting mental health. This study aimed to investigate the protective role of gratitude and optimism in the depressive symptoms of university students. The exploratory study involved a sample of 341 university students aged between 18 and 35 years. All participants completed an online assessment protocol consisting of a sociodemographic questionnaire, the Beck Depression Inventory (BDI-II), the Life Orientation Test-Revised (LOT-R), and the Gratitude Questionnaire (GQ-6). The results indicated that both gratitude and optimism act as important predictors of depression, meaning higher levels of gratitude and optimism are associated with lower levels of depressive symptoms. Additionally, each of them exerts a mediating influence on the other regarding depression. Optimism is a strong mediator in the relationship between gratitude and depression, while gratitude also plays a mediating role in the relationship between optimism and depression. Furthermore, the combined effect of gratitude and optimism provides empirical evidence of how these two constructs independently and interactively reduce depression, suggesting that interventions focused on strengthening these virtues together may help prevent depression. With this, it is concluded that gratitude and optimism, as well as it’s combined mechanism, can be considered good protectors against depressive symptoms, highlighting the relevance of implementing preventive programs in the university context aimed at developing these positive traits.
Depression is one of the most prevalent disorders among university students, negatively impacting their academic performance and quality of life. Positive Psychology, by exploring virtues such as gratitude and optimism, presents itself as an effective approach to promoting mental health. This study aimed to investigate the protective role of gratitude and optimism in the depressive symptoms of university students. The exploratory study involved a sample of 341 university students aged between 18 and 35 years. All participants completed an online assessment protocol consisting of a sociodemographic questionnaire, the Beck Depression Inventory (BDI-II), the Life Orientation Test-Revised (LOT-R), and the Gratitude Questionnaire (GQ-6). The results indicated that both gratitude and optimism act as important predictors of depression, meaning higher levels of gratitude and optimism are associated with lower levels of depressive symptoms. Additionally, each of them exerts a mediating influence on the other regarding depression. Optimism is a strong mediator in the relationship between gratitude and depression, while gratitude also plays a mediating role in the relationship between optimism and depression. Furthermore, the combined effect of gratitude and optimism provides empirical evidence of how these two constructs independently and interactively reduce depression, suggesting that interventions focused on strengthening these virtues together may help prevent depression. With this, it is concluded that gratitude and optimism, as well as it’s combined mechanism, can be considered good protectors against depressive symptoms, highlighting the relevance of implementing preventive programs in the university context aimed at developing these positive traits.
Description
Keywords
Depressão Estudantes universitários Gratidão Otimismo