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Àcerca do Centro de Investigação em Artes e Comunicação -> CIAC
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Browsing CIAC by Author "Amante, Lúcia"
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- Ler+saber+desenvolvimento de uma aplicação para o 2º Ciclo do ensino básicoPublication . Gomes, José; Figueiredo, Mauro; Amante, Lúcia; Gomes, CristinaNa atual sociedade da informação, a capacidade de navegar por complexas paisagens digitais é uma competência com repercussões globais na educação, no trabalho e no acesso à cultura. Em contextos de ensino-aprendizagem, as competências leitoras são um elemento-chave para a aquisição, compreensão e aplicação de conhecimento e envolvem a leitura extensa de textos, sejam de natureza literária, de ficção ou manuais escolares. Os jogos são uma parte integral da aprendizagem humana e os alunos mais jovens exploram os jogos e atividades lúdicas como parte integrante das suas vidas, pelo que, caraterísticas dos jogos têm sido implementadas com sucesso como um processo para cativar e motivar os alunos para os processos de ensino-aprendizagem em vários níveis de educação.Neste contexto, esta comunicação, apresenta o protótipo de uma aplicação (app) que se enquadra na categoria quizz-game/educação, denominado Ler+Saber+, cujo objetivo é promover a motivação para a leitura entre alunos do 2.º Ciclo do ensino básico. O artigo introduz a literacia da leitura, os conceitos de serious gamese de mobile learning. Descreve-se ainda, de um modo sucinto, a metodologia de desenvolvimento utilizada, o programa de criação de conteúdos e o storyboard. No final aborda-se a metodologia de investigação a privilegiar e as possibilidades de trabalho futuro.
- Modelo pedagógico virtual da Universidade Aberta: para uma universidade do futuroPublication . Pereira, Alda; Mendes, António Quintas; Morgado, Lina; Amante, Lúcia; Bidarra, JoséAdoptando a definição de modelo pedagógico como uma construção que procura representar as situações educativas, assume-se a necessidade de traçar um quadro de actuação pedagógica coerente com os novos desenvolvimentos no ensino a distância, no contexto da missão estratégica da instituição e da reafirmação da sua identidade. Nesta perspectiva, este documento explicita um modelo pedagógico entendido como um quadro geral de referência das actividades educativas e, simultanea- mente, como um instrumento organizador das práticas de ensino e de aprendizagem na Universidade Aberta.
- Musical journey: a virtual world gamification experience for music learningPublication . Gomes, José; Figueiredo, Mauro; Amante, LúciaGames are an integral part of the learning process of humans, in particular for children, who exploit the imagery as an intrinsic part of their lives. Features from games have been successfully implemented as a means to captivate and motivate students to perform learning at various levels of education in traditional schools. This paper presents a virtual world – Musical Journey – representing the Aesthetic Periods of Music History. This virtual environment allows students to freely explore and discover the most relevant sounds, musical instruments and composers, ranging from the first century to present time. Musical Journey is a three-dimensional space that simulates an area similar to a museum or art gallery. In that context, musical contents are grouped into thematic exhibition halls, where users can interact with the exhibition. Musical Journey was developed with the Vivaty Studio program, exported to the standard X3D and configured for local or remote access using X3DOM enrolled in HTML5 pages, displaying 3-D contents in a web browser without any plug-ins. In this paper, we explain how the introduction of the concept gamification, through a process whereby we insert elements of game mechanics and design in the virtual world, contributed to the learning and motivation of the study of these curricula. We conclude this paper by presenting a case-study conducted among a sample group of students from the 2nd Cycle of Basic Education contemplating the use of this Virtual world in an educational context.
- Musical peddy-paper: a collaborative learning activity suported by augmented realityPublication . Gomes, José; Figueiredo, Mauro; Gomes, Cristina; Amante, LúciaGaming activities are an integral part of the human learning process, in particular for children. Game-based learning focuses on motivation and children's engagement towards learning. Educational game-based activities are becoming effective strategies to enhance the learning process. This paper presents an educational activity focusing to merge mobile computing devices and Augmented Reality, as a means to engage student in collaborative learning towards the Aesthetical Periods of Music History. The Musical Peddy-paper proposes student to use their mobile computing devices (smartphones/ tablets) to find eight stations scattered in a set location, and then use their music literacy skills to find the correct answer in each station. Collaborative work is required to find the stations and the answers to the clues. The musical Peddy-paper was developed mixing Geo-location and Augmented Reality concepts. Geo-location Points of Interest (POI’s) where set through Hoppala platform. Augmented Reality browsing and QRCode reading is supported by the LAYAR platform. In this paper, we introduce the concept of game-based activities as a tool to promote motivation and engagement towards learning, and fully explain the development process of the activity. We conclude this paper presenting the conclusions contemplating the use of this activity among a group of children from the 2nd Cycle of Basic Education in Basic School Maria Manuela de Sá, Matosinhos – Portugal.