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- Cadavre Exquis ExpandadedPublication . Mendes Da Silva, Bruno; Tavares, MirianThe question of time and its relation to cinema is the common thread in this paper. Through research based on experimental practice, this paper explores, firstly, the psychosomatic processes that may give the viewer different perceptions of time. Secondly, it will provide the viewer with the possibility of intervening in the film narrative in a disruptive way, offering the viewer the potentialities of the surrealist game Cadavre Exquis, regarding the possibility of subverting the filmic discourse; finally, the paper describes an interatvive film installation named Cadvre Exquis Expanded.
- Considerando o tempo (e o cinema [interativo]) –primeira partePublication . Silva, Bruno; Tavares, Mirian; Costa, Susana; Reia-Baptista, VítorEste artigo encontra-se dividido em duas partes: Considerando otempo (e o cinema [interativo]) –primeira partee Considerando otempo (e o cinema [interativo]) –segunda parte. Na primeira parte abordaremos discussões relativas à ideia de tempo cronológico: modelos temporais, relação entre tempo e linguagem cinematográfica e, finalmente, a questão do tempo no cinema interativo. Neste sentido, tendocomo ponto de partida as experiências interativas O livro dos Mortos(http://oscaminhosquesebifurcam.com/livros-dos-mortos.html) e Neblina (http://oscaminhosquesebifurcam.com/neblina.html#neblinaimagem), que integram o projeto Os Caminhos que se Bifurcam, desenvolvido no Centro de Investigação em Artes e Comunicação (CIAC). Na segunda parte do artigo pretendemos desenvolver ideias relativas às possibilidades de experimentação de interatividade na linguagem cinematográfica, mantendo como pano de fundo a questão do tempo.
- Insights about an interactive film installationPublication . Mendes Da Silva, Bruno; Araújo, António; Tavares, Mirian; Costa, Susana; António, Rui; Monteiro, PaulaThe question of time and its relation to cinema is the common thread in this paper. Through research based on experimental practice, this paper explores, firstly, the psychosomatic processes that may give the viewer different perceptions of time. Secondly, it describes the working process of a film that intends to provide the viewer with the possibility of intervening in the film narrative in a disruptive way, seeking the possibility of subverting the filmic discourse.
- The Forking Paths revisited: experimenting on interactive filmPublication . Mendes Da Silva, Bruno; Reia-Baptista, Vítor; Tavares, Mirian; António, RuiBased on the triad film-interactivity-experimentation, the applied research project The Forking Paths, developed at the Centre for Research in Arts and Communication (CIAC), endeavours to find alternative narrative forms in the field of Cinema and, more specifically, in the subfield of Interactive Cinema. The films in the project The Forking Paths invest in the interconnectivity between the film narrative and the viewer, who is given the possibility to be more active and engaged. At same time, the films undertake a research on the development of audio-visual language. The project is available at an online platform, which aims to foster the creation and web hosting of other Interactive Cinema projects in its different variables. This article focusses on the three films completed up to the moment: Haze, The Book of the Dead, and Waltz.
- Cadavre Exquis: motion-controlled interactive filmPublication . Mendes Da Silva, Bruno; Araújo, António Bandeira; Tavares, Mirian; Costa, SusanaThis interactive film, a variation on the surrealist game Cadavre Exquis, seeks the possibility of subverting the filmic discourse by exploring psychosomatic processes that may give the viewer different perceptions of cinematic time, by providing the possibility of intervening into the narrative in a disruptive way.
- Considerando o tempo (e o cinema [interativo]) – segunda partePublication . Silva, Bruno; Tavares, Mirian; Costa, Susana; Reia-Baptista, VítorEste artigo encontra-se dividido em duas partes: Considerando otempo (e o cinema [interativo]) –primeira partee Considerando otempo (e o cinema [interativo]) –segunda parte. Na primeira parte abordamosdiscussõesrelativas à ideia de tempo cronológico: modelos temporais, relação entre tempo e linguagem cinematográfica e, finalmente, a questão do tempo nocinema interativo. Neste sentido, tendocomoponto de partida as experiências interativas O livro dos Mortos(http://oscaminhosquesebifurcam.com/livros-dos-mortos.html) e Neblina (http://oscaminhosquesebifurcam.com/neblina.html#neblinaimagem), que integram o projeto Os Caminhos que se Bifurcam, desenvolvido no Centro de Investigação em Artes e Comunicação (CIAC).Na segunda parte do artigo,pretendemos desenvolver ideias relativas às possibilidades de experimentação de interatividade na linguagem cinematográfica, mantendocomo pano de fundo a questãodo tempo.