Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Reflexões sobre o campo do cinema e educação
    Publication . Pacheco, Raquel
    Não estamos engatinhando, não estamos no começo, estamos nos arrastando na área. É porque ainda não se encontrou uma maneira adequada, ou mais interessante, de se fazer isso. Apesar do campo já existir há muitos anos, ou melhor, décadas, atualmente continuamos tentando provar que ele é importante. Me parece que existe um vácuo entre quem está fazendo, quem está aprendendo e a relação com o governo e com a escola. Há uma ausência de comunicação. (Índia Martins – Professora de cinema e educação da UFF, 2014) . A afirmação, acima, de Martins dá conta de um problema de base em relação ao campo do cinema e educação no país. Este é o assunto central deste artigo que pretende refletir sobre o cinema e educação enquanto campo baseando-se no trabalho que desenvolvemos ao longo dos últimos anos. Para compreendermos com mais clareza esta temática, primeiro vamos conhecer um pouco da sua história. Em um estudo sobre a relevância do movimento anarquista1 no Brasil e seu envolvimento com o cinema, no início do século XX, em um período que vai dos anos 1901 a 1921, Figueira (2004) faz um relato sobre a introdução e os usos do cinematógrafo pela Igreja, pelo Estado e pela indústria/mercado, na sociedade Brasileira.
  • Cinema, education and ethnography: thoughts and perspectives on children and young people
    Publication . Pacheco, Raquel
    The educational philosophy associated with cinema usually has its speech guided across an advanced proposal to teach children and young people to think and admire classic films and cinema as art. It is quite naive, though, to believe that by presenting and technically analyzing the classics, the big names of world cinema, children and young people will fall in love with the "real" cinema, cinema as art. Showing them that these films are an art form, explaining the techniques used to create them and letting them anlyze and repeat the process of producing and directing a film is not enough. This process alone does not change the paradigms, much less makes children and young people passionate about cinema. This chapter develops around this core theme that also promotes discussion and analysis around the relationship between children and young people, cinema and education.
  • A importância da participação de crianças e jovens nas práticas de cinema e educação
    Publication . Pacheco, Raquel
    Há muitos anos que o investigador David Buckingham (2009) aborda e baseia seu trabalho na Convenção sobre os Direitos da Criança, adotada pela Assembleia Geral das Nações Unidas em 1989 (há mais de 25 anos). O investigador destaca que há uma distinção importante entre os diversos tipos de direitos: “(…) os direitos à provisão e protecção por um lado (os ditos direitos passivos) e o direito à participação por outro (os direitos activos)” (2009:17). E afirma a existência de um discurso contemporâneo sobre os direitos das crianças, e talvez o aspeto mais visível deste fenómeno é que este discurso tem-se refletido em diferentes legislações de muitos países. Portugal é signatário desta Convenção e têm o compromisso de aplicá-la de modo prático. O que mais nos interessa nesta parte é percebermos se o direito à participação está presente no dia-a-dia das oficinas de cinema e educação, pois o chão de escola e o dia-a-dia são os melhores medidores para sabermos como estão a serem implementadas as leis sobre os direitos das crianças e jovens.
  • Making films in a Brazilian slum with children: a participant observation research
    Publication . Pacheco, Raquel; Juliana, Mirna
    This article stands for innovative learning opportunities to social inclusion by film education. The theoretical model is a combined structure coming from approaches and projects of social inclusion through film education. The aim is to describe and analyze the film education process in a project outside the school. This research is based on a participant observation research conducted on children in a Brazilian slum. Cinema, as other art forms, is a political and ideological tool that can be used with different purposes. Film education is a strong mediator to facilitate transformative learning, changing one's dysfunctional views and beliefs about oneself and the world by revising their frames of reference (Mezirow & Taylor, 2009). Films have a unique ability to promote empathy towards a role model, and promote resilience in situations similar to those the role model goes through. Furthermore, media, such as films, is capable of reaching people that might otherwise be uninterested (Buckingham, 2007; Gonnet, 2007; Silverstone, 2005; UNESCO, 2013).
  • Film education project with youth
    Publication . Moura, Anabela; Almeida, Carlos; Pacheco, Raquel
    There is a broad consensus on the recognition of cinema as a means of acquiring media literacy. The problematization of cinema as an artistic expression and the promotion of interdisciplinarity between the areas of communication, cinema and education and artistic education in particular that have been established in the field of communication science teaching. In this context, the purpose of this article is to describe action-research projects that are repeated annually, when students are confronted with cinema, audiovisual language, analysis of still and moving images, the follow-up of documentary creation with students from different courses, and their involvement in the dynamization of an audiovisual space from the text of a Portuguese writer, Almada Negreiros "Manifesto Anti Dantas" or interviews in rural communities, using video cameras, within the International Project Rural 3.0 Service-Learning for Rural Development, which is an international transversal project, funded in July 2018 by E+ Knowledge Alliances, coordinated by the School of Education of the Polytechnic Institute of Viana do Castelo, involving sixteen partners from eight European countries.