Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 10 of 18
  • Genealogia dos conceitos em educação de adultos: da educação permanente à aprendizagem ao longo da vida - um estudo sobre os fundamentos politico-pedagógicos da prática educacional
    Publication . Barros, Rosanna
    Este livro, intitulado Genealogia dos Conceitos em Educação de Adultos: da Educação de Permanente à Aprendizagem ao Longo de uma Vida. Um Estudo sobre os Fundamentos Político-Pedagógicos da Prática Educacional, da autoria de Rosanna Barros, consiste numa publicação que procura responder a dois grandes propósitos. Um primeiro liga-se ao estabelecimento de um "mapa", como refere a autora, de alguns conceitos essenciais para compreender a educação de adultos. Numa abordagem analítica, são apresentados e discutidos instrumentos teóricos que facilitam a interpretação de diversos domínio da educação de adultos, como a educação, a formação, a aprendizagem e o desenvolvimento, bem como a reflexão sobre as relações que se estabelecem entre educação e aprendizagem, sendo neste caso central o debate sobre conceitos de adulto e de experiência.
  • LGBTI Sexualities and intersectional research: looking for inclusion beyond gender in adult learning and education (ALE) practices
    Publication . Barros, Rosanna; Romero López, Agustín; Granero Andújar, Alejandro
    We examine testimonies pertaining to the integration of a gender perspective beyond the dichotomy man-woman into practices of affective-sexual adult learning and education (ALE). We are interested in inclusive practices able to expand voices from specific vulnerable groups against discriminations and multiple oppressions among the aged when belonging to LGBTI Communities. The narrative literature review method was chosen, and international scientific search engines and databases were consulted to find literature in Portuguese, Spanish and English. A total of 25 educational interventions were selected for analysis. To discuss the data, we resorted to Barragán Medero’s (1996) theoretical models and postfeminist contributions. The results show a small number of internationally documented experiences on affective-sexual education with the elderly and adults, a prevalence of the integrative model, as well as a scant presence of the LGBTI community. We concluded that there was a need to continue with the implementation of inclusive and egalitarian affective-sexual adult experiences in ALE.
  • Older persons' experiences and perspectives of receiving social care: a systematic review of the qualitative literature
    Publication . São José, José; Barros, Rosanna; Samitca, Sanda; Teixeira, Ana Rita
    The topic of social care for older people has gained increasing attention from the part of academics, professionals, policy makers and media. However, we know little about this topic from the perspectives of older persons, which hinders future developments in terms of theory, empirical research, professional practice and social policy. This article presents and discusses a systematic review of relevant qualitative research-based evidence on the older persons' experiences and perspectives of receiving social care published between 1990 and September 2014. This review aimed to obtain answers to the following questions: How is the reception of social care experienced by the older persons? What are the negative and positive aspects of these experiences? What are the factors which influence the experiences? The synthesis of the findings of reviewed papers identified six analytical themes: asking for care as a major challenge; ambivalences; (dis)engagement in decisions concerning care; multiple losses as outcomes of receiving social care; multiple strategies to deal with losses originated by the ageing process; and properties of good care'. These themes are discussed from the point of view of their implications for theory, care practice and social policy, and future research.
  • Da conceção à implosão da nova política de educação e formação de adultos (EFA) em Portugal (1996-2016): e agora tudo o vento levou? From conception to implosion of the new policy of adult learning and training in Portugal (1996-2016): and now everything is gone with the wind?
    Publication . Barros, Rosanna
    O foco desta análise é a defesa do direito (inalienável) dos adultos à educação, o que implica admitir o Estado, nas suas várias reconfigurações hodiernas, como ator político principal no dever de zelar pela garantia e efetivação deste direito, numa ótica de justiça social que ultrapassa e torna dilemática a ótica de justiça de mercado. Com esta matriz de fundo revisitam-se as medidas de política pública responsáveis por viragens-chave ocorridas desde o período do relançamento político da educação de adultos em Portugal e reflete-se sobre as características, bem como ambivalências e tensões tanto da agenda de diversificação como da agenda de massificação desta oferta educacional. Por fim, tecem-se breves reflexões sobre o momento político atual em que dados internacionais apontam agora Portugal como o último país da União Europeia quanto à Educação ao Longo da Vida dos adultos pouco escolarizados e posicionamo-nos contra a implosão em curso da, ainda recente, política de Educação e Formação de Adultos portuguesa.
  • The right of adults to education: a comparative analysis from the Portuguese and Italian policy agenda
    Publication . Barros, Rosanna; Biasin, Chiara
    The subject of this article is the right of adults to education, with a focus on the critical analysis of education policy. We discuss human rights as a framework for citizenship in two national contexts of Southern Europe with the purpose of underlining key differences and similarities in countries with diverse histories but a similarly high number of low-qualified adults among their population. In view of the above, this paper provides a detailed historical context for adult education policy in those countries and expounds on how current Portuguese and Italian educational policy agendas have considered the right of adults to education in the context of their democratic regimes. For critical analysis we use Tomasevski's theoretical 4A framework, built mainly for school contexts, and apply it to adult education policy. The objective is to understand ways of realizing the right of adults to education by means of policy measures undertaken by governments in those national states. Thus, we employed as an object of analysis the study of availability, accessibility, acceptability and adaptability of adult education and learning against the backdrop of current changes occurring in Europe. This heuristic exercise makes a significant contribution to adult education literature in times of neoliberal trends.
  • ElderViews. O Outro Lado da Relação de Cuidar: o Olhar do Idoso. Relatório de Revisão da Literatura
    Publication . São José, José; Barros, Rosanna; Samitca, Sanda; Teixeira, Ana Rita
    Na revisão da literatura que se segue pretendemos dar resposta à seguinte questão: o que é que se sabe, em termos científicos, sobre as perspetivas das pessoas idosas relativamente aos relacionamentos de cuidar em que estão inseridos? Far-se-á também uma caracterização da produção científica sobre esta problemática em termos das suas orientações teóricas e metodológicas, e ainda uma apreciação crítica da investigação revista, salientando-se os seus principais aspetos positivos e as suas principais fragilidades.
  • As políticas educativas para o sector da educação de adultos em Portugal: As novas instituições e processos educativos emergentes entre 1996-2006
    Publication . Barros, Rosanna
    A educação de adultos constitui-se como o tema geral da investigação que agora apresentamos neste livro, e que ambiciona contribuir para aprofundar o entendimento deste sector educacional como objeto sociológico, e mais especificamente, como objeto de políticas educativas e sociais a ser estudado sociologicamente. Assim, se um dos objetivos gerais da pesquisa que suporta o livro visa, desde logo, enriquecer o debate científico da sociologia da educação ( e das ciências da educação) que, em contexto português, só recentemente se tem debruçado de forma mais sistemática sobre as especificidades da educação destinada a uma população adulta, há também um segundo objetivo geral. correlacionado com o primeiro, em que se pretende avançar hipóteses para esclarecer o recente volte face ocorrido em Portugal na agenda das políticas educativas, que seria responsável por alterar, em apenas uma década, a tradicional situação de marginalidade do sector, que de área esquecida passa a área protagonista nos discursos políticos sobre educação.
  • Janus in governance: interpellations around an educational policy of community intervention in Portugal
    Publication . Antunes, Fátima; Barros, Rosanna
    This article intends to empirically document the ambiguity, even ambivalence, of governance practices1, through the study of a public policy in Portugal, the Programme InovAction, that stimulates intervention projects in ‘local state of emergency’ territories. In this way, we search to contribute to the debate around the reform of the State and public policies, apprehended through metamorphoses in the coordination of collective action in education. Education, State and governance are viewed as social relationships and sites of social practices; governance is understood as a field in which policies, discourses and practices manifest themselves in neo-liberal hegemonic versions or according to contradictory achievements. The data we mobilize were built on documental analysis and on information obtained through semi-structured interviews (to national, regional and local projects Coordinators, technicians and young people). The unfolding discussion illuminates tensions and contradictions in governance practices of Programme InovAction: the strengthening of collective action may occur simultaneously with the construction of routes and alternative spaces of social exclusion; the reduction of the social responsibility of the school with regards to certain audiences challenges approaches to the construction of a public space of education; the privilege given to known interests has gone side by side with practices to broaden the local governance circle.
  • A educação de adultos em Portugal e os traços da política global em tempos de austeridade
    Publication . Barros, Rosanna
    In this article we make a reflection around conjectural conditions and supranational influences that allowed the emergence in Portugal of a new adult education and training (EFA). A discussion of the two national political programmes that stablish the XXI EFA agenda is made, mainly the i) Programa de Acao S@ber+: Programa para o Desenvolvimento e Expansao da Educacao e Formacao de Adultos, 1999-2006; and the ii) Programa (ou Iniciativa) Novas Oportunidades, 2006-2012. In both political frameworks the experiential learning is valued, and recognition of prior learning represents the basis for the EFA system. We argue this represents a step forward in terms of social justice since the adult population in this Country is low qualified but mainly sub certified in front of the experiential knowledge they have. We critical analyse, as well, the impact of the hegemonic political global paradigm of politics for statistics on the development of EFA, as far as the essence of the field is hardly compatible with the instrumental training of human resources. Finally we discuss recent evolutions of the new neoliberal governance that creates and imposes several austerities from the impact it had on the Portuguese EFA case.
  • Subsidios breves para o debate de princípios e valores na formação politica do(a) educador(a) social
    Publication . Barros, Rosanna
    O livro que agora sai a lume é o último de uma trilogia recente da autora - trilogia esta que é constituída de textos relativamente longos e com conteúdos distintos, mas abordando sempre temas e objectos de pesquisa empírica e de reflexão teórico-conceptual referenciáveis ao campo da educação e formação de adultos, e respectivas políticas públicas. Este livro, tento uma intencionalidade (política e pedagógica) relativamente diferente, não deixa de se inscrever nesse mesmo campo, sobretudo se considerarmos os estudantes do ensino superior como adultos em formação, e assumirmos que a formação, convocando embora conteúdos e metodologias que pressupõem necessariamente um rigoroso domínio cientifico, não é, nem pode ser, uma formação acrítica e despolitizada, isto é, não pode ser neutra ou asséptica face à pluralidade de valores e visões do mundo com os quais nos confrontamos quotidianamente, quer a nível individual, quer colectivo.