Loading...
Person
de Vasconcelos Gonçalves Graça, Marina Estela
10 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 10
- Entre o olhar e o gesto, elementos para uma poética da imagem animadaPublication . Graça, Marina Estela; Grilo, João Mário; Faria Lopes, PedroEste trabalho apresenta-se como uma fase de consolidação de estudos iniciados anteriormente e tem por objetivo a definição de uma sistemática interpretativa do filme animado de autor tomado pelo lado do fazer. Nasce da exigência de o explicar o mais exaustivamente possível, enquanto fenómeno complexo e singular, e de o pôr em evidência, levantando questões que se pretende serem oportunas para o seu melhor conhecimento. A exiguidade de trabalhos publicados sobre o assunto e a decorrente falta de discussão levam, contudo, a que as análises e interpretações aqui propostas não possam senão constituir um primeiro, e ainda transitório, enquadramento sistemático do filme animado, abordado sob certos aspectos da sua elaboração. Pelas suas limitações, o estudo que aqui se expõe corresponde a uma etapa (ainda que avançada) de um trabalho em processo e, por isso, não deve ser considerado completo e definitivo. Tudo nele exige posterior análise, pesquisa, confronto. No final, em anexo, juntam-se textos essenciais de alguns autores, usados aqui como referências, que nunca foram publicados ou que cujas cópias são difíceis de encontrar.
- Handmade Films: Questioning and Integrating Cinematic TechnologyPublication . Graça, Marina EstelaNorman McLaren’s most important creation strategy was that of making a film completely by hand: not only the visuals, which he painted or scratched directly on film, but also sound and – most important – motion. He propounded muscular memory to control the formal differences between successive images (1976/1978), proclaiming the physiological development of a consciousness of movement and thus neglecting what has always been considered up to now the main ontological foundations of film: the automatic recording of physical reality. At the same time he was questioning the epistemological model they integrate, i.e. the perception of order and the ways in which that order is imposed upon reality by films and the technology which holds them. In this paper I will try to demonstrate that, by overwhelming the cinematic technical workings with his gesture – literally with his body – Norman McLaren exposed its technological scheme to contingency, thus opening the production process to new unpredictable expressive and communicative possibilities. I will attempt to explain how this corresponds to a renewed way of comprehending technology by, simultaneously, revealing the human reality it contains and physiologically incorporating it.
- Imagens animadas realizadas por crianças na sala de aula: motivação, literacia e criatividadePublication . Graça, Marina EstelaNa comunidade europeia da era da sociedade de informação, da transmissão mediática de conhecimentos e da economia criativa é imprescindível encontrar metodologias de ensino interessantes, capazes de cativar as crianças mas, igualmente, capazes de aliciar professores que não estão familiarizados com processos de produção, equipamentos e linguagens audiovisuais, suportados ou não por tecnologias digitais. Neste ensaio a autora propõe-se demonstrar que a utilização de técnicas de imagem animada, enquanto veículo no processo de aprendizagem, consegue responder não apenas às recomendações e objectivos europeus como, mais especificamente, permite desenvolver a criatividade e a literacia visual e audiovisual no contexto da sociedade altamente mediatizada que se avizinha. Torna possível, sobretudo, um processo pedagógico simultaneamente concreto, inclusivo e apoiado: tanto para professores que querem utilizar regularmente ferramentas digitais no contexto da sala de aula como para que estes possam criar um ambiente de trabalho de projecto em equipa propício a alunos individualmente distintos.
- O experimentalismo na produção de documentos animadosPublication . Graça, Marina Estela; Dougherty, Peter; Griffiths, Keith; Kitson, Clare; Graça, Marina EstelaPublicação bilingue, em português e em inglês, do II Simpósio Arte e Animação, organizado pela Casa da Animação, Porto, 30 abril/1 maio 2004, com textos e entrevistas dos intervenientes convidados: Keith Griffiths (Illuminations Television); Peter Dougherty (MTV Europe); Clare Kitson (Channel Four). Bilingual edition, in Portuguese and English, on the occasion of the II Symposium on Art and Animation, organized by Casa da Animação, Porto, April 30 / May 1, 2004, with texts and interviews of invited keynote speakers: Keith Griffiths (Illuminations Television); Peter Dougherty (MTV Europe); Clare Kitson (Channel Four).
- Tango, um fragmento polacoPublication . Graça, Marina EstelaTango é uma curta-metragem animada e realizada pelo polaco Zbigniew Rybczynski segundo duas técnicas tradicionais no domínio do cinema de animação. Uma é a pixilação, pela qual pessoas são animadas como marionetas, assumindo posições fixas de um movimento imaginado e registado imagem por imagem. A outra corresponde à obtenção de imagens compostas através da utilização da impressora óptica (optical printer) segundo um processo específico que, na altura, se designava por matting (em português: máscara / contra-máscara) e que, actualmente, pode ser conseguido no âmbito do conjunto de estratégias gráficas qualificado como digital compositing. Foi concluída em 1981, em Lodz na Polónia, tendo ganho um Óscar em 1983.
- Entre o olhar e o gesto, elementos para uma poética da imagem animadaPublication . Graça, Marina EstelaO que é a animação? O que é o cinema? Qual é a relação entre ambos? Este livro busca responder a essas perguntas e ao mesmo tempo construir uma estrutura concetual para a interpretação do filme animado.
- Creative animation methodologies with children: state of the researchPublication . Graça, Marina EstelaThere is an urgent need to introduce audiovisual languages and technologies into the classroom and to do so by means of practices that stimulate creativity and which are rooted in methodological, scientific and communicational rigour. It is necessary that children learn to describe and structure what they observe using correct, efficient and motivating methods, and to use that knowledge as the foundation of their capacity to imagine and create. The author of this article is convinced that the use of learning projects employing animation techniques and production methods lays the foundations for such development of creativity, communication and cognitive competences.
- Between looking and gesturing: Pierre Hébert's concept 'animation d'observation'Publication . Graça, Marina EstelaThe French Canadian filmmaker Pierre Hébert expression ‘animation d’observation’ (literally, observation animation) first appears within the context of the production of his film Etienne et Sara (1984) and is only employed there and during the implementation of the following film project: The Subway, Songs and Dances of the Inanimate world / Le Metro, Chants et Danses du Monde Inanimé (1985). At that time, Hébert's poetics go through what is perhaps their most important transformation. Etienne et Sara, started out being the last in a series of films whose project should have been resolved in a collation of multiple graphic and moving expressions, i.e. within the scope of what we commonly call the techniques of the animated film. However, following Pierre Hébert's meeting with the Belgian poet Serge Meurant, it became evident that it was more than just a film. In Confitures de Gagaku (1986), the following production to The Subway, Songs and Dances of the Inanimate world / Le Metro, Chants et Danses du Monde Inanimé, where for the first time he is animating in the presence of the spectators, in dialogue with the saxophonist Jean Derome, the film already appears clearly as a manifestation – albeit an autonomous one – of a project which is formed in a situation of open frontiers in the collision of languages, in a precise time and space. In it the author exhibits and lays claim to the origin of the film for the body, alive and feeling, of its maker, thereby questioning the ideological workings of the whole film making machinery and protocols. In this essay I will try to explain the author’s intention when he invented and then used such verbal device within the context of his work and, broadly, that of contemporary animation.
- Pas de Deux (1968) e Canon (1964) de Norman McLarenPublication . Graça, Marina EstelaO processo básico de construção do discurso fílmico empregue por Norman McLaren em Pas de Deux já tinha sido utilizado em Canon. Refiro-me ao uso da optical printer na repetição de imagens no espaço do mesmo enquadramento. Em Pas de Deux, McLaren usou a seguinte estratégia: numa primeira fase registou os movimentos de dois bailarinos vestidos de branco contra um fundo negro, iluminados lateralmente de forma tangencial, em película de alto-contraste, a uma velocidade de 48 fotogramas por segundo a fim de dar um leve efeito slow motion.
- Cinematic motion by handPublication . Graça, Marina EstelaThe general goal of my research is to find out what is questioned whenever an animated film is made by an author who chooses to have maximum control over the device automatisms. I am trying to understand in what ways that specific kind of film relates with Cinema and the History of Art as a whole and, more specifically, how its filmic discourse is built within cinematic codes, workings and machinery. This paper, in particular, aims to establish that each time an author makes a film by suspending both automatic ‘motion’ and image recording functions—that which is often known as “cameraless” film—a process is initiated that simultaneously questions not only Cinema, within both expression and technology, but also the ontological position this same technology occupies in current media.