| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 3.54 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Nesta dissertação, abordamos a utilização da verbalização da linguagem
matemática na exploração de situações problemáticas envolvendo os números inteiros
relativos. No estudo, consideram-se os tipos de conhecimentos mobilizados e a
verbalização da consciência do desempenho na concretização de questões
relacionadas com os números inteiros relativos. O estudo foi desenvolvido numa escola localizada em São Brás de Alportel e
incidiu sobre a análise de três casos de alunos do Ensino Básico, mais concretamente,
do 7o ano, durante o ano lectivo 2004/2005. Optámos, essencialmente, por uma abordagem de investigação qualitativa e
estudo multicaso. Foram elaboradas fichas de trabalho e fichas de reflexão para esse
fim.
In this dissertation, we study the use of the math language verbalization in the exploration of problematic situations with the relative's numbers. In this study, we consider the different types of knowledge required and the verbalization of the performance control in the realization of questions related with the relative's numbers. The study was developed in a school in São Brás de Alportel and consisted in the analysis of three cases of elementary school students, more specifically, of the 7 grade, during the academic year of 2004/2005. We chose, essentially, a qualitative investigation approach and a multiple case study. Worksheets and reflexion sheets were elaborated for that matter.
In this dissertation, we study the use of the math language verbalization in the exploration of problematic situations with the relative's numbers. In this study, we consider the different types of knowledge required and the verbalization of the performance control in the realization of questions related with the relative's numbers. The study was developed in a school in São Brás de Alportel and consisted in the analysis of three cases of elementary school students, more specifically, of the 7 grade, during the academic year of 2004/2005. We chose, essentially, a qualitative investigation approach and a multiple case study. Worksheets and reflexion sheets were elaborated for that matter.
Description
Dissertação de mestrado, Comunicação Educacional, Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. Universidade do Algarve. Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, 2006
Keywords
Comunicação educacional Verbalização Linguagem matemática Língua de especialidade Comunicação matemática Competência matemática
