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Abstract(s)
A diversidade cultural está cada vez mais presente nas organizações, comportando algumas dificuldades na gestão das pessoas. Porém, existem algumas vantagens, nomeadamente a diversidade cognitiva que, segundo Wang et al. (2016), é importante para o estímulo de ideias novas e mais criativas, resultantes de diferentes perspetivas por parte dos membros de uma equipa. Aspeto que é cada vez mais relevante para as organizações associado à continua pressão para adaptação às mudanças sociais económicas. Pelo que, compreender o contributo da diversidade cultural para a promoção da inovação e da criatividade é relevante. Consideramos, no nosso estudo, que a diversidade cultural nas organizações contribui positivamente para o clima de grupo intercultural e para a cultura de aprendizagem, e por sua vez estas variáveis contribuem para comportamentos criativos e inovadores. Por outro lado, espera-se observar diferenças entre equipas nacionais e multiculturais relativamente a estas variáveis. Para o efeito, foi desenvolvido um estudo quantitativo de carácter correlacional e comparativo. Os 232 participantes de ambos os géneros responderam a um questionário self-reported. Para a análise comparativa considerou-se duas subamostras (equipa nacional vs. equipa multicultural). Além da nacionalidade portuguesa, a amostra tem participantes de 10 nacionalidades, sendo a mais representada, a brasileira. As análises de resultados, que são discutidos em termos de implicações científicas e organizacionais, mostraram não haver diferenças entre equipas nacionais e multiculturais. Além disto, pode-se observar que, ao contrário do esperado, os efeitos positivos da diversidade cultural são pouco significativos. Mediante este cenário, foram comparadas as respostas dos inquiridos com posição de chefia e não chefia. Assim, concluiu-se, com pouca margem de diferença nas respostas, a chefia considera ligeiramente mais positivo a diversidade cultural do que um colaborador não chefe.
Cultural diversity is increasingly present in organisations, causing some difficulties in managing people. However, there are some advantages, namely cognitive diversity which, according to Wang et al. (2016), is important for stimulating new and more creative ideas, resulting from different perspectives on the part of team members. This aspect is increasingly relevant for organisations, given the ongoing pressure to adapt to social and economic changes. Understanding the contribution of cultural diversity to promoting innovation and creativity is therefore important. In our study, we believe that cultural diversity in organisations contributes positively to the intercultural group climate and learning culture, and that these variables in turn contribute to creative and innovative behaviour. On the other hand, we expect to observe differences between national and multicultural teams regarding these variables. To this end, a quantitative correlational and comparative study was carried out. The 232 participants of both genders answered a self-reported questionnaire. For the comparative analysis, two sub-samples were considered (national team vs. multicultural team). In addition to the Portuguese nationality, the sample has participants from 10 nationalities, the most represented being Brazilian. The results are discussed in terms of their scientific and organisational implications.
Cultural diversity is increasingly present in organisations, causing some difficulties in managing people. However, there are some advantages, namely cognitive diversity which, according to Wang et al. (2016), is important for stimulating new and more creative ideas, resulting from different perspectives on the part of team members. This aspect is increasingly relevant for organisations, given the ongoing pressure to adapt to social and economic changes. Understanding the contribution of cultural diversity to promoting innovation and creativity is therefore important. In our study, we believe that cultural diversity in organisations contributes positively to the intercultural group climate and learning culture, and that these variables in turn contribute to creative and innovative behaviour. On the other hand, we expect to observe differences between national and multicultural teams regarding these variables. To this end, a quantitative correlational and comparative study was carried out. The 232 participants of both genders answered a self-reported questionnaire. For the comparative analysis, two sub-samples were considered (national team vs. multicultural team). In addition to the Portuguese nationality, the sample has participants from 10 nationalities, the most represented being Brazilian. The results are discussed in terms of their scientific and organisational implications.
Description
Keywords
Diversidade cultural Aprendizagem organizacional Criatividade Inovação Gestão de recursos humano