Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.56 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A fim de estabelecer uma cultura de inovação, as organizações têm apostado nos chamados “Sistemas de Gestão da Inovação”, conjunto de procedimentos e práticas organizacionais que aceleram a conversão da estratégia de inovação em ações eficazes. No entanto, a gestão sistemática da inovação não é um processo fácil e nem automático, pois exige conhecimentos e habilidades, e pode diferir de uma organização para outra. As organizações de um modo geral apresentam baixo nível de maturidade quando o tema se refere a sistemas e padrões de gestão da inovação. Estudos abordando alguns aspectos deste assunto foram publicados. No entanto, ainda faltam na literatura estudos sobre os fatores influenciadores da manutenção e da descertificação na NP 4457, assim como pesquisas relacionadas às expectativas de desempenho empresarial quando da opção pela descertificação deste normativo. Por este motivo, esta pesquisa se mostrou relevante, uma vez que aborda um tema novo e importante para o meio acadêmico e para as organizações, principalmente, às de Portugal.
Os resultados desta investigação demonstraram que os benefícios obtidos com a certificação na NP 4457:2007 estão fortemente relacionados com as motivações que levaram as empresas a buscar a certificação, corroborando assim com outros estudos já publicados e que as motivações e os benefícios auferidos são, predominantemente, internos (melhorias organizacionais). Outro resultado importante deste estudo foi a identificação da não propensão para perda, cancelamento ou abandono da certificação na NP 4457 por parte das empresas atualmente certificadas, uma vez que estas empresas têm usufruído de vantagens com a manutenção do certificado, a exemplo da sistematização e melhoria dos processos; do ganho de maturidade do SGIDI; do desenvolvimento de uma cultura de inovação, comunicação e discussão interna; e da melhoria da capacidade de inovação da empresa. E que uma eventual descertificação, implicaria na perda destes e de outros benefícios provenientes da certificação na NP 4457.
In order to establish a culture of innovation, any organization can invest in an innovation management system, i.e., a set of organizational procedures and practices that accelerate the conversion of the innovation strategy into effective actions. However, the systematic management of innovation is neither an easy nor an automatic process, as it requires specific knowledge and skills, and may differ from one organization to another. Organizations in general exhibit low maturity of their innovation management systems and standards. Studies addressing some aspects of this subject have been published. However, there is still a lack of studies on the influencing factors of certification maintenance and decertification, as well as research on expectations of business performance after opting for decertification. Thus, this research addresses a new and important topic for the academia and for organizations. The study takes the particular case of the Portuguese NP 4457:2007 standard. The results of this investigation show that the benefits obtained with the NP 4457:2007 certification are strongly related to the motivations that led companies to seek certification, corroborating also previous studies conclusion that the motivations and the benefits are predominantly internal (organizational improvements). Another important result of this study is the identification of the low propensity for decertification, since these companies have enjoyed advantages with the maintenance of the certificate, such as the systematization and the improvement of the innovation processes; development of a culture of innovation, communication and internal discussion; and the company's improving ability to innovate. An eventual decertification would imply on the loss of these and of other benefits from the certification in NP 4457.
In order to establish a culture of innovation, any organization can invest in an innovation management system, i.e., a set of organizational procedures and practices that accelerate the conversion of the innovation strategy into effective actions. However, the systematic management of innovation is neither an easy nor an automatic process, as it requires specific knowledge and skills, and may differ from one organization to another. Organizations in general exhibit low maturity of their innovation management systems and standards. Studies addressing some aspects of this subject have been published. However, there is still a lack of studies on the influencing factors of certification maintenance and decertification, as well as research on expectations of business performance after opting for decertification. Thus, this research addresses a new and important topic for the academia and for organizations. The study takes the particular case of the Portuguese NP 4457:2007 standard. The results of this investigation show that the benefits obtained with the NP 4457:2007 certification are strongly related to the motivations that led companies to seek certification, corroborating also previous studies conclusion that the motivations and the benefits are predominantly internal (organizational improvements). Another important result of this study is the identification of the low propensity for decertification, since these companies have enjoyed advantages with the maintenance of the certificate, such as the systematization and the improvement of the innovation processes; development of a culture of innovation, communication and internal discussion; and the company's improving ability to innovate. An eventual decertification would imply on the loss of these and of other benefits from the certification in NP 4457.
Description
Keywords
Certificação Descertificação Manutenção Sistema padronizados de gestão da inovação NP 4457:2007