Repository logo
 
Publication

Airport experience

datacite.subject.fosCiências Sociais::Outras Ciências Sociaispt_PT
dc.contributor.advisorAlmeida, Claudia
dc.contributor.authorShanker, Shashank
dc.date.accessioned2023-02-10T13:44:37Z
dc.date.available2023-02-10T13:44:37Z
dc.date.issued2022-09-27
dc.description.abstractAirports are the gateway to a destination or region. They are no longer just a place for travelers to get on or off from an airplane. In this context, assessing airport service becomes critical as it gains more significance to a region and its performance requires understanding of all passenger processing and discretionary activities at airport passenger terminals. This paper aims to evaluate overall airport experience based on the passenger journey from departure to arrival. The main goal was to find the correlation between different domains of an airport and the airport experience which leads to a positive destination image. This research is done to confirm and supports existing studies done in this domain. The hypothesis was tested by collecting data with online surveys, and using statistical methods of correlation, specifically linear correlation, and Pearsons Correlation coefficients. The results allow us to show that there is significant correlation between the discretionary processes or activities that a passenger undertakes and the overall experience of the airport. We also find that there is significant, albeit not as much as discretionary activities, positive correlation between obligatory processes a passenger must undertake, as well as a positive correlation to the airport environment, to the overall airport experience. The limitations in this area of research are those imposed by pandemics such as the current COVID-19, the changes that the industry is undergoing due to the fact, as well as emergence of new regulations during the development of this study.pt_PT
dc.description.abstractOs aeroportos são a porta de entrada para um destino ou região, mas não apenas um lugar para os viajantes embarcarem ou desembarcarem de um avião. Nesse contexto, a avaliação do serviço aeroportuário torna-se fundamental, pois ganha mais relevância para uma região e o seu desempenho requer o entendimento de todo o processamento de passageiros e atividades discricionárias nos terminais de passageiros. Este trabalho tem como objetivo avaliar a experiência geral do aeroporto com base na jornada do passageiro desde a partida até a chegada. O principal objetivo foi encontrar a correlação entre os diferentes domínios de um aeroporto e a experiência aeroportuária que leva a uma imagem positiva do destino. Esta pesquisa é feita para confirmar e apoiar os estudos existentes feitos neste domínio. A hipótese foi testada através da recolha de dados por via de um questionário on-line e por via do seu tratamento recorrendo ao uso de métodos estatísticos de correlação, especificamente a correlação linear, e coeficientes de correlação de Pearson. Os resultados permitem mostrar que existe uma correlação significativa entre os processos ou atividades discricionárias que um passageiro realiza e a experiência geral do aeroporto. Foi igualmente aferido que existe uma correlação positiva significativa, embora não tanto quanto as atividades discricionárias, entre os processos obrigatórios que um passageiro deve realizar, bem como uma correlação positiva com toda a envolvente do aeroporto e com a experiência geral no aeroporto. Ao longo do nosso estudo verificaram-se algumas limitações, que derivam essencialmente das restrições impostas pela pandemia COVID-19, assim como de alterações que têm ocorrido no setor e das novas regulamentações impostas que nos impediram de poder efetuar uma recolha de dados presencial.pt_PT
dc.identifier.tid203089057pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.1/19045
dc.language.isoengpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectAirport experiencept_PT
dc.subjectServicescapept_PT
dc.subjectAir traveler satisfactionpt_PT
dc.subjectAirport managementpt_PT
dc.titleAirport experiencept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade do Algarve. Faculdade de Economia
thesis.degree.levelMestre
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Thesis_Shashank_a66818_NoSign_1.pdf
Size:
1.44 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.46 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: