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- Potenciar as oportunidades de aprendizagem e de empregabilidade em contexto de ensino clínicoPublication . Almeida, Rui; Abrantes, António; Ribeiro, Luís; Azevedo, KevinO atual modelo de ensino da licenciatura em imagem médica e radioterapia (IMR) surgiu sob o pretexto da convergência europeia e do modelo europeu, sobretudo no que diz respeito à mobilidade internacional, à empregabilidade na união europeia e à confluência dos países que integram a EFRS (European Federation of Radiographers Societies), sendo que, em Portugal, resultou num modelo de fusão de três formações prévias (Medicina Nuclear, Radiologia e Radioterapia) (Abrantes, 2019). Considerando que se está perante um modelo de formação com uma marcada componente prática, sobretudo através da realização de ensinos/estágios clínicos de duração variável em ambiente essencialmente hospitalar, é necessária a adoção de estratégias específicas focadas no processo de ensino-aprendizagem deste grupo singular de estudantes, com o objetivo de estimular a sua abordagem durante o período de tirocínio, promovendo a formação de profissionais de saúde de excelência e a sua respetiva empregabilidade.
- Horizontes da Avaliação em Tecnologias da SaúdePublication . da Silva, Carlos; Almeida, Rui; Abrantes, António; Miranda, Dulce; Silva, Tânia; Ribeiro, Luís; Azevedo, KevinTomando como pano de fundo as recomendações da International Network of Agencies for Health Technology Assessment (INAHTA) e as propostas de trabalho do Danish Centre of Health Technology Assessment - National Board of Health, os autores colocam em ênfase que a avaliação em tecnologias da saúde (ATS) é um campo de estudos multidisciplinares, cujos resultados comportam diversas implicações clínicas, sociais, culturais, políticas, éticas e económicas no domínio do desenvolvimento, difusão e utilização das tecnologias na prestação dos cuidados de saúde. Refutando a mera ideia de que a ATS seja um veículo instrumentalizado para fornecer aos decisores políticos informações sobre os possíveis impactos e as consequências de uma nova tecnologia nos cuidados de saúde, os autores argumentam que é necessário refletir e debater sobre os critérios de ATS, sugerindo para o efeito a adoção dum modelo plural e multidisciplinar do tipo do modelo dinamarquês, tendo o cidadãoutente no centro do sistema de avaliação em tecnologias da saúde.
- Quality in computorized tomography: from image acquisition to dose, concepts, myths and definitionsPublication . Abrantes, António; Ribeiro, Luís; Almeida, Rui; Pinheiro, João; Azevedo, Kevin; da Silva, CarlosWith this review article, we intend to demonstrate the importance of Computerized Tomography (CT) in healthcare quality and safety. The concept of safety in CT is wider than for general healthcare. Safe healthcare provided using CT must include diagnostic image quality and reliability, as this is the only way to ensure diagnostic accuracy. The images must be acquired with the most adequate protocols available and with the lowest achievable radiation dose. In this article we will focus primarily on the concepts of dose, since this variable strongly affects the image quality and the consequent diagnostic accuracy. In methodological terms, 73 papers and 6 catalogues issued by the manufacturers of CT equipment, that included the keywords low dose, ultra-low dose and dose reduction were analysed. After review of these articles we found that about 82% are chest exams, namely the lungs. The remaining were subdivided mainly by studies of the sinuses, heart and bone segments. After this review we selected the only 10 articles that present the keywords and simultaneously quantify the dose reduction. Given the lack of precision associated with these terms, introduced mainly by commercial catalogues of different equipment brands, we intend to demonstrate that the concepts low dose and ultra-low dose are wrapped in unclear marketing strategies, without a strict and unambiguous definition of what is the effective dose. We propose that these concepts should be clearly defined and a precise indication of the effective dose reduction value should be compared to the default value (standard diagnostic dose) by exam region. Therefore, it is demonstrated that there is no concrete definition of what low dose or ultra-low dose are. These slogans cannot be used until they are not holistically defined, as well as the correspondent dose reduction value.
- Influência das redes sociais na formação escolarPublication . Abrantes, António; Ribeiro, Luís; Silva, Carlos; Rodrigues, Sónia; Almeida, Rui; Azevedo, Kevin; Reis, Mónica; Madeira, MélanieA formação académica, enquanto processo histórico e social de formação humana, permite a aquisição dos conhecimentos essenciais para o desempenho profissional, assim como as ferramentas que permitem a construção da identidade profissional dos indivíduos. No meio escolar a formação centra-se em referências teóricas/abstratas, pelo que o ingresso no meio laboral obriga muitas vezes a uma redefinição dos valores dos estudantes de modo a poder responder à necessidade de ações e práticas concretas. De acordo com Bourdieu, as instituições na sua tarefa de formar os sujeitos sociais, não é neutra, mas exerce um papel político nesta formação, no sentido de seu comprometimento – do ponto de vista da reprodução ideológica – na formação dos sujeitos.
- The influence of school education on the professional identity of healthcare professionals: the formalization of knowledge transfer in schools and clinical environmentsPublication . Abrantes, António; Azevedo, Kevin; da Silva, Carlos; Ribeiro, Luís; Almeida, RuiThe purpose of this chapter is to discuss the influence of school education on the formation of professional identity of radiology professionals.
- Skeletal maturity in adolescence: evaluating bone development and age metricsPublication . Pinheiro, João; Ribeiro, Luís; Teixeira, Diana; Magalhães Ribeiro, Anabela de; Coelho-e-Silva, Manuel JoãoBackground/Objectives: Bone maturation and development are crucial for growth and development, especially in children and adolescents; however, some qualitative methods, such as Greulich & Pyle, do not provide accurate data. Our aim is to verify whether skeletal age (SA) can predict and correlate with bone mineral content (BMC), bone mineral density (BMD), and body composition (BC). Methods: A cross-sectional study was conducted on 115 male adolescents (ages 12.1-15.8 years). Skeletal age was assessed using the Tanner-Whitehouse 3 (TW3) method, while BMC, BMD, and BC were measured using full-body DXA. Anthropometric data, including height and body mass, were also recorded. Statistical analysis included descriptive methods and bivariate correlation coefficients. Results: SA was significantly correlated with stature (r = 0.598, p = 0.001) and body mass (r = 0.517, p = 0.001), showing a stronger association than chronological age (CA) for these variables. Body composition variables, including lean mass (LM) (r = 0.521, p = 0.001) and fat tissue (FT) (r = 0.522, p = 0.001), also showed a stronger correlation with SA than CA. However, associations between SA and bone parameters were weaker: BMC (r = 0.103, p = 0.275) and BMD (r = 0.161, p = 0.086) did not reach statistical significance. When stratified by SA/CA tertiles, individuals in the highest tertile exhibited slightly greater BMC (1439 +/- 108.32 g) and BMD (1.028 +/- 0.127 g/cm2), though without a significant effect. These findings suggest a dynamic but complex relationship between skeletal age and bone development. Conclusions: SA demonstrates a stronger association with anthropometric and body composition variables than CA, highlighting its potential as a predictor of growth used in conjunction with LM and FM. However, its relationship with BMD and BMC remains inconclusive, warranting further longitudinal research, considering limitations regarding nutritional intake.